Detail předmětu

Diagnostika a testování elektronických systémů

FEKT-KDTSAk. rok: 2010/2011

Struktura oboru a základní pojmy. Typy poruch a mechanismy vzniku poruch. Diagnostický systém. Fyzikální metody technické diagnostiky. Funkční metody technické diagnostiky. Diagnostika, zkušebnictví, normalizace a metrologie. Systém zkušebnictví v České republice a v Evropské unii. Diagnostika a testování elektronických obvodů. Druhy poruch. Detekce a lokalizace poruch. Diagnostika analogových obvodů. Diagnostika digitálních obvodů. Generace strukturních testů. Tesrery. Inspekční testování, boundary scan, testery ASA, příznakové analyzátory, logické analyzátory. Navrhování obvodů pro snadné testování a diagnostiku. Diagnostika mikroprocesorů a mikropočítačů.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Garant předmětu

Výsledky učení předmětu

Pochopení principů fyzikálních a funkčních diagnostických metod. Konkrétní znalosti o metodách funkční diagnostiky. Sestavení jednoduchých testů analogových a digitálních obvodů.

Prerekvizity

Jsou požadovány znalosti na úrovni středoškolského studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Učební cíle

Seznámit studenty s metodami diagnostiky elektronických systémů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Lenk,J.D.: McGraw-Hill electronic troubleshooting handbook, McGraw-Hill, 1995 (EN)
Loveday,G.C.: Electronic testing and fault detection, Longman, 1995 (EN)
Pain,R.: Practical electronic fault finding and troubleshooting, Newnes, 1995 (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program EEKR-BK bakalářský

    obor BK-EST , 2 ročník, letní semestr, volitelný mimooborový
    obor BK-MET , 2 ročník, letní semestr, volitelný oborový

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Struktura oboru a základní pojmy. Základní pojmy technické diagnostiky. Diagnostika, zkušebnictví, normalizace a metrologie. Systém zkušebnictví v České republice a v Evropské unii.
Diagnostický systém. Diagnostické prostředky. Diagnostický objekt. Diagnostická úloha. Kategorizace diagnostických objektů. Diagnostická veličina. Diagnostika za provozu a mimo provoz. Fáze nasazení technické diagnostiky. Technická diagnostika fáze předmontážní. Technická diagnostika při oživování a kontrole finálního výrobku. Technická diagnostika v servisní praxi, při periodických kontrolách a trvale aplikovaná.
Typy poruch, degradační mechanismy a vznik poruch. Názvosloví poruch. Poruchy pasivních a aktivních prvků elektronických obvodů. Poruchy integrovaných obvodů. Příčiny poruch v propojovacím systému. Typy poruch neoživeného zařízení. Počet jednoduchých a vícenásobných poruch v kombinační síti. Poruchy PLA. Poruchy obvodů CMOS.
Fyzikální metody technické diagnostiky. Funkční metody technické diagnostiky. Matematické modely diagnostických objektů. Diagnostické testy. Formy diagnostiky. Periodická diagnostika. Průběžná diagnostika. Zobrazení diagnostického testu pomocí tabulky, postup při testování. Detekční testování. Lokalizační testování. Grafické zobrazení testu pomocí diagnostického stromu. Sestavení množiny poruch, modely poruch, sestavení diagnostických testů. Vícenásobné poruchy. Sestavování testů.
Aplikace metod funkční diagnostiky na objekty s analogově proměnnými veličinami. Funkční blokové schéma a logické schéma diagnostického objektu s analogovými signály. Řešení diagnostických úloh pomocí orientovaných grafů příčina-následek u objektů s analogovými signály.
Diagnostika a testování digitálních obvodů. Poruchy v logických obvodech. Diagnostika poruch v logických systémech. Generace strukturních testů. Funkční testy. Generování testů pomocí boolovské diference. Použití tabulek úplných testů. Náhodné a pseudonáhodné testy. Testování sekvenčních obvodů. Identifikační metody. Generování testů pro obvody popsané jazykem vyšší úrovně. Strukturní metody.
Automatizace generování testů. Interakční systémy. Systémy AGT. Kontrola testů. Minimalizace testů. Komprese diagnostických dat. Kompresní metody založené na čítání. Příznaková analýza. Slovníky poruch.
Návrh pro snadnou diagnostiku. Vývoj metod návrhu pro snadnou diagnostiku. Strukturovaný návrh. Heuristické metody návrhu. Vestavěné diagnostické prostředky. Diagnostické testy zapsané do paměti. Autonomní testy generované v reálném čase. Generování pseudotriviálních testů. Zabezpečení proti poruchám. Bezpečnost systému. Obvody bezpečné proti poruchám. Úplně samočinně kontrolované obvody. Ostatní metody zabezpečení.
Testování logických IO. Požadavky kladené na testy IO. Testování pamětí. Adaptéry osobních počítačů a jejich testování. Testování mikroprocesorů a mikropočítačů.
Diagnostika a testování analogových obvodů. Diagnostika a testování analogových a analogově-digitálních integrovaných obvodů. Testovatelnost při monitorování napájecího proudu. Chybové pokrytí pro standardní buňky. Proudové monitory. Klasifikace proudových monitorů. Vymezení aplikační oblasti monitoru. Vestavěný proudový monitor. Vnější proudový monitor.
Testery elektronických systémů. Nejdůležitější funkční bloky testerů. Jazyky pro zápis testů. Testery IO. Testery neosazených desek a kabeláže. Testery osazených desek. Konektorové zkoušeče. Použití řízené sondy. Testery typu "In Circuit" (vnitroobvodové testery). Tes

Cvičení na počítači

12 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Modelování a simulace poruch v digitálních obvodech.
Generace testovacích vektorů.
Modelování a simulace poruch v analogových obvodech
CMOS chybové modely.
Diagnostika logických standardních CMOS buněk.
Diagnostika analogových standardních CMOS buněk.

Laboratorní cvičení

14 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Oživování analogových obvodů.
Oživování logických obvodů.
Práce s logickou sondou.
Práce s příznakovým analyzátorem.
Práce s logickým analyzátorem.
Simulace testování pamětí počítačovým programem.
Promítání instruktážního videoprogramu.