Detail předmětu
Základy architektury
FA-ZAR-AEAk. rok: 2024/2025
Studentky a studenti absolvují základy architektury v ateliérech dle jejich výběru. První seminář představí strukturu a obsah teoretických úvodů do problematiky architektury a navrhování architektury. Následně vedoucí ateliérů představí témata zadání. Teoretické úvody budou probíhat v blocích každých 14 dní. Mezi nimi probíhá samostudium literatury k následujícímu teoretickému úvodu dle domluvy s přednášející. Společné kritiky proběhnou cca v polovině semestru. Střídání obecného úvodu, práce na konkrétním návrhu a jejich kritické reflexe umožní studentkám a studentům formulovat, navrhovat a zpětně prověřovat vlastní zadání a postup nejen s konzultujícím pedagogem, ale i v celém ročníku navrhujících navzájem.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
- A. plakát/digitální projekce,
- B. A3 paré/video/digitální soubor,
- C. fyzický/virtuální model.
Studenti se povinně účastní teoretických úvodů a konzultací a kritik. Akceptována je neomluvená účast ve 2 týdnech. Teoretické úvody ani kritiky nelze nahradit, jen omluvit. Konzultace lze nahradit po domluvě s vedoucím práce.
V případě omluvy lze se souhlasem garanta předmětu nahradit osobní účast v prezenční výuce online účastí ve výuce.
Učební cíle
- Student/ka si v teoretickém úvodu osvojí první obecné pojmy a problémy navrhování.
- Student/ka získá schopnosti a dovednosti testovat je v první ateliérové práci, tedy ve svém prvním konkrétním, specifickém návrhu.
- Student/ka si osvojí postupy a výsledky tvorby svého prvního návrhu malého rozsahu: zadání, koncept, návrh (programová, objemově-prostorová, strukturální, konstrukční, materiálová studie).
- V procesu společných „kritik“ student/ka získá schopnost kritické distance a reflexe vlastního návrhu, schopnost prověřovat a zpětně korigovat stav a postup navrhování.
- Student/ka získá prožitek a zkušenost se samostatnou prací na návrhu nejen ve vztahu k ostatním v menší skupince, ale také v celé (generační) skupině: získá povědomí o práci generace na kterou navazuje a také o té, se kterou výuku absolvuje.
Základní literatura
SIMITCH, Andrea; WALKE, Var. The Language of Architecture. 26 Principles Every Architect Should Know. Beverly, MA: Rockport Publishers, 2014. ISBN 978-1-59253-858-4. (EN)
SUMMERSON, John. The Classical Language of Architecture. London: Thames and Hudson, 1963 (1980, 1996). ISBN 0-500-20177-3. (EN)
ZEVI, Bruno. The Modern Language of Architecture (The Anticlassical Language of Architecture).Canaberra: Australian National university Press, 1978. ISBN 0-7081-0885-7. (EN)
Typ (způsob) výuky
Ateliér
Vyučující / Lektor