Detail předmětu

Ikonografie perspektivy - zimní

FaVU-3IPE-ZAk. rok: 2010/2011

1. 1. Perspektiva podle Ervina Panofskeho, v návaznosti na teorii Ernsta Cassirera, představuje "symbolickou formu", která se rodí spolu s novým pojetím prostoru a světa. Funguje podobně jako jazyk, mýtus či umění, tedy jako konstitutivní prvek uvnitř rámce reprezentace "světa objektů". Pro E. Panofského je perspektiva výrazem či metaforou určité kultury. U H. Damische je naopak: perspektiva je demonstrací určitého plánu, do něhož je vepsán obraz a jejím naplněním je diskurs (malířské "tvrzení"), který má původ v tomto plánu. Perspektiva se tak stává jakýmsi abstraktním dialogem, myšlenkovou konstrukcí - a tedy "přemýšlením v malbě". Kromě klasické lineární perspektivy vznikly i její variace či perverze - perspectives curieuses a anamorfózy. Perspektiva není pouze aplikována na (objektivní) malbu, ale je využita k opačným účelům - k vytvoření skrytých podob, optických klamavých kabinetů, zrcadlových anamorfických obrazů (vexierbild). Jednobodová lineární perspektiva je spojována s konstrukcí karteziánského pojmu "já" (William V. Dunning), klamná perspektiva barokní architektury bývá vnímána jako ekvivalentí epigramu, básnickému vtipu či ilusionismu a tenebrismu v malbě (Mario Praz).

1. 2. Anamorfické obrazy jsou primárně technické kuriozity, ale zároveň jde o poetická díla zahrnující abstrakci a produkující optické iluze a v neposlední řadě jsou příkladem tázání se po filozofických otázkách reality a falešné reality. Přehnaný, extenzivní ("akcelerovaný") či naopak zhuštěný, intenzivní ("decelerovaný") perspektivní systém převrací podstatu perspektivy, aniž by ničil samotné principy. Pouze je dovádí do logických extrémů, v nichž se stávají zároveň ohnisky intelektuální spekulace. Podle Baltrušaitise patří perspektiva do systémů znalostí o světě (zde viz rovněž Svetlana Alpers, The Art of Describing…, London 1983) a jako taková souvisí s teorií universa.

Jazyk výuky

čeština

Výsledky učení předmětu

Hluboká znalost ikonografie perspektivy.

Prerekvizity

Základníznalost teorie umění, filozofie a obecné historie.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT..

Způsob a kritéria hodnocení

Ústní zkouška.

Osnovy výuky

- "Perspectiva naturalis"/ "prospettiva artificialis", perspektiva jako metafora a jako symbolická struktura - úvod k problému, interpretace, teorie
- Dobové chápání perspektivy a její symbolické role, perspektiva v současnosti - vztah mezi perspektivou a dalšími kulturními fenomény
- Perspektiva a "antiperspektiva" (II.) - konec 17. a počátek 18. stol., typy perspektivy, Vignolovy dvě metody perspektivní praxe, divadelní perspektiva Galli Bibieny
- Perspektiva a smyslová iluze X duchovní imaginace
- Perspektiva a "antiperspektiva" (I.)- anamorfózy, perspektiva jako vizuální téma per se
- architektonická a malířská perspektiva jako výraz dobové senzibility,
role geometrie a perspektivy v rámci dobového "obrazu světa" - traktáty o perspektivě v zámeckých a klášterních knihovnách,
- dobové chápání perspektivy a její symbolické role
- výuka geometrie a perspektivy na konci 17. a poč. 18. stol. - perspektivní příklady fortifikací, elementární a analytická geometrie, stereotomie
(Filippo Abbiati (1640 Milán - 1715 Milán) a "melancholická geometrie", kroměřížské obrazy Filozof I, Filozof II, Alegorie geometrie)
- perspektiva a "antiperspektiva" konce 17. a počátku 18. stol.,
anamorfózy, divadelní perspektiva "per angolo" Ferdinanda Galli Bibieny

Učební cíle

Podrobně se seznámit s ikonografií perspektivy.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Přednáška, konzultace.

Základní literatura

Alberto Péréz-Gómez a Louise Pelletier, Architectural Representation and the Perspective Hinge, Cambridge-Massachusetts-London 1997
Arthur C. Danto, Beyond the Brillo Box: The Visual Arts in Post-Historical Perspective, Farrar Straus & Giroux (T), 1992 (18$)
Barbara Maria Statford, Frances Terpak, Isotta Poggi, Devices of Wonder: From the World in a Box to Images on a Screen, J. Paul Getty Trust Publications 2001
Hubert Damisch, Janet Lloyd, A Theory of /Cloud/: Toward a History of Painting (Cultural Memory in the Present, Stanford Univ. Press 2002
Hubert Damisch, The Origin of Perspective, Massachusetts 1994
James Elkins, The Poetics of Perpective, Cornel Univ. Press 1994
Jurgis Baltrušaitis, Anamorfic Art, Cambridge 1977
Martin Kemp - The science af art. optical themes in western art from brunelleschi to seurat
Patric Mausies, Cabinets of Curiosites, Thames & Hudson 2002
Samuel Y. Edgerton, The Heritage of Giotto's Geometry: Art and Science on the Eve of the Scientific Revolution, Cornell Univ. Press 1991

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUD doktorský

    obor , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor , 1 ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program VUD doktorský

    obor , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor , 1 ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program VUD doktorský

    obor , 3 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor