Detail předmětu
Proudění v systémech říčních koryt
FAST-BR52Ak. rok: 2009/2010
Hydraulické úlohy proudění vody v otevřených korytech (ustálené rovnoměrné a nerovnoměrné proudění, neustálené proudění, stabilita dna a svahů koryta, šíření znečištění), řešení současným softwarem - programy HEC-RAS a MIKE 11.
Aplikace softwaru v praxi, ukázky konkrétních řešených prací.
Hydraulické řešení objektů na tocích (spádové stupně, jezy, mosty, propustky).
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
4
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Ústav vodních staveb (VST-VST)
Výsledky učení předmětu
Student splní cíl předmětu spočívající v seznámení se základy proudění vody v systémech říčních koryt. Získají praktické zkušeností s využitím modelování na semestrálních projektech.
Prerekvizity
Matematika, fyzika, hydraulika, hydrologie
Způsob a kritéria hodnocení
Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Osnovy výuky
1. Úvod do studia, účely modelování
2. Typy proudění (rovnoměrné, nerovnoměrné, ustálené, neustálené)
3.-4.Matematická formulace problému proudění vody v 1D
5.-6.Matematická formulace problému proudění splavenin a stabilita dna
7. Matematická formulace problému transportu a disperze látek
8. Numerické řešení
9.-10.Objekty na tocích (mosty, propustky)
11. Objekty na tocích (spádové stupně, jezy)
12. Ochranné hráze (stabilita, bezpečnost)
13. Šiření znečištění v říčních systémech
2. Typy proudění (rovnoměrné, nerovnoměrné, ustálené, neustálené)
3.-4.Matematická formulace problému proudění vody v 1D
5.-6.Matematická formulace problému proudění splavenin a stabilita dna
7. Matematická formulace problému transportu a disperze látek
8. Numerické řešení
9.-10.Objekty na tocích (mosty, propustky)
11. Objekty na tocích (spádové stupně, jezy)
12. Ochranné hráze (stabilita, bezpečnost)
13. Šiření znečištění v říčních systémech
Učební cíle
Cílem předmětu je seznámit posluchače s hydraulikou říčních koryt. Jedná se zejména o problémy proudění, a to proudění nerovnoměrného ustálného a neustálného. Dále pak problém transportu a disperze konzervativních látek v tocích a pohyb sedimentů.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Základní literatura
BOOR, Boris, KUNŠTÁTSKÝ, Jiří, PATOČKA, Cyril: Hydraulika pro vodohospodářské stavby. SNTL/ALFA, 1968. (CS)
HAVLÍK, V., INGEDULD, P., VANĚČEK, S., ZEMAN, E.: Matematické modelování neustáleného proudění. ČVUT Praha, 1992. (CS)
CHOW, Ven Te: Open-Channel Hydraulics. McGraw-Hill, 1959. (EN)
JANDORA, Jan, UHMANNOVÁ, Hana: Proudění v systémech říčních koryt - studijní opora. FAST VUT v Brně, 2007. (CS)
ŘÍHA, Jaromír et al.: Matematické modelování hydrodynamických a disperzních jevů. PC-DIR Brno, 1997. ISBN 80-214-0827-8. (CS)
HAVLÍK, V., INGEDULD, P., VANĚČEK, S., ZEMAN, E.: Matematické modelování neustáleného proudění. ČVUT Praha, 1992. (CS)
CHOW, Ven Te: Open-Channel Hydraulics. McGraw-Hill, 1959. (EN)
JANDORA, Jan, UHMANNOVÁ, Hana: Proudění v systémech říčních koryt - studijní opora. FAST VUT v Brně, 2007. (CS)
ŘÍHA, Jaromír et al.: Matematické modelování hydrodynamických a disperzních jevů. PC-DIR Brno, 1997. ISBN 80-214-0827-8. (CS)
Doporučená literatura
JAIN, Subhash C.: Open - Chanel Flow. John Wiley and Sons,Inc., 2001. ISBN 0-471-35641-7. (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech