Detail předmětu

Historie videoartu 2

FaVU-HVI2Ak. rok: 2009/2010

Cyklus přednášek zabývající se "příběhem" počátků videoartu v USA a rozebírat jeho různé mediálně-historické a mediálně-teoretické aspekty. "Klasická fáze" videoartu je obdobím konce 60., a 70. let minulého století, kdy probíhaly první výstavy a veřejné projekce videa (například "TV as a Creative Medium" v NYC), či televizní prezentace ("The Medium is the Medium" bostonské WGBH TV roku 1969), vznikala první divadla (vasulkovská The Kitchen), zakládaly se první aktivistické videokolektivy a guerilla TVs. Tyto první pokusy se těšily nebývalé sympatii grantových agentur, které podporovaly první videokolektivy a videofestivaly. Už nějakou dobu dochází k demystifikaci všeho toho "prvního" a hledání alternativních historií.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Znalost základní i alternativní historie videoartu.

Prerekvizity

Základní znalosti videoartu.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT..

Způsob a kritéria hodnocení

klasifikovaný zápočet

Osnovy výuky

1) "Community art" (TV collectives, alternativní TVs, první video programy pro televizi; snaha o transformaci televizního průmyslu; předchůdci internetových komunit - Electronic Cafe International Kita Gallowaye a Sherrie Rabinowicz; okruh časopisu Radical Software)
2) Problematika specifičnosti médií - film versus video (teorie a střety videa a filmu; strukturální film versus video (Paul Sharits, Hollis Frampton, Anthony McCall); Jean-Louis Baudry a analýza kinematografického aparátu; "found-footage" filmy; teorie "specifičnosti" médií Clementa Geenberga
3) Fluxus (zejména Nam June Paik, Paul Sharits, Yoko Ono, Georges Maciunas a další; fenomén projekce)
4) Obraz a zvuk (vývoj a současnost audiovizuálních vztahů; "barevná hudba", "barevné klavíry", atd.; audiovizuální performance s využitím videosyntezátorů - Image Processor Dana Sandina a jeho vztah k současné audiovizuální praxi využívající např. Max/MSP/jitter aplikací)
5) Galerijní instalace devadesátých let (inspirace dějinami umění a filmovou historií, tzv. alegorický a historický přístup k videu tvůrců jako jsou Douglas Gordon, Bill Viola, Jim Campbell, Gary Hill, Mona Hatoum, Judith Barry, Steina Vasulka…..)
6) Virtuální a rozšířená realita a dále (vývoj virtuální a rozšířené - augmented - reality; vnoření versus vědomí rámce; v panoramatické projekce; CAVE a další aplikace)

Učební cíle

Seznámit s historií videoartu.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Přednášky jsou nepovinné.

Základní literatura

Shaw, J. - Weibel, P. (eds.): FUTURE CINEMA. THE CINEMATIC IMAGERY AFTER FILM.
RUSH, M.: New Media in Late 20th Century Art.
PAUL, Ch.: Digital Art.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program bakalářský

    obor AVI , 2. ročník, letní semestr, povinný
    obor AVI , 3. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

676 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor