Detail předmětu
Kultura projevu a tvorba textů
FEKT-KKPTAk. rok: 2010/2011
Kurz nabízí teoretické seznámení se zásadami efektivní společenské komunikace a prezentace, zájemcům z řad studentů poskytne i praktické informace z oblasti tvorby učebních textů.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
II. Společenská etiketa
III. Rétorika
IV. Prezentace
V. Tvorba textů
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Smejkal, V., Bachrachová, H.: Lexikon společenského chování, Grada Publishing. Praha 2002
Špačková, A.: Moderní rétorika. Praha, Grada Publishing, 2003.
Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace. Praha, Portál 2000.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program EEKR-BK bakalářský
obor BK-EST , 3 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor BK-EST , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor BK-EST , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor BK-MET , 3 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor BK-MET , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor BK-MET , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor BK-TLI , 3 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor BK-TLI , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor BK-TLI , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor BK-SEE , 3 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor BK-SEE , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor BK-SEE , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor BK-AMT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor BK-AMT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor BK-AMT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný - Program EEKR-CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)
obor ET-CZV , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Komunikační modely
Složky komunikace
Řešení typových pedagogických situací
Model asertivních dovedností
Vyrovnání se s kritikou a asertivní výchovné působení
Základy verbálního projevu s psychologického hlediska
Význam hlasu a sluchu v rétorice
Osobnost řečníka
Příprava přednášky, diskusního příspěvku, referátu, koreferátu
Text jako složka pedagogické komunikace
Teoretické problémy srozumitelného textu
Strategie utváření srozumitelného textu
Cvičení odborného základu
Vyučující / Lektor
Osnova
Trénink strategií směřujících ke zvýšení srozumitelnosti
Trénink v didaktické transformaci různých typů existujících textů
Trénink samostatné tvorby lehce srozumitelných textů a jejich posouzení
Natáčení projevů jednotlivých posluchačů na kameru a následný rozbor jejich pedagogického výstupu.