Detail předmětu

Základy teorie kompozice 2 - letní

FaVU-ZTK2-LAk. rok: 2009/2010

V tomto předmětu je pozornost upřena především na samotné umělecké dílo (s akcentací díla hudebního), proces jeho vzniku od primárního nápadu přes jeho rozpracování, (vč. alternativy týmových projektů), strukturu, řád díla a obecné principy jeho výstavby (selekce, restrikce a hierarchizace výstavbových prvků díla, principy vztahu, koexistence, oscilace, multivariace, latence atd.), procesy - jejich stavbu, typologii a dramaturgii v soudobém díle. Jedná se o atributy, které jsou v mnohém společné pro všechna umělecká díla jdoucí v čase.
To vše je doplněno vhledem do specifických oblastí hudební kompozice (hlavní a vedlejší hudební parametry, kompoziční proces, transference a transcendence a další přístupy při tvorbě díla, některé současné kompoziční metody a přístupy) i možnostmi aplikace kompozičních postupů při tvorbě multimediálního díla. Pro účast v předmětu se nepředpokládají žádné specifické znalosti. Doporučuje se kombinovat s předmětem Základy teorie kompozice I.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Garant předmětu

Výsledky učení předmětu

The course is part of ESF project "Art and Multimedia" realized by MF JAMU.

Prerekvizity

Zájem o vhled do oblastí uvedených v obsahovém zaměření. Doporučuje se kombinovat s předměty praktického komponování v oblasti akustické nebo elektronické a počítačové hudby (Základy hudební kompozice I. a II.) a předmětem (Základy teorie kompozice I.).

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Přednáška je hromadná.

Způsob a kritéria hodnocení

V letním semestru zkouška.

Osnovy výuky

1. Uspořádání hudby v čase. Uspořádání zvukových barev (hierarchie, vyváženost, formotvornost, průběh hustot atd.) a prostoru.
2. Tektonika. Výběr a dramaturgie vrstev a ploch, stanovení proporcí, vztahů a hierarchií. Mikro versus makrosvět díla.
3. Statičnost, evolučnost, konstantnost a variabilnost prvků a celků.
4. Elementární svébytný proces, struktura, vlastnosti, třídění.
5. Procesy v jednotlivých parametrech díla a procesy ovlivňující jeho formu.
6. Obecná typologie procesů a jejich dramaturgie.
7. Aplikace procesuality v současných kompozičních směrech.
8. Transference a transcendence.
9. - 11. K některým současným přístupům ke kompozici
12. Závěrečné shrnutí.

Učební cíle

Cílem tohoto předmětu je seznámit posluchače se základními aspekty teorie hudební kompozice. Nepředpokládá se žádná dosavadní znalost v oboru hudební skladby. Předmět je zaměřen na hudební dílo a jeho výstavbu, ale studenti získají poznatky o obecných postupech aplikovatelných i při tvorbě děl odvíjejících se v čase v jiných uměleckých druzích (multimédia, divadlo, film, balet atd.).

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kurz v rámci meziuniverzitního projektu ESF "Umění a multimedia" zajišťuje HF JAMU.

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

MEDEK, I., PIŇOS., A.: Řád hudební kompozice a prostředky jeho výstavby
SUTHERLAND, R.: New Perspectives in Music, sun tavern fields
PARSCH, A., PIŇOS, A., ŠŤASTNÝ, J.: Transference hudebních elementů v kompozicích současných skladatelů

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program bakalářský

    obor APD , 1. ročník, letní semestr, doporučený
    obor APD , 2. ročník, letní semestr, doporučený
    obor APD , 3. ročník, letní semestr, doporučený
    obor APD , 4. ročník, letní semestr, doporučený

  • Program magisterský navazující

    obor APD , 1. ročník, letní semestr, doporučený

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

676 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor