Detail předmětu

Hydrotechnické stavby I

FAST-BR06Ak. rok: 2009/2010

Hydrotechnické stavby I navazují svým obsahem na předmět Vodohospodářské stavby se zaměřením především na problematiku úprav vodních toků, navrhování jezových konstrukcí a vodních cest.
V úpravách toků je kladen důraz na posouzení stávajícího stavu říčního koryta z hlediska technického i ekobiologického a zpracování návrhu požadovaných úprav(hydrotechnické výpočty a základní výkresová dokumentace)
Z problematiky navrhování jezových konstrukcí je zdůrazněn význam pevných jezů a jejich návrh. Informace o typech a návrhu jezů s pohyblivou hradící konstrukcí.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Ústav vodních staveb (VST-VST)

Výsledky učení předmětu

Student zvládne navrhnout úpravu vodního toku a návrh jezu. Student získá přehled o typech a návrhu jezů s pohyblivou hradící konstrukcí.

Prerekvizity

Hydraulika, hydrologie, vodohospodářské stavby

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Osnovy výuky

1. Vodní toky a říční stavby v ČR, SVP, úvod o korytě, prvky vývoje říčního koryta, složení dna toku, granulometrická křivka (kř. zrnitosti), klasifikace říční sítě, říční soustavy v ČR,
2. Koncepční řešení úpravy toku - přirozená stavba koryta - účel jeho úpravy,stanovení návrhového průtoku, návrh trasy, pojem ekobiologická úprava, revitalizace
3. Návrh úpravy toku - podélný sklon dna, návrh a posouzení příčného profilu,typy proudění – výpočtové metody, ustálené, ponenáhlu se měnící nerovnoměrné proudění,
4. Posouzení stability koryta - stabilita dna koryta, svahů, její stanovení v přímé a v oblouku, tečné napětí, deformace říčního koryta, pohyb splavenin, unášecí síla, kritické tečné napětí,
5. Opevňovací stavby v říčním korytě - opevnění dna, paty svahu, způsoby stabilizace svahů tvořících břeh toku, technické, biotechnické a biologické opevňovací prvky
6. Ochranné hráze - jejich konstrukce, boční retenční nádrže, objekty - koncentrační stavby na toku, spádové stupně, balvanité skluzy, náhon
7. Vegetační doprovod vodních toků - břehové a doprovodné porosty, prostorová a druhová skladba porostů, návrh ochranných břehových pásem, práce s multikriteriální návrhovou tabulkou listnatých dřevin, posouzení stávajícího stavu vegetačního doprovodu
8. Účel a charakter jezových staveb - základní pojmy, rozdělení jezů, půdorysné uspořádání, návrhový průtok, křivka přepadu
9. Pevný jez - konstrukce pevného jezu, typy pev. jezů, jezové těleso, zakládání, jezové pilíře, křídla nábřežních pilířů, zavázání do terénu
10.Vývařiště - návrh prohloubeného vývaru, rozražeče a usměrňovače vodního proudu, opevnění dna a břehů za jezem
11.Bezpečnost a stabilita jez. konstrukce - síly působící na jezovou konstrukci, posouzení stability jezové konstrukce
12.Pohyblivé jezy - typy pohyblivých jezů, hydrostatické jezy a vakový jez, provizorní hrazení jezů, manipulační lávka
13.Evropské vodní cesty - význam vodních cest, průplav D-O-L, plavební prostředky, trasa, podélný a příčný profil vodní cesty, stabilita břehů
14.Plavební komora a rejda - druhy plavebních komor, vrata, výstroj, konstrukční řešení, účel a návrh rejdy, vnitrozemské přístavy

Učební cíle

Získání základních informací z oblasti navrhování jezů a úprav vodních toků

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Rodriguez,R.E.: Wasserbau und Wasserwirtschaft. Fachhochschule Wiesbaden, 1997. (DE)
Rybnikář,J. a kol: Vodní stavitelstvi. VUT Brno, 1993. (CS)
Říha, J. a kol: BR07 - Hydrotechnické stavby II, studijní opora. VUT Brno, 2006. (CS)
Schum,S.A.: River Morphology,. AS London, 1972. (EN)
Slezingr,M.,Uradnicek,L.: Bankside trees and shrubs. CERM, 2003. (EN)
Šlezingr, M.: BR06 - Hydrotechnické stavby I, studijní opora. VUT Brno, 2006. (CS)

Doporučená literatura

Maleňák,J a kol.: Vodní stavby 1. CERM, 2002. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B-P-E-SI bakalářský

    obor V , 3 ročník, letní semestr, povinný

  • Program B-K-C-SI bakalářský

    obor V , 3 ročník, letní semestr, povinný

  • Program B-P-C-SI bakalářský

    obor V , 3 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor