Detail předmětu

Pedagogická psychologie

FEKT-KPSOAk. rok: 2010/2011

Předmět je tématicky rozdělen na dvě části. První část představuje seznámení studentů s výchozími stanovisky, teoriemi a terminologií obecné psychologie, vývojové psychologie, sociální psychologie a psychologie osobnosti. Navazující druhá část se soustřeďuje na stěžejní témata pedagogické psychologie jako je kupř. proces učení, vztah učitel - žák, typologie učitele nebo problematika školního neprospěchu. V kurzu je rovněž dán určitý prostor pro psychologické sebepoznání studentů a nácvik relaxačních technik, kde se uplatňují především zážitkové techniky spojené s prezentací psychologických testů.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Mohou sloužit k hlubšímu pochopení a zvládnutí psychologických determinant problémů vázaných na oblast pedagogické praxe.

Prerekvizity

Základním vstupním předpokladem je především zájem o danou problematiku.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Osnovy výuky

I. Psychologické systémy.
II. Sociální psychologie a psychologie komunikace.
III. Vývojová psychologie.
IV. Psychologie osobnosti.
V. Kognitivní psychologie.
VI. Pedagogická a školní psychologie.

Učební cíle

Předmět posluchačům poskytne základní orientaci v psychologické terminologii a stěžejních psychologických koncepcích. Významněji by měl přispět k vypěstování psychologického náhledu na problém, který budou moci prakticky uplatnit v budoucí vlastní pedagogické praxi i osobním životě.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.
Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Přiručka pro učitele. Praha 1997

Doporučená literatura

Čáp, J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha 1996
Hartl, P., Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha 2000
Hartl, P.: Kompendium pedagogické psychologie dospělých. Praha 1999
Kohoutek, R. a kol.: Základy pedagogické psychologie. Brno 1996
Kolář, M.: Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997.
Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno 1995
Míček, L.: Učitel a stres. Brno 1992, Opava 1997
Nakonečný, M.: Základy psychologie. Praha 1998
Plháková, A.: Učebnice obecné psychologie. Praha 2003
Serfontein, G.: Potíže dětí s učením a chováním. Praha 1999
Sternberg, R.J.: Kognitivní psychologie. Praha 2002.
Vágnerová, M.: Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha 1997

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program EEKR-BK bakalářský

    obor BK-EST , 2 ročník, letní semestr, volitelný mimooborový
    obor BK-MET , 2 ročník, letní semestr, volitelný mimooborový
    obor BK-TLI , 2 ročník, letní semestr, volitelný mimooborový
    obor BK-SEE , 2 ročník, letní semestr, volitelný mimooborový
    obor BK-AMT , 2 ročník, letní semestr, volitelný mimooborový

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

52 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1) Dějiny psychologie. Předmět, úkoly, odvětví a metody psychologie.
2) Socializace, sociální učení. Psychologie sociálních skupin.
3) Komunikace. Asertivní komunikace. Zvláštnosti pedagogické komunikace.
4) Teoretické otázky vývojové psychologie. Charakteristika jednotlivých vývojových období.
5) Osobnost z psychologického hlediska, její struktura.
6) Kognitivní procesy I. Biologický základ psychiky. Vědomí a pozornost. Vnímání. Paměť.
7) Kognitivní procesy II. Myšlení. Tvořivost. Učení.
8) Motivační, emoční a volní procesy. Duševní hygiena.
9) Psychologie výchovy. Osobnost vychovatele z psychologického hlediska. Metody a prostředky výchovy.
10) Sociálně patologické jevy. Specifické vývojové poruchy chování.
11) Problematika školního neprospěchu. Specifické vývojové poruchy učení.