Detail předmětu

Sanace a rekultivace krajiny

FSI-ESRAk. rok: 2009/2010

Význam a rizikovost dopadů produkce a spotřeby na životní prostředí podle jednotlivých oborů lidské činnosti, uvedení konkrétních příkladů, význam krajiny ve všech souvislostech. Nezbytnost změny přístupu k řešení negativních dopadů na životní prostředí s ohledem nejen na místní, ale i globální charakter a nevratné změny na skladbě všeho živého. Zdůvodnění potřeby praktické aplikace principů trvale udržitelného rozvoje do praxe ve všech oblastech života a v globálním měřítku se zaměřením na nezastupitelný význam krajiny. Souhrnné uvedení hlavních sanačních metod a způsobů rekultivace. Formulace základních pojmů, principů ochrany a následné sanace krajiny ve vazbě na obory lidské činnosti. Uvedení souhrnu základních rekultivačních zásad ve vazbě na typ krajiny.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Garant předmětu

Výsledky učení předmětu

Předmět Sanace a rekultivace krajiny je zaměřen na velmi aktuální problematiku - nápravu škod způsobených průmyslovou činnosti, zejména těžbou paliv a surovin. V rámci výuky budou probírány v časovém sledu jednotlivé etapy dopadů rozvoje průmyslu na krajinu a její ráz, metody sanace skládek i starých zátěží – vše ve vazbě na konkrétní lokality. Studium umožní orientaci v praktických metodách minimalizace těchto dopadů, sanačních technologií, rekultivačních postupů i možností z pohledu trvale udržitelného rozvoje.

Prerekvizity

Student má znalosti odpovídající dvěma ročníkům fakulty strojního inženýrství

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Pro udělení zápočtu studen předkládá vlastní písemnou práci – zprávu z exkurzí do vybraných provozů nebo zpracování náhradního zadaného téma z přenášeného předmětu. Zkouška probíhá převážně písemnou formou: před započetím zkoušky zástupce studentů vylosuje tři otázky; následně studenti odpovídají na dvě z nich dle svého vlastního výběru. Po písemné části zkoušky následuje osobní pohovor s těmi studenty, kteří při testu nezískali dostatečný počet bodů. Pokud studentovi nevyhovuje písemná forma kontroly znalostí, má možnost přímo přistoupit k osobnímu přezkoušení.

Učební cíle

Studium předmětu poskytuje posluchačům znalosti a informace, které dávají předpoklady pro rozvoj inženýrské kreativity a schopností orientovat se v problematice znečišťování životního prostředí, zejména důsledky a dopady průmyslu.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Povinná účast studentů se týká pouze cvičení; při nich je prováděna prezence přítomných studentů. Při neúčasti je student povinen vypracovat elaborát na zadané téma.

Základní literatura

Dirner, V. a kol.: Ochrana životního prostředí, Montanex, a.s. Ostrava
Forman, R.,T.,T., Godron, M.: Krajinná ekologie, Academia Praha, 1993
Moldan, B., a kol.: Životní prostředí České republiky, Academia Praha, 1993

Doporučená literatura

Bulíček, J.: Vodohospodářské problémy odkališť, MLVH,1976
Moldan, B., a kol.: Konference OSN o životním prostředí a rozvoji, Rio de Janeiro 1992, dokumenty a komentáře, Press, Praha, 1993
Štýs, S.: Rekultivace území devastovaných těžbou nerostů, SNTL Praha,inf. publikace 1990
„Zelená zpráva“, Zpráva o stavu českého zemědělství 1994, Ministerstvo zemědělství ČR, Praha 1994
Podhájský, M., F., Smolík, D.: Technologické postupy úprav krajiny po těžbě a zpracování rudných a nerudných surovin, Ústav pro výzkum rud, Praha 1984
Členové světové komise pro ŽP a rozvoj: Naše společná budoucnost, Academia Praha, 1993
Kolektiv autorů: Svazky publikací Phare, VŠB-TU Ostrava, 1996

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B3S-P bakalářský

    obor B-EPE , 3. ročník, zimní semestr, volitelný (nepovinný)

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Základní principy ochrany životního prostředí, historický vývoj, současný stav
2. Negativní dopad produkce a spotřeby na krajinu a všechny složky ŽP
3. Formulace pojmů – krajina, krajinná ekologie, vztahy a zpětné vazby
4. Vývoj kulturní krajiny v ČR, ve světě, monitoring vlivů na životní prostředí
5. Antropogenní vlivy na ŽP, druh negativního dopadu produkce a spotřeby na ŽP podle jednotlivých oborů
6. Způsoby a metody ochrany proti znečišťování, vývoj v čase, dopady na složky životního prostředí
7. Evidence starých zátěží – systém SEZEZ. Tvorba územních systémů ekologické stability
8. Ekologie půdy agroekosystému – půdní prostředí, půdní biota, koloběh prvků v půdě, voda a její význam
9. Zemědělská krajina, environmentální problémy zemědělství
10. Metody sanace starých ekologických zátěží a skládek
11. Rekultivace území – technické i biologické metody
12. Trvale udržitelný rozvoj – pojem, plán aplikace, strategie a principy
13. Právní ochrana krajiny a legislativní rámec sanačních a rekultivačních prací v ČR. Metodické pokyny MŽP.

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Diskuse o současných a budoucích problémech Země, místní, kontinentální i globální ve vztahu k životnímu prostředí
2. Dtto ve vazně na existující nerovnováhu ve spotřebě a produkci, zejména v oblasti zásobování vodou i energie a produkci odpadů, se zaměřením na na jejich důsledky na krajinu a její ráz.
3. Exkurze v prostoru bývalé těžby suroviny, jejího zpracování i lokalit starých skládek, kde byla již provedena sanace a rekultivace – lokalita Hády 1/3
4. Exkurze v prostoru bývalé těžby suroviny, jejího zpracování i lokalit starých skládek, kde byla již provedena sanace a rekultivace – lokalita Hády 2/3
5. Exkurze v prostoru bývalé těžby suroviny, jejího zpracování i lokalit starých skládek, kde byla již provedena sanace a rekultivace – lokalita Hády 3/3
6. Exkurze v provozu cihelny Šlapanice a na skládce SATESO 1/3
7. Exkurze v provozu cihelny Šlapanice a na skládce SATESO 2/3
8. Exkurze v provozu cihelny Šlapanice a na skládce SATESO 3/3
9. Exkurze v prostoru Černovické terasy
10. Exkurze v prostoru Černovické terasy
11. Exkurze v prostoru Černovické terasy
12. Diskuse ke zprávám z exkurzí (1/2)
13. Diskuse ke zprávám z exkurzí (2/2), udělování zápočtu