Detail předmětu

Metody analýzy rizik

FCH-MCO_MARAk. rok: 2009/2010

Cílem výuky je seznámit studenty se základy teorie rizika a rozhodovací teorie, poskytnout jim základní znalosti a dovednosti potřebné pro oblast krizového řízení. Naučit studenty rozumět základním matematickým modelům rizikových procesů a vypěstovat u nich schopnost řešit již modelované problémy. Vysvětlit jim možnosti využití matematického softwaru při modelování procesů a zformovat jejich odbornou erudici, která je vybaví sumou vědomostí a dovedností, aby jako specialisté v kooperaci s dalšími experty zvládli, ať již v orgánech státní správy nebo podniku, efektivně implementovat management rizika s cílem minimalizace nežádoucích událostí, zajištění efektivního plánování záchranných a zásahových prostředků, zpracování havarijních i evakuačních plánů, bezpečnostní zprávy a implicitně efektivního zásahu a rekultivace území v případě proběhlé havárie.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Výsledky učení předmětu

Prohloubit u studentů znalosti metod analýzy rizik používaných v oblasti krizového řízení a ochrany obyvatelstva.

Prerekvizity

Absolvování bakalářského studia studijního oboru Ochrana obyvatelstva na VUT v Brně, případně příbuzného studijního oboru na jiné vysoké škole.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně.

Způsob a kritéria hodnocení

Zkouška se skládá z písemné práce studenta. Hodnotí se stupeň znalostí jednotlivých metod analýzy rizik a úroveň dovedností a tvořivý přístup studenta při samostaném řešení zadané zkušební otázky.

Osnovy výuky

Harmonogram výuky:
T1: Živelní a jiné pohromy, interakce a vnitřní vazby
T2: Charakteristiky území a jeho zranitelnosti
T3: Identifikace a diagnostika možných mimořádných událostí
T4: Možné krizové situace
T5: Typové plány v podmínkách České republiky
T6: Deterministické a pravděpodobnostní metody pro stanovení rizika
T7: Základní přístupy k modelování rizika
T8: Prevence zaměřená na redukci rizika u zdroje, zdokonalování prostředků zásahu a záchrany
T9: Hodnocení vybraných rizik včetně legislativních požadavků na prevenci v EU a na národní úrovni
T10: Obecný postup posouzení integrálního rizika území
T11: Řízení rizik a řízení bezpečnosti území
T12: Případové studie sloužící k demonstraci konkrétních metod a postupů pro vypořádání s riziky
T13: Ročníkový projekt podle zadaného tématu

Učební cíle

Prohloubit znalosti studentů v oblasti metod analýzy rizik se zaměřením na aplikaci vědeckcýh poznatků posledních let.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Individuální konzultace studentů v průběhu semestru v rozsahu 1 hodiny týdně. Zpracování ročníkového projektu na zadané téma.

Základní literatura

Mašek, I. - Mika, O., J. - Zeman, M.: Prevence závažných průmyslových havárií, Vysoké učení technické v Brně, ISBN 80-214-3336-1, Brno 2006 (CS)
Mika, O., J. - Melkes, V.: Prevence závažných průmyslových havárií, Universita obrany v Brně, ISBN 80-7231-038-0, Brno 2005 (CS)
UN - IAEA: Manual for the classification and prioritization of risks due to major accidents in process and related industries (IAEA-TECDOC-727 REV.1), IAEA, Vienna 1996 (CS)
UN - IAEA: Guidelines for integrated risk assessment and management in large industrial areas, (IAEA - TECDOC - 994), IAEA, Vienna 1998 (CS)

Doporučená literatura

ČSN IEC 812 Metody analýzy spolehlivosti systému. Postup analýzy způsobů a důsledků poruch (FMEA), Praha ČNI 1992 (CS)
ČSN IEC 1025 Analýza stromu poruchových stavů, Praha ČNI 1993 (CS)
ČSN IEC 1078 Metody analýzy spolehlivosti. Metody blokového diagramu bezpečnosti, Praha ČNI 1993 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program NPCP_OOB magisterský navazující

    obor NPCO_KROO , 1 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor