Detail předmětu

Diagnostika životního prostředí

FSI-TDIAk. rok: 2009/2010

Kurs podává přehled o základních fyzikálních zákonitostech, se kterými se setkáváme při popisu procesů v životním prostředí. Zvýšená pozornost je věnována hluku a ionizujícímu záření. Úlohy laboratorního měření jsou rovněž orientovány do oblasti hluku v životním prostředí a měření charakteristik radioaktivního záření. Součástí výuky je exkurze do JE Dukovany a na pracoviště Nukleární medicíny FN Brno.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Výsledky učení předmětu

V rámci přednášky si studenti prohloubí znalosti těch oblastí fyziky (světelné a tepelné záření, hluk, ionizující záření), které mají bezprostřední vliv na utváření životního prostředí. V rámci laboratorních cvičení pak získají praktické zkušenosti s diagnostikou a měřením hluku a ionizujícího záření.

Prerekvizity

Kmitavý pohyb. Harmonický oscilátor. Skládání harmonických kmitů.
Vlnění. Harmonická vlna rovinná a kulová. Superpozice a interference vlnění.
Spektrum atomu vodíku. Emise a absorpce světla. Atomy s více elektrony.
Fyzika atomového jádra. Jaderné přeměny. Radioaktivita.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínkou udělení zápočtu je absolvování všech úloh laboratorního cvičení, odevzdání příslušných protokolů a úspěšné napsání závěrečného testu, jehož obsahem bude látka, probíraná na přednáškách.
Klasifikace bude dána úrovní odevzdaných protokolů z laboratorních cvičení (50%) a výsledků závěrečného testu (50%).

Učební cíle

Cílem kursu je rozšířit znalosti těch oblastí fyziky, které mají zásadní vliv na utváření a vlastnosti životního prostředí. Očekává se, že studenti nabudou přesvědčení o důležitosti tvorby a ochrany životního prostředí při řešení každého technického problému, kterým se budou v rámci svého povolání zabývat.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Výuka laboratorního cvičení dle rozvhu je kontrolována vyučujícím. Způsob nahrazení zmeškané výuky stanoví vyučující, zpravidla formou náhradního měření.

Základní literatura

Boeker E. - Riek van Grondelle: Environmental Physics. John Wiley&Sons, 1994.
Klener,V. a kol.: Principy a praxe radiační ochrany. SÚJB Praha, 2000.

Doporučená literatura

Vaňková, M. a kol.: Hluk, vibrace a ionizující záření. Část I a II. PC-DIR Brno, 1995 a 1996.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B3A-P bakalářský

    obor B-FIN , 3. ročník, letní semestr, povinně volitelný

  • Program M2A-P magisterský navazující

    obor M-PMO , 1. ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Základy fyziky prostředí. Ekonomický systém a životní prostředí. Sluneční záření, transport látek a energie v životním prostředí.
Energie a její využití. Energie z fosilních zdrojů, nukleární energie, energie z obnovitelných zdrojů, konverze energie.
Jaderná energie. Jaderné štěpení, jaderná fúze, problematika jaderného odpadu.
Hluk v životním prostředí. Základní pojmy a veličiny. Analýza zvuku, akustická spetrometrie, subjektivní vnímání hluku, limity.
Zdroje hluku, šíření hluku ve volném a uzavřeném prostoru, metody snižování hluku.
Interakce radioaktivního záření s látkou.
Detektory ionizujícího záření.
Dozimetrické veličiny a jejich jednotky.
Radioaktivní zářiče v životním prostředí, vliv ionizujícího záření na živé tkáně a člověka.
Ochrana před ionizujícím zářením.

Laboratoře a ateliéry

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Měření činitele pohltivosti materiálů metodou stojatých vln při kolmém dopadu.
Stanovení pohltivosti uzavřeného prostoru měřením doby dozvuku.
Měření akustického výkonu strojů provozní metodou podle ČSN 011606.
Měření lineárního součinitele zeslabení záření.
Kontrola pracoviště dozimetrem.
Dosah záření.
Kontrola hermetičnosti stěny.