Detail předmětu
Vodní hospodářství krajiny II
FAST-BS05Ak. rok: 2009/2010
Teorie erozních procesů, erozní faktory, modelování odtoků, organizace povodí a řešení následků soustředěného odtoku, ochrana vodních zdrojů a toků. Historie a vývoj odvodňovacích staveb, potřeba a přínos odvodňovacích staveb, ochrana a organizace povodí v komplexu vodního hospodářství a zemědělství, teorie odvodnění, povrchový a podzemní odtok, hydrotechnické výpočty, modelování procesů odvodnění, navrhování, provoz a využívání odvodňovacích staveb.
Rybníky a účelové nádrže, funkce nádrží v krajině, umístění a návrh účelových nádrží.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2. Modelování erozních procesů – rozdělení modelů, USLE, teoretický rozbor vodní eroze, velká povodí
3. Posouzení míry erozního ohrožení – komplexní průzkum, rozbor povodí z hlediska výpočtu míry erozního ohrožení
4. Návrh protierozních opatření – rozdělení a popis. Zásady pro dimenzování prvků protierozní ochrany
5.Hrazení bystřin – proudová eroze, rozbor příčin a následků, protierozní opatření, zásady dimenzování a posuzování návrhu opatření
6. Stanovení parametrů povrchového odtoku – zjednodušující předpoklady, metody výpočtu kulminačního průtoku a objemu povodně v malých povodích
7. Větrná eroze – rozbor procesu, formy eroze, stanovení intenzity, návrh protierozních opatření
8. Odvodnění – příčiny, výskyt a posuzování zamokření, rozdělení a pohyb vody v půdě
9. Modelování pohybu vody v půdě – rozdělení modelů, charakteristika, nasycené, nedeformující se porézní prostředí, nenasycené nedeformující se porézní prostředí. Podzemní odtok
10.Hlavní odvodňovací zařízení – rozdělení, zásady návrhu, dimenzování zařízení
11.Podrobné odvodňovací zařízení - rozdělení, zásady návrhu, stanovení parametrů odvodnění –hloubka, rozchod, dimenzování trubkové drenáže
12.Speciální způsoby odvodnění – svážná území, sportoviště, zásady výpočtu, přehledné schéma
13.Vliv odvodnění na krajinu
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Zařazení předmětu ve studijních plánech