Detail předmětu
Řízení jakosti a metrologie
FEKT-KRJMAk. rok: 2010/2011
Současné přístupy k zabezpečování jakosti výrobků a služeb. Význam jakosti v ekonomice a důvody systémového přístupu k jejímu řízení. Úloha norem ISO, EN, ČSN v systémech řízení. Přehled moderních přístupů zabezpečování jakosti vyplývajících z doporučení TQM. Zásahy státu do systému řízení jakosti, normalizace, metrologie a zkušebnictví.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2. Přístupy k zabezpečování jakosti výrobků a služeb.
3. Legislativní zásahy státu do systému řízení jakosti - normalizace, metrologie a zkušebnictví.
4. Technické požadavky na výrobky. Zákon a potraviny. Jakost a ochrana spotřebitele.
5. Úloha kontrolních orgánů na trhu v ČR. Akreditace zkušeben a certifikačních míst.
6. Zabezpečování jakosti v marketingu, v předvýrobní přípravě, v zásobování, ve výrobě a při jejím řízení. Ochrana jakosti v povýrobní etapě.
7. Ověřování jakosti. Metrologické zabezpečení jakosti. Jakost a logistika.
8. Základní pojmy TQM (Total Quality Management), přehled moderních přístupů vyplývajících z doporučení TQM.
9. Úloha norem ISO, EN a ČSN v systémech řízení, přístupy ISO versus přístupy TQM.
10 .Nástroje regulace jakosti v EU. Informační systém o požadavcích EU a jeho dostupnost v ČR.
11. Zlepšování jako základní princip managementu jakosti. Metodologie zlepšování. Nástroje managementu a řízení jakosti.
12. Metody a techniky optimalizace jakosti a prevence chyb.
13. Jakost jako faktor úspěšnosti firmy.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Přístupy k zabezpečování jakosti výrobků a služeb.
Legislativní zásahy státu do systému řízení jakosti - normalizace, metrologie a zkušebnictví.
Technické požadavky na výrobky. Zákon a potraviny. Jakost a ochrana spotřebitele.
Úloha kontrolních orgánů na trhu v ČR. Akreditace zkušeben a certifikačních míst.
Zabezpečování jakosti v marketingu, v předvýrobní přípravě, v zásobování, ve výrobě a při jejím řízení. Ochrana jakosti v povýrobní etapě.
Ověřování jakosti. Metrologické zabezpečení jakosti. Jakost a logistika.
Základní pojmy TQM (Total Quality Management), přehled moderních přístupů vyplývajících z doporučení TQM.
Úloha norem ISO, EN a ČSN v systémech řízení, přístupy ISO versus přístupy TQM.
Nástroje regulace jakosti v EU. Informační systém o požadavcích EU a jeho dostupnost v ČR.
Zlepšování jako základní princip managementu jakosti. Metodologie zlepšování. Nástroje managementu a řízení jakosti.
Metody a techniky optimalizace jakosti a prevence chyb.
Jakost jako faktor úspěšnosti firmy.
Cvičení na počítači
Vyučující / Lektor
Osnova
Statistický software pro oblast řízení jakosti
Příklad zpracování příručky jakosti
Praktický příklad zpracování experimentálních dat.