Detail předmětu

Přehled světových dějin umění 20. století od roku 1945

FaVU-1SDU-LAk. rok: 2009/2010

Předmět vyučuje v akad. roce 2009/2010 Mgr. Lenka Sýkorová

Úkolem cyklu přednášek je umožnit studentům získat přehled o uměleckých směrech, tendencích, hnutích a hlavních představitelích českého a světového umění druhé poloviny 20. století s přihlédnutím k širšímu kulturně společenskému kontextu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Garant předmětu

Výsledky učení předmětu

Znalost osobností a fenoménů stanoveného období.

Prerekvizity

Základní znalost obecné historie a kultury.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT..

Způsob a kritéria hodnocení

Zkouška - ústní pohovor nad neoznačeným obrazovým materiálem, který má student za povinnost zařadit, charakterizovat, případně přiblížit další díla daného umělce.
Účast na přednáškách nad 50 %. Ukončení: test nad 70% a ústní zkouška.

Osnovy výuky

1. Program Československého socialistického realismu v umění.
2. Existenciální tendence ve světovém a českém výtvarném umění po druhé světové válce.
3. Art brut - Jaen Dubuffet a outsider art.
4. Máj 57 a Trasa - český neomodernismus.
5. Umění performance a happeningu - české akční umění - Aktual - Milan Knížák a hnutí Fluxus.
6. Akční české umění 70. let, objekt, instalace a environment v českém umění 70. a 80. let
7. České umění v 90 letech 20. století - generace uměleckých osobností.
8. Videoart, síťové umění a nová média.
9. Public art, politické umění a sociální intervence.

Učební cíle

Schopnost orientovat se samostatně ve stanoveném období.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na přednáškách nad 50 %

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

Gombrich, E., Příběh umění, Praha, 1992. (CS)
Foster, H.; Krauss R.; Bois, Y.-A.; Buchloh B. H. D., Umění po roce 1900, Praha 2007 (CS)
Haas, F., Architektura 20. století. Praha 1978 (CS)
Schapiro, M., Modern Art. 19th&20th Centuries. New York 1968 (CS)
Krauss,R., The Originality of the Avant-Garde and Other Modernist Myths. Cambridge, Mass. 1985 (CS)
Lamač, M., Myšlenky moderních malířů. Praha 1989 (CS)
Fiedler, J.; Ackermann, U., Bauhaus, Kolín n. Rýnem 2006 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program bakalářský

    obor APD , 1. ročník, letní semestr, povinný
    obor ATD , 1. ročník, letní semestr, povinný
    obor APK , 1. ročník, letní semestr, povinný
    obor AGD , 1. ročník, letní semestr, povinný
    obor AGR , 1. ročník, letní semestr, povinný
    obor AEN , 1. ročník, letní semestr, povinný
    obor AIN , 1. ročník, letní semestr, povinný
    obor AM1 , 1. ročník, letní semestr, povinný
    obor AM2 , 1. ročník, letní semestr, povinný
    obor AM3 , 1. ročník, letní semestr, povinný
    obor AS2 , 1. ročník, letní semestr, povinný
    obor AS1 , 1. ročník, letní semestr, povinný
    obor AVI , 1. ročník, letní semestr, povinný
    obor AMU , 1. ročník, letní semestr, povinný
    obor APE , 1. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

52 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Konstruktivní tendence, fenomén Bauhaus, kinetismus, ruská avantgarda,
2. Dadaismus, surrealismus a jejich rozšíření a vliv.
3. "Pařížská škola".
4. Expresívní tendence mezi válkami, "neue Sachlichkeit".
5. Neoklasicismus, art deco, umění diktatur - Itálie, Německo, SSSR.