Detail předmětu
Pedagogická psychologie
FEKT-XPSOAk. rok: 2010/2011
Předmět je tématicky rozdělen na dvě části. První část představuje seznámení studentů s výchozími stanovisky, teoriemi a terminologií obecné psychologie, vývojové psychologie, sociální psychologie a psychologie osobnosti. Navazující druhá část se soustřeďuje na stěžejní témata pedagogické psychologie jako je kupř. proces učení, vztah učitel - žák, typologie učitele nebo problematika školního neprospěchu. V kurzu je rovněž dán určitý prostor pro psychologické sebepoznání studentů a nácvik relaxačních technik, kde se uplatňují především zážitkové techniky spojené s prezentací psychologických testů.
Jazyk výuky
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
II. Sociální psychologie a psychologie komunikace.
III. Vývojová psychologie.
IV. Psychologie osobnosti.
V. Kognitivní psychologie.
VI. Pedagogická a školní psychologie.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Přiručka pro učitele. Praha: Portál, 1997.
Doporučená literatura
Hartl, P., Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000.
Kolář, M.: Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997.
Macek, P.: Adolescence. Psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál, 1999.
Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.
Míček, L., Zeman, V.: Učitel a stres. Brno: FFMU, 1992, Opava: 1997.
Plháková, A.: Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2003.
Serfontein, G.: Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 1999.
Sternberg, R.J.: Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program EEKR-B bakalářský
obor B-TLI , 3 ročník, zimní semestr, volitelný mimooborový
obor B-EST , 3 ročník, zimní semestr, volitelný mimooborový
obor B-SEE , 3 ročník, zimní semestr, volitelný mimooborový
obor B-MET , 3 ročník, zimní semestr, volitelný mimooborový
obor B-AMT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný mimooborový - Program EEKR-CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)
obor ET-CZV , 1 ročník, zimní semestr, volitelný mimooborový
- Program BTBIO-A bakalářský
obor A-BTB , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor A-BTB , 3 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Ontogeneze se zvláštním zřetelem na vývojové období
Charakteristika a srovnání vývojových změn v pubertě a adolescenci
Výchovně-vzdělávací proces z pohledu psychologie
Osobnost vysokoškolského učitele
Osobnost vysokoškolského studenta
Psychologie zkoušky na střední i vysoké škole
Duševní hygiena - umění relaxace pro práci i osobní život
Elektronické učební texty
Psychologie -skripta1.pdf 3.39 MB