Detail předmětu

Psychofyzická cvičení (Tvůrčí pohyb)- letní

FaVU-PSC-LAk. rok: 2010/2011

Vědomý pohyb jako dynamické zjevení pravdy proudem tvůrčí síly v člověku.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Vědomý, svobodný, tvořivý pohyb, vědomé, svobodné, tvořivé myšlení a obecně tvůrčí přístup k životu. Schopnost vystoupit z automatismů života a vnímat aktuální výzvy beze strachu a bez předsudků. Schopnost rozpustit akutní i chronické strachy a napětí. Schopnost nenásilně a přirozeně obnovovat psychické i fyzické nástroje člověka. Schopnost dlouhodobě udržet soustředění v nepřetržitém proudu meditačních zážitků. Schopnost vnímat a vyjadřovat hudbu celou svojí bytostí.
Součástí kurzu jsou fyzická, dechová a mentální cvičení (z tradičních škol východu i západu), která harmonizují energetický systém člověka a připravují nás na setkání vlastním tvůrčím potenciálem.

Prerekvizity

Žádné.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT..

Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet (docházka + vlastní praxe).

Osnovy výuky

1) vnímání a tvoření
2) hladiny a ohniska vědomí člověka
3) spánek a smrt
4) reflexe, koncentrace, meditace
5) sebeléčba vědomým a svobodným sebevyjádřením
6) vztah mikrokosmu a makrokosmu, svoboda a zodpovědnost individua

Učební cíle

Tancem mapujeme časoprostor a nasáváme zkušenost zakódovanou do geometrie časoprostoru tím, že tuto geometrii tancem zviditelňujeme, že jednotlivé geometrické tvary tělem uskutečňujeme. Rozechvíváme vlákna kosmického života a tvořivě se podílíme na všem, co se v danou chvíli děje. Naše tělo se stává součástí totálního fraktálu života, přestává být vedeno sobectvím a začíná být vedeno soucítěním. Ve vzájemném zrcadlení mikrokosmu a makrokosmu může konečná bytost realizovat nekonečné bytí; právě v prolnutí vnitřního a vnějšího může být relativní vjem povýšen na absolutní vizi. Tak lze nazřít, že svět, ve kterém žijeme, je postaven na míru našemu tělu. Lidské tělo presentuje míru, určuje takt a vkus a je lidskému egu dokonalou laboratoří pro průzkum tajů universa; prostředkem naplnění smyslu vlastní existence. Uctívání těla o sobě člověka ničí, úcta k tělu coby divukrásné manifestaci ducha uschopňuje člověka k tvorbě.
Práci s tělem podpoříme experimentální hudbou. Dovolíme proudu tónů, aby prostoupil naše tělo a provedl nás skrytými krajinami vědomí. Během tance se uvolníme, pustíme všechny osobní strachy a položíme se do pravé své přirozenosti, v níž lze v každém okamžiku sebe znovu občerstvovat a oživovat, z níž lze čerpat sílu k bytí na Zemi, z níž lze tvořit v souladu s duchovními zákony a přece svobodně, v níž je obsažen celý příběh lidského sebe-uvědomění. Do této přirozenosti budeme usilovat vnořit celou osobnost a následně dovolíme všem orgánům, omytým a očištěným spočinutím ve vlastní přirozenosti, aby tančily, aby tancem vyjevily onen příběh vepsaný v lidské duši.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast je povinná.

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

Avalon A. (ed., sum.): Principles of Tantra I. - The Tantratattwa of Sríyukta Siva Chandra Vidyarnava Bhattacharyya Mahodaya. Calcutta - London, Luzac & Co., 1914
Avalon A.: The Serpent Power. Dover, Dover Pubns, 1974
Brennan B. A.: Ruce Světla. Praha, Pragma, 1998
Brennan B. A.: Zjevení Světla. Praha, Pragma, 1998
Castaneda Carlos: Magical Passes: The Practical Wisdom of the Shamans of Ancient Mexico. HarperCollins, 1998
Dyczkowski M.S.G.: The Stanzas on Vibration - The Spandakarika with four commentaries: Spandasamdoha, Spandavrtti, Spandavivrti, Spandapradipika. State University of New York Press, 1992
Frawley D.: Tantric Yoga and the Wisdom Goddesses: Spiritual Secrets of Ayurveda. Lotus, 2000
Heindel M.: Occult Principles of Health and Healing. Whitefish, Kessinger Publishing, 2003
Heindel M.: Rosikruciánská kosmokoncepce, Praha, Dobra, 2001
Iyengar B.K.: Light on Pranayama the Yogic Art of Breathing. Crossroad/Herder & Herder, 1995
Johari H.: Ájurvédská masáž. Praha, Pragma, 2002
Kriyananda G.: The Kriya Yoga Upanishad and the Mystical Upanishads. Chicago, The Temple of Kriya Yoga, 1993
Lysebeth A.: Cvičíme jógu. Praha, Olympia, 1988
Lysebeth A.: Jóga. Praha, Olympia, 1988
Lysebeth A.: Pránájáma. Praha, Argo, 1999
Lysebeth A.: Tantra. Praha, Argo, 1995
Motoyama H.: The Functional Relationships Between Yoga Asanas and Acupuncture Meridians. Tokyo, Japan, I.A.R.P., 1979
Nešpor K.: Yoga and Relaxation.., , 0
Niranjananda Sw.: Prana Pranayama Prana Vidya. Bihar School of Yoga, 2002
Osho: Dynamická meditace
Páleš E.: Angelologie dějin I & II. Bratislava, Sophia 2004
Roth G.: Mapy extáze. Praha, Radost, 1993
Růžička R.: Akupunktura v teorii a praxi. Praha, Nadas, 1985
Saraswati S. Swami: Yoga Nidra. Bihar School of Yoga, 2001
Steiner R.: Eurythmie
Steiner R.: O zdraví a nemoci. Olomouc, PDN, 1999
Steiner R.: Záhada člověka. Sv. Kopeček u Olomouce, Michael, 2004
Sunyata Saraswati, Bodhi Avinasha: Drahokam v lotosu. Praha, Pragma, 1995
Sv. Tereza z Avily: Spisy
Sv. Terezie z Avily: Hrad v nitru. Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří, 2003
Swami Muktibodhananda: Swara Yoga: The Tantric Science of Brain Breathing (incl. Shiva Swarodaya). Bihar School of Yoga publication, 1999
Vishnudevananda: The Complete Illustrated Book of Yoga. New York, Pocket Books, 1960
Vogarlik V.G., Vogarlik M.V.: Akupunktura - bodová reflexní terapie. Avicenum, 1992
Wangyal, Tenzin: Tibetská jóga snu a spánku. Praha, DharmaGaia, 2002

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program bakalářský

    obor APE , 1 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

27 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1) vnímání a tvoření
2) hladiny a ohniska vědomí člověka
3) spánek a smrt
4) reflexe, koncentrace, meditace
5) sebeléčba vědomým a svobodným sebevyjádřením
6) vztah mikrokosmu a makrokosmu, svoboda a zodpovědnost individua

Seminář

108 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1) vnímání a tvoření
2) hladiny a ohniska vědomí člověka
3) spánek a smrt
4) reflexe, koncentrace, meditace
5) sebeléčba vědomým a svobodným sebevyjádřením
6) vztah mikrokosmu a makrokosmu, svoboda a zodpovědnost individua