Detail předmětu
Filosofie současnosti - postmodernismus
FEKT-LFSPAk. rok: 2010/2011
Předmět seznamuje posluchače přístupnou a přehlednou formou s povahou myšlenkových proudů, které provázejí dění současného tzv. postmoderního světa. Jednotlivé filosofické či náboženské směry jsou vykresleny i s jejich původem, přednostmi i riziky jejich případného bezhlavého prosazování.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2.Pluralita, multikulturnost, postmoderna – proč je mnoho náboženských a filosofických směrů a kde se vzaly, smysl a funkce náboženských a filosofických soustav. Postmoderní koncepce polycentričnosti pravdy.
3.Kořeny současného pluralismu v základech evropské kultury, různé možné způsoby vzájemné koexistence odlišných principů, izolace, monopol, proti sobě, vedle sebe
4.Současné náboženské směry – od světových náboženství po nekonformní skupiny. Náboženství kmenová a univerzalistická, polytheismus, dualismus a monotheismus, fideistické (náboženské) prvky v myšlení, mýty staré a moderní
5.Filosofické, nenáboženské způsoby vidění světa, jejich původ a vznik. Počátky vědeckého myšlení v Řecku, první filosofové.
6.Sofisté – zakladatelé linie, vedoucí až k současnému postmodernímu relativismu a pragmatismu
7.Platon – věčně inspirativní podobenství o světě ideí, zakladatel utopických, idealistických, sociálně reformních podob představ o společnosti, ve kterých může být role státu povážlivě přetížena. Současné formy myšlení, navazující na Platona
8.Aristoteles – východiskem je realita, nikoliv idea a ideál. Vyústění v představě dokonale propojeného světa, nadaného smyslem a účelem nejen v celku, ale i v každé jednotlivosti. Na konci z něj čerpá jak náboženství (novotomismus), tak vcelku atheistický liberalismus. Od personalismu k individualismu.
9.Středověká syntéza, největší a jediný univerzální nábožensko-filosofický systém v dějinách evropské kultury – chvály a výtky na adresu středověku
10.Rozpad středověkého univerzálního systému, jeho možné příčiny, příznaky a důsledky. Co nového (moderního) přichází místo starého. Hledání nového určujícího principu.
11.Vliv a důsledky objevů na poli věd a techniky, nová ekonomická a politická učení (dodnes živá)
12.Válka a revoluce, průvodní jevy evropské kultury, jejich filosofická východiska a vyústění. Konflikt či koexistence civilizací. Globalizace jako nový fenomén. Ekonomika jako určující princip.
13.Budoucnost světa, pesimistické a optimistické vize. Místo jedince v globální informační znalostní společnosti
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Dějiny náboženství (Eliade, různí autoři)
Dějiny politických a ekonomických učení (Hearnshaw F.J.C; Mertl J; Mendl B.; různí další autoři)
Dějiny světa
Huntington S. P.: Střet civilizací, Praha 2001
Lyotard, J-F.: O postmodernismu, Praha 1993
Quesnel, M. D.: Co si myslíme, čemu věříme a kdo jsme, Praha 2002
Selech, W.: Naše postmoderní moderna, Praha 1994
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program EEKR-ML magisterský navazující
obor ML-SVE , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor ML-SVE , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor ML-KAM , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor ML-KAM , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor ML-EEN , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor ML-EEN , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor ML-TIT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor ML-TIT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor ML-EVM , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor ML-EVM , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor ML-EST , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor ML-EST , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor ML-MEL , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor ML-MEL , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor ML-BEI , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor ML-BEI , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný - Program EEKR-CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)
obor ET-CZV , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2.Pluralita, multikulturnost, postmoderna – proč je mnoho náboženských a filosofických směrů a kde se vzaly, smysl a funkce náboženských a filosofických soustav. Postmoderní koncepce polycentričnosti pravdy.
3.Kořeny současného pluralismu v základech evropské kultury, různé možné způsoby vzájemné koexistence odlišných principů, izolace, monopol, proti sobě, vedle sebe
4.Současné náboženské směry – od světových náboženství po nekonformní skupiny. Náboženství kmenová a univerzalistická, polytheismus, dualismus a monotheismus, fideistické (náboženské) prvky v myšlení, mýty staré a moderní
5.Filosofické, nenáboženské způsoby vidění světa, jejich původ a vznik. Počátky vědeckého myšlení v Řecku, první filosofové.
6.Sofisté – zakladatelé linie, vedoucí až k současnému postmodernímu relativismu a pragmatismu
7.Platon – věčně inspirativní podobenství o světě ideí, zakladatel utopických, idealistických, sociálně reformních podob představ o společnosti, ve kterých může být role státu povážlivě přetížena. Současné formy myšlení, navazující na Platona
8.Aristoteles – východiskem je realita, nikoliv idea a ideál. Vyústění v představě dokonale propojeného světa, nadaného smyslem a účelem nejen v celku, ale i v každé jednotlivosti. Na konci z něj čerpá jak náboženství (novotomismus), tak vcelku atheistický liberalismus. Od personalismu k individualismu.
9.Středověká syntéza, největší a jediný univerzální nábožensko-filosofický systém v dějinách evropské kultury – chvály a výtky na adresu středověku
10.Rozpad středověkého univerzálního systému, jeho možné příčiny, příznaky a důsledky. Co nového (moderního) přichází místo starého. Hledání nového určujícího principu.
11.Vliv a důsledky objevů na poli věd a techniky, nová ekonomická a politická učení (dodnes živá)
12.Válka a revoluce, průvodní jevy evropské kultury, jejich filosofická východiska a vyústění. Konflikt či koexistence civilizací. Globalizace jako nový fenomén. Ekonomika jako určující princip.
13.Budoucnost světa, pesimistické a optimistické vize. Místo jedince v globální informační znalostní společnosti