Detail předmětu
Pedagogical Psychology
FEKT-CPSOAk. rok: 2010/2011
Předmět je tématicky rozdělen na dvě části. První část představuje seznámení studentů s výchozími stanovisky, teoriemi a terminologií obecné psychologie, vývojové psychologie, sociální psychologie a psychologie osobnosti. Navazující druhá část se soustřeďuje na stěžejní témata pedagogické psychologie jako je kupř. proces učení, vztah učitel - žák, typologie učitele, ad. V kurzu je rovněž dán určitý prostor pro psychologické sebepoznání studentů a nácvik relaxačních technik, kde se uplatňují především zážitkové techniky spojené s prezentací psychologických testů.
Jazyk výuky
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2)Psychologie osobnosti – teorie a struktura osobnosti. Temperament a charakter.
3)Kognitivní procesy: vnímání, paměť, myšlení. Psychické stavy: vědomí, pozornost.
4)Emoce, motivace, vůle.
5)Vývojová psychologie – ontogeneze se zvláštním zaměřením na období pubescence a adolescence.
6)Učení, výkonová motivace.
7)Sociální psychologie – proces socializace, dynamika malé sociální skupiny.
8)Sociální percepce. Komunikace.
9)Stres, frustrace, konflikt. Asertivita. Syndrom vyhoření.
10)Školní neúspěšnost, specifické vývojové poruchy učení a chování. Neuroticismus u dětí.
11)Vztah žák–učitel, typologie učitele, výchovné styly, psychologie výchovy.
12)Sociálně patologické jevy – závislosti, šikana, deprivace.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Plháková, A.: Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2003.
Doporučená literatura
Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Přiručka pro učitele. Praha: Portál, 1997.
Hartl, P., Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000.
Kolář, M.: Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997.
Macek, P.: Adolescence. Psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál, 1999.
Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.
Míček, L., Zeman, V.: Učitel a stres. Brno: FFMU, 1992, Opava: 1997.
Serfontein, G.: Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 1999.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program EEKR-BC bakalářský
obor BC-AMT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný mimooborový
obor BC-SEE , 3 ročník, zimní semestr, volitelný mimooborový
obor BC-MET , 3 ročník, zimní semestr, volitelný mimooborový
obor BC-EST , 3 ročník, zimní semestr, volitelný mimooborový
obor BC-TLI , 3 ročník, zimní semestr, volitelný mimooborový
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Ontogeneze se zvláštním zřetelem na vývojové období
Charakteristika a srovnání vývojových změn v pubertě a adolescenci
Výchovně-vzdělávací proces z pohledu psychologie
Osobnost vysokoškolského učitele
Osobnost vysokoškolského studenta
Psychologie zkoušky na střední i vysoké škole
Duševní hygiena - umění relaxace pro práci i osobní život