Detail předmětu

Inženýrská pedagogika

FAST-CZ54Ak. rok: 2009/2010

inženýrská pedagogika, obecná didaktika, oborová a předmětová didaktika, interakce a komunikace v edukačním prostředí, vyučovací metody, cíle výuky, didaktické zásady, organizační formy vyučování, příprava učitele na výuku, pedagogická diagnostika, didaktické testy, analýza a tvorba učebnic, výzkum v edukačních vědách, řízení ve školství, kurikulum

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Ústav společenských věd (SPV)

Výsledky učení předmětu

Znalost didaktických principů ve výuce odborných předmětů. Teoretický vhled do problematiky realizace vyučovacího procesu v odborných inženýrskcýh předmětech na středních školách.

Prerekvizity

Obecný přehled o inženýrské pedagogice a didaktice, dovednost komunikace v edukačním prostředí a na veřejnosti, zvládání trémy,
odpozorování některých edukačních metod od učitelů, popis hlavních didaktických zásad, znalost organizačních forem výuky, schopnost zpracovat si přípravu k veřejnému vystoupení, schopnost provádět jednodušší průzkumy v edukačním prostředí a jejich zpracování, snaha poznávat edukační realitu.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Osnovy výuky

1. Úvod do inženýrské pedagogiky a její vztah k oborové didaktice.
2. Didaktika obecná, oborová a didaktiky předmětové.
3. Vyučovací proces a jeho zákonitosti. Didaktické principy a zásady.
4. Výběr učiva a jeho strukturace. Moderní realizace kurikula v pedagogické praxi.
5. Typologie a struktura vyučovací hodiny. Fáze výuky. Typy výuky.
6. Vyučovací metody - přehled a klasifikace. Aktivizační metody výuky.
7. Didaktické prostředky. Organizační formy výuky.
8. Příprava edukátora k jeho působení. Řízení ve školství.
9. Pedagogická diagnostika, pedagogická evaluace a konstrukce didaktických testů.
10. Literatura s didaktickou funkcí. Učební texty, jejich analýza, tvorba a hodnocení, optimalizace.
11. Osobnost edukátora a teorie učitelské profese. Profesiogram učitele odborných předmětů.
12. Antropogenní činitelé výuky. Tradiční a alternativní školství.
13. Specifika a zvláštnosti vyučovacího procesu v odborných předmětech.

Učební cíle

Orientace v teoretických pedagogických a didaktických pojmech, procesech a směrech potřebných pro techniky oreintované na oblast školství. Seznámení se základy učitelské profese. Vhodné pro studenty, kteří v budoucnu uvažují o učitelské dráze, event. chtějí externě vyučovat na odborných školách.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

LINDR, Jaroslav: Inženýrská pedagogika. M01 Pedagogika, M02 Didaktika, M03 Moderní pedagogika. Brno: FAST, 2007.
MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: PdF (skriptum), 2003. ISBN 80-210-3123-9. (CS)

Doporučená literatura

DRAHOVZAL, J., KILIÁN, O., KOHOUTEK, R.: Didaktika odborných předmětů. Brno: CERM, 1997.
GALTON, M. (ed.): Curriculum Change. Leicester University Press, 1980.
CHRÁSKA, M.: Statistika pro pedagogy. Olomouc: UP (skriptum), 1990.
OURODA, S.: Oborová didaktika. MZLU Brno, 2001.
PELIKÁN, J.: Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995.
PRŮCHA, Jan: Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
SKALKOVÁ, J.: Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program N-K-C-SI magisterský navazující

    obor S , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor S , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor S , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor S , 2 ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program N-P-C-SI magisterský navazující

    obor S , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor S , 2 ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program N-P-E-CE magisterský navazující

    obor S , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor S , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor S , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor S , 2 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor