Detail předmětu

Lyžování - základní kurz

FP-TlzkPAk. rok: 2009/2010

Cílem kurzu je připravit studenty po teoretické i praktické stránce k vedení a organizování výuky lyžování všech věkových skupin na úrovni „instruktora lyžování“. Získat a rozšířit základy sjezdového a běžeckého lyžování. Absolvování předmětu je podmínkou pro volbu specializace v navazujícím studiu Lyžování.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Kurz navazuje na předmět Pobyt v horách a je zaměřen na získání a osvojení teoretických a praktických vědomostí a dovedností z oblasti výuky sjezdového a běžeckého lyžování a výcviku na úrovni začátečníků i mírně pokročilých : metodika sjezdového a běžeckého lyžování, praktická výuka a osvojení techniky sjezdového lyžování na úrovni České školy lyžování I., pedagogické aspekty výuky lyžování.

Prerekvizity

Znalost lyžování na úrovni začátečníků.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Udělení zápočtu:
Absolvování kurzu (50 bodů) a znalostní test (50 bodů) s hodnocením započteno (min. dostatečně) X nezapočteno (nedostatečně).

Forma zkoušky a výsledná klasifikace předmětu:

Klasifikační stupnice
Stupeň Bodové hodnocení (v %) Číselná klasifikace Slovní hodnocení
A 100 - 90 1 výborně
B 89 - 80 1,5 velmi dobře
C 79 - 70 2 dobře
D 69 - 60 2,5 uspokojivě
E 59 - 50 3 dostatečně
F 49 - 0 4 nevyhovující

Osnovy výuky

- Základní techniky sjezdového, běžeckého lyžování.
- Metodika sjezdového a běžeckého lyžování.
- Praktická výuka a osvojení techniky sjezdového lyžování na úrovni České školy lyžování I.
- Historie lyžování.
- Technologie lyžování - výstroj, výzbroj, údržba.
- Pedagogické aspekty výuky lyžování.

- Základní technika sjezdového, běžeckého lyžování a její modifikace.
- Nácvik, výcvik, odstraňování chyb - zásobníky cviků.

Učební cíle

Cílem kurzu je připravit studenty po teoretické i praktické stránce k vedení a organizování výuky lyžování všech věkových skupin na úrovni „instruktora lyžování“, dále pak získat a rozšířit základy sjezdového a běžeckého lyžování.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Aktivní účast na přednáškách a cvičeních v rámci kurzu. Spolupráce na dynamickém průběhu kurzu. Znalostní test.

Základní literatura

BOLEK,E., ILAVSKÝ,J.,SOUMAR,L. Běh na lyžích . Praha:Grada 2007.ISBN 978-80-247-1371-7 (CS)
BYDŽOVSKÝ, J. První pomoc.Praha:Grada 2004. ISBN 80-247-0680-6 (CS)
ČÁSTKA, K.,KOLOVSKÁ, I., VOTÍK, J. Jak dokonale zvládnout carving. Praha :Grada 2005. ISBN 80-247-1358-6 (CS)
REICHERT,J., MUSIL,D. Lyžování. Praha : Grada 2008. ISBN 978-80-247-2135-4 (CS)
SOUKUP,J. Lyžování podle alpských lyžařských škol.Praha:Olympia 1991. (CS)

Doporučení literatura

DRLÍK,K., STROBL,K. Lyžujeme.Olomouc:Alfa 1992. (CS)
EISENHUT,A.,RENNER,T. Fit na hory.Praha:Grada 2006.ISBN 978-80-247-1871-2 (CS)
GNAD, T., PSOTOVÁ, D. Běh na lyžích. Praha: Karolinum, 2005. (CS)
GNAD, T. a kol. Základy teorie lyžování a snowboardingu. Praha: Karolinum. 2008. (CS)
MARŠÍK, J. Carving.Praha :Grada 2003. ISBN 80 -247-0594-X (CS)
PŘÍBRAMSKÝ,M. Lyžování.Praha :Grada 1999. ISBN 80-7169-786-9 (CS)
PSOTOVÁ, D.,PŘÍBRAMSKÝ, M. a kol. Sjíždění a zatáčení na lyžích. Česká škola lyžování. Praha: Karolinum, 2006. (CS)
Metodika výuky lyžování dětí a dospělých, snowboardingu, telemarku a freestylu. APUL: Špindlerův mlýn. 2008 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK bakalářský

    obor BAK-MTK , 2 ročník, zimní semestr, povinný