Detail předmětu

Úvod do obecné psychologie I.

FEKT-BUP1Ak. rok: 2010/2011

Kurz seznamuje s vědeckými poznatky z oblasti studia poznávacích procesů - kognitivní psychologie. Poskytuje přehled o tradičních i moderních teoriích fungování lidské mysli. Mezi přednášenými oblastmi jsou řazena témata stavby a funkce lidského mozku, stavy pozornosti a vědomí, stavba a funkce lidských smyslů a psychologických procesů s nimi spojených (čití a vnímání). Nedílnou součástí kurzu je i seznámení s poznatky psychologie paměti, psychologie vytváření mentálních reprezentací i úžeji lidské představivosti.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Absolvování kurzu vede k osvojení tradičních i moderních teorií a vědeckých poznatků kognitivní psychologie. Tato znalost přispívá k celostnějšímu chápání funkce lidského mozku a psychiky. Aplikace poznatků z kognitivní psychologie může být pro posluchače zajímavá s ohledem na využití v oblasti vývoje nových elektrotechnologií a informačních systémů.

Prerekvizity

Doporučeno absolvování předmětu BPSO, není však nutné.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Zkouška. Písemný test.

Osnovy výuky

1. Úvod do kognitivní psychologie
2. Stavba a funkce lidského mozku
3. Pozornost
4. Vědomí
5. Senzorické procesy
6. Vnímání
7. Paměť a paměťové procesy
8. Imaginace
9. Mentální reprezentace

Učební cíle

Absolvování kurzu vede k osvojení tradičních i moderních teorií a vědeckých poznatků kognitivní psychologie. Tato znalost přispívá k celostnějšímu chápání funkce lidského mozku a psychiky. Aplikace poznatků z kognitivní psychologie může být pro posluchače zajímavá s ohledem na využití v oblasti vývoje nových elektrotechnologií a informačních systémů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Prezence v rozsahu 75%.

Základní literatura

Plháková, A.: Učebnice obecné psychologie. Praha, Academia, 2003.
Sternberg, R.J.: Kognitivní psychologie. Praha, Portál, 2002.

Doporučená literatura

Atkinsonová, R.L. et al.: Psychologie. Praha, Victoria Publishing, 1995.
Koukolík, F.: JÁ. O vztahu mozku, vědomí a sebeuvědomování. Praha, Karolinum, 2003.
Kulišťák, P.: Neuropsychologie. Praha, Portál, 2003.
Sedláková, M.: Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie. Praha, Grada, 2004.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program EEKR-B bakalářský

    obor B-TLI , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor B-EST , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor B-SEE , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor B-MET , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor B-AMT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)

    obor ET-CZV , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor