Detail předmětu
Sociální komunikace
FAST-BZ03Ak. rok: 2009/2010
Společnost, skupina a tým, obecná sociologie, techniky a metody sociologického výzkumu, teorie komunikace, mezilidské a pracovní vztahy, moderní prezentace a komunikace, public relations, individuální a pracovní komunikace, komunikace v řízení, komunikace v managementu, komunikace s veřejností a s médii, moderní styly v komunikaci.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2. Sociální psychologie a její místo v životě jednotlivce. Psychologické pojmy. Paměť, řeč a myšlení.
3. Metody psychologického a komunikačního výzkumu. Rozhovor, dotazník, anamnéza. Výchova a sebevýchova. Formování osobnosti v prostředí.
4. Osobnost, obecné otázky, struktura. Temperament a charakter. Typy osobnosti. Inteligence a intelekt.
5. Vývoj a formování osobnosti. Stadia vývoje osobnosti dle věku. Biologické a sociologické determinace osobnosti.
6. Učení, sociální učení jeho význam a druhy. Obecné zákony učení. problémy učení v praxi i v životě. Styly sociálního učení.
7. Stres a metody jeho zvládání. Duševní hygiena. přizpůsobovací mechanizmy.
8. Základní paradigmata sociologického myšlení. Sociologické pojmy. Společnost, organizace, skupina, kultura, sociální status.
9. Teorie komunikace. Aplikace na společnost, jednotlivce a budoucí životní dráhu.
10. Sociální struktura, sociální kontrola, socializace jednotlivce. Komunikace. Problém přežití ve společnosti.
11. Volba povolání jako životní sociální a komunikační problém. Výklad a interpretace sociálních jevů v profesním a osobním životě jednotlivce.
12. Rétorika a komunikace. Kvalita projevu. Zásady správného gramatického a rétorického projevu na veřejnosti.
13. Rozbor nejčastějších chyb v komunikaci na veřejnosti.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
KOHOUTEK, R. a kol.: Základy sociální psychologie. Brno: CERM, 1998.
KOHOUTEK, R.: Základy užité psychologie. Brno: CERM, 2002.
Doporučená literatura
FIELDEN, J. S.: Principles of Business Communication. New York: Macmillan Publishing Company, 1990.
KELLER, J.: Úvod do sociologie. Praha: SLON, 1997.
KOHOUTEK, R., ŠTĚPANÍK, J.: Psychologie a organizace řízení. Brno: CERM, 2000.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program B-P-E-SI bakalářský
obor E , 4 ročník, zimní semestr, povinný
obor K , 4 ročník, zimní semestr, povinný
obor M , 4 ročník, zimní semestr, povinný
obor S , 4 ročník, zimní semestr, povinný
obor V , 4 ročník, zimní semestr, povinný - Program B-K-C-SI bakalářský
obor E , 4 ročník, zimní semestr, povinný
obor K , 4 ročník, zimní semestr, povinný
obor M , 4 ročník, zimní semestr, povinný
obor S , 4 ročník, zimní semestr, povinný
obor V , 4 ročník, zimní semestr, povinný - Program B-P-C-SI bakalářský
obor E , 4 ročník, zimní semestr, povinný
obor K , 4 ročník, zimní semestr, povinný
obor M , 4 ročník, zimní semestr, povinný
obor S , 4 ročník, zimní semestr, povinný
obor V , 4 ročník, zimní semestr, povinný