Detail předmětu

Aplikovaná fyzika (S)

FAST-CB01Ak. rok: 2009/2010

Pórovitá struktura látek, sorpční izotermy, hydrostatika třífázového systému, kombinovaný transport tepla a vlhkosti v pórovitých stavebních materiálech, klasický Glaserův kondenzační model, zobecněný Glaserův kondenzační model.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Ústav fyziky (FYZ)

Výsledky učení předmětu

Studenti zvládnou cíl předmětu, tj. osvojí si pokročilejší výpočetní metody tepelného odporu stavebních konstrukcí se zahrnutím teplotně závislého součinitele tepelné vodivosti. Osvojí si také pokročilejší výpočetní metody kondenzace ve stavebních konstrukcích pomocí zobecněných neizotermálních transportních rovnic.

Prerekvizity

Předpokládají se znalosti ze základního kurzu fyziky, matematiky a tepelné techniky bakalářského studia.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Osnovy výuky

1. Typy pórů, pórovitost, vzdušná vlhkost absolutní a relativní, fyzisorpce a chemisorpce.
2. Sorpční izotermy: (a) Harkinse a Juryho, (b) Langmuira, (c) Brunauera, Emmeta a Tellera (BET).
3. Třífázový systém, potenciál pórové vody, retenční čára vlhkosti.
4. Měřící metody, hystereze retenční čáry, rozbor retenčních čar.
5. Základy nerovnovážné termodynamiky.
6. Fenomenologické transportní rovnice, Fourierovy rovnice vedení tepla.
7. Nelineární teplotní profily ve stavebních konstrukcích.
8. Fickovy rovnice difúze a jejich řešení.
9. Izotermická a neizotermická difúze.
10. Nelineární tlakové profily vodní páry v konstukcích.
11. Termodifúze (Soretův jev).
12. Transport vlhkosti ve třech vlhkostních oblastech: pod-hygroskopické, hygroskopické a nad-hygroskopické.
13. Klasický a zobecněný Glaserův kondenzační model.

Učební cíle

1) Osvojení pokročilejších výpočetních metod tepelného odporu stavebních konstrukcí se zahrnutím teplotně závislého součinitele tepelné vodivosti.
2) Osvojení pokročilejších výpočetních metod kondenzace ve stavebních konstrukcích pomocí zobecněných neizotermálních transportních rovnic.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Bird R.B., Stewart W.E., Lightfood E.N.: Transport Phenomena (v českém překladu Přenosové jevy). J. Wiley + Sons, New York, 1965. (EN)
Ficker T.: Fyzikální praktikum. Akademické nakladatelství CERM s.r.o., Brno, 1999. (CS)
Ficker T.: Příručka tepelné techniky, akustiky a denního osvětlení (anglicko-česká příručka). Akademické nakladatelství CERM s.r.o., Brno, 2004. (CS)
Roaf S., Hancock M. (editoři): Energy Efficient Building. Blackwell Scientific Publications, Oxford, 1992. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program N-K-C-SI magisterský navazující

    obor S , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor S , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor S , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor S , 1 ročník, letní semestr, povinný

  • Program N-P-C-SI magisterský navazující

    obor S , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor S , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor S , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor S , 1 ročník, letní semestr, povinný

  • Program N-P-E-CE magisterský navazující

    obor S , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor S , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor S , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor S , 1 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor