Detail předmětu
Pedagogická psychologie
FEKT-KPSOAk. rok: 2010/2011
Předmět je tématicky rozdělen na dvě části. První část představuje seznámení studentů s výchozími stanovisky, teoriemi a terminologií obecné psychologie, vývojové psychologie, sociální psychologie a psychologie osobnosti. Navazující druhá část se soustřeďuje na stěžejní témata pedagogické psychologie jako je kupř. proces učení, vztah učitel - žák, typologie učitele nebo problematika školního neprospěchu. V kurzu je rovněž dán určitý prostor pro psychologické sebepoznání studentů a nácvik relaxačních technik, kde se uplatňují především zážitkové techniky spojené s prezentací psychologických testů.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
II. Sociální psychologie a psychologie komunikace.
III. Vývojová psychologie.
IV. Psychologie osobnosti.
V. Kognitivní psychologie.
VI. Pedagogická a školní psychologie.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Přiručka pro učitele. Praha 1997
Doporučená literatura
Hartl, P., Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha 2000
Hartl, P.: Kompendium pedagogické psychologie dospělých. Praha 1999
Kohoutek, R. a kol.: Základy pedagogické psychologie. Brno 1996
Kolář, M.: Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997.
Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno 1995
Míček, L.: Učitel a stres. Brno 1992, Opava 1997
Nakonečný, M.: Základy psychologie. Praha 1998
Plháková, A.: Učebnice obecné psychologie. Praha 2003
Serfontein, G.: Potíže dětí s učením a chováním. Praha 1999
Sternberg, R.J.: Kognitivní psychologie. Praha 2002.
Vágnerová, M.: Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha 1997
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program EEKR-BK bakalářský
obor BK-EST , 3 ročník, zimní semestr, volitelný mimooborový
obor BK-MET , 3 ročník, zimní semestr, volitelný mimooborový
obor BK-TLI , 3 ročník, zimní semestr, volitelný mimooborový
obor BK-SEE , 3 ročník, zimní semestr, volitelný mimooborový
obor BK-AMT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný mimooborový - Program EEKR-CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)
obor ET-CZV , 1 ročník, zimní semestr, volitelný mimooborový
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Ontogeneze se zvláštním zřetelem na vývojové období
Charakteristika a srovnání vývojových změn v pubertě a adolescenci
Výchovně-vzdělávací proces z pohledu psychologie
Osobnost vysokoškolského učitele
Osobnost vysokoškolského studenta
Psychologie zkoušky na střední i vysoké škole
Duševní hygiena - umění relaxace pro práci i osobní život