Detail předmětu

Proseminář z architektury

FaVU-1PARCH-LAk. rok: 2009/2010

Seminář podporuje výuku v předmětu Dějiny umění 1 a 2 a arhitektury obecně. Osovým tématem je poznávání architektury, starého i současného umění formou autopsie a kritické reflexe. Záměrně jsou studenti vedeni ke kritickému studiu, reflexi a prezentaci referáttů na témata, s nimiž se v brněnském prostředí běžně setkávají. Paralelně probíhají referáty na podnětná témata ze současné umělecké scény.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Garant předmětu

Výsledky učení předmětu

Prezentovaný referát na téma architektury, případně na další témata podle zaměření jednotlivých skupin.

Prerekvizity

Základní schopnost prezentace obrazového materiálu formou referátu.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT..

Způsob a kritéria hodnocení

Zápopčet se uděluje za přednesené referáty (osobní forma autopsie vybrané architektury). Aktivní účast v seminářích.




Osnovy výuky

1.Studenti samostatně poznávají a na základě literatury popisují významné architektonické památky města Brna. Referáty jsou ukládány na témata "architektury", případně "osobnosti" s nimi spojené, s důrazem na základní historický kontext. Významnou součástí je schopnost verbální a obrazové prezentace, adekvátní studovanému oboru. (referáty).
2. Současné prezentace umění a umění v současnosti. Poznávání z autopsie, orientace, věcná diskuse, hledání individuálního přístupu. (referáty)
3. Zpracování tématických okruhů podle zájmů jednotlivých skupin.

Učební cíle

Výchova k osobité reflexi staré i nové architektury z hlediska studenta umělecké školy. Základní pojmy, historické souvislosti, kritičnost.
Schopnost rychle, kvalitně, kriticky vyhledávat ve webu relevantní obrazové a textové informace potřebné pro studium, a tyto informace strukturovaně prezentovat.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast v seminářích je povinná.

Základní literatura

Pavel Zatloukal - Příběhy z dlouhého století, Architektura let 1750 - 1918 na Moravě a ve Slezsku
Jan Sedlák, Ve znamení moderny, Architektura 20. století v Brně, Brno 2004

Doporučená literatura

Ivo Krsek a kol. Umění baroka na Moravě a ve Slezsku
Josef Harna - Rudolf Fišer, Dějiny českých zemí
Jan Sedlák, Iveta Černá, Dagmat Černoušková, Jindřich Chatrný, Lenka Kudělková, Jindřich VybíralSlavné brněnské vily:

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program bakalářský

    obor APD , 1. ročník, letní semestr, volitelný
    obor ATD , 1. ročník, letní semestr, volitelný
    obor APK , 1. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AGD , 1. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AGR , 1. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AEN , 1. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AIN , 1. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AM1 , 1. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AM2 , 1. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AM3 , 1. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AS2 , 1. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AS1 , 1. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AVI , 1. ročník, letní semestr, volitelný
    obor AMU , 1. ročník, letní semestr, volitelný
    obor APE , 1. ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1.Studenti samostatně poznávají a na základě literatury popisují významné architektonické památky města Brna. Referáty jsou ukládány na témata "architektury", případně "osobnosti" s nimi spojené. Na příkladech se učí konkrétní architektury "prožít". popsat a rozebrat jejich principy. Významnou součástí je schopnost verbální a obrazové prezentace, adekvátní studovanému oboru. (referáty)
2. Umění na internetu. Studenti se vyhledávají relevantní informace a analyzují témata, která potřebují ke svému studiu a tvorbě, hodnotí jejich prezentaci, a možnosti jejich využití. (referáty, závěrečná předložená analýza)
3. Současné prezentace umění a umění v současnosti. Poznávání z autopsie, orientace, věcná diskuse, hledání individuálního přístupu. (referáty)