Detail předmětu
Pedagogical Psychology
FEKT-CPSOAk. rok: 2010/2011
Předmět je tématicky rozdělen na dvě části. První část představuje seznámení studentů s výchozími stanovisky, teoriemi a terminologií obecné psychologie, vývojové psychologie, sociální psychologie a psychologie osobnosti. Navazující druhá část se soustřeďuje na stěžejní témata pedagogické psychologie jako je kupř. proces učení, vztah učitel - žák, typologie učitele, ad. V kurzu je rovněž dán určitý prostor pro psychologické sebepoznání studentů a nácvik relaxačních technik, kde se uplatňují především zážitkové techniky spojené s prezentací psychologických testů.
Jazyk výuky
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2)Psychologie osobnosti – struktura osobnosti. Prezentace osobnostních dotazníků
3)Sociální psychologie. Proces socializace. Vytváření sociálních skupin. Sociální percepce. Komunikace. Skupinová práce. Diagnostika týmových rolí.
4)Kognitivní psychologie 1– psychické procesy: vnímání, paměť, myšlení.
5)Kognitivní psychologie 2 - psychické stavy: vědomí, pozornost. Emoce, motivace, vůle.
6)Faktory ovlivňující výkon člověka, výkonová motivace. Frustrace. Deprivace. Stres. Syndrom vyhoření. Test frustrační tolerance, Test LOC.
7)Vývojová psychologie. Charakteristika jednotlivých vývojových fází. Práce s kresbou – neverbální vyjádření „já“.
8)Učení – druhy, zákony, metody učení. Dotazník struktury motivace k učení.
9)Psychologie výchovy. Výchovné metody a prostředky. Hodnocení, zkoušení, známkování. Tréma.
10)Osobnost učitele. Typologie učitele. Vztah učitel – žák. Styly výchovy. Nácvik pedagogického výstupu.
11)Příčiny školní neúspěšnosti dětí. Neuroticismus u dětí. Sociálně – patologické jevy(šikana, kriminalita).
12)Patologie duševního života – neurózy, psychózy, afektivní poruchy. Prezentace případové studie.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Plháková, A.: Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2003.
Doporučená literatura
Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Přiručka pro učitele. Praha: Portál, 1997.
Hartl, P., Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000.
Kolář, M.: Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997.
Macek, P.: Adolescence. Psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál, 1999.
Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.
Míček, L., Zeman, V.: Učitel a stres. Brno: FFMU, 1992, Opava: 1997.
Serfontein, G.: Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 1999.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program EEKR-BC bakalářský
obor BC-AMT , 2 ročník, letní semestr, volitelný mimooborový
obor BC-SEE , 2 ročník, letní semestr, volitelný mimooborový
obor BC-MET , 2 ročník, letní semestr, volitelný mimooborový
obor BC-EST , 2 ročník, letní semestr, volitelný mimooborový
obor BC-TLI , 2 ročník, letní semestr, volitelný mimooborový
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Ontogeneze se zvláštním zřetelem na vývojové období
Charakteristika a srovnání vývojových změn v pubertě a adolescenci
Výchovně-vzdělávací proces z pohledu psychologie
Osobnost vysokoškolského učitele
Osobnost vysokoškolského studenta
Psychologie zkoušky na střední i vysoké škole
Duševní hygiena - umění relaxace pro práci i osobní život