Detail předmětu
Grafické a multimediální procesory
FEKT-LGMPAk. rok: 2010/2011
Barevné modely. Organizace obrazové paměti. Principy 2D/3D grafiky. Algoritmy počítačové grafiky a výpočetní náročnost. Mapování a komprese textur, pixelové interpolace. Kvantování. Predikční kódování. Kosinová a waveletová transformace. Kompenzace pohybu a hybridní kódování. Podpásmové kódování a vektorové kvantování. Huffmanovo kódování. Kódování délkou sledů. LZ77, 78. Standardy pro přenos obrazů, videa a zvuku - JPEG, ITU-T H.261, MPEG-1, 2, 4, 7. Multimediální procesory - VLIW, Mpact, CyberPro. Standardy videa (D-VHS, DV, IEEE 1394 Firewire). Multimediální rozšiřování instrukčního souboru x86 - MMX, SIMD. Paralelizace geometrického stupně. Multiprocesorové rasterizační architektury - paralelizace obrazu a objektů.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
písemná zkouška 60 bodů
Osnovy výuky
2. Barevné modely a barevné prostory.
3. Obraz a jeho reprezentace, vzorkování a kvantování, kosinová a waveletová transformace.
4. Principy 2D grafiky, algoritmy, výpočetní náročnost.
5. Principy 3D grafiky, algoritmy.
6. Mapování a komprese textur, pixelové interpolace.
7. Huffmanovo kódování, kódování délkou sledu, LZ77.
8. Metody ztrátové komprese, kompenzace pohybu a hybridní kódování, JPEG.
9. Standardy pro přenos a kódování zvuku - MPEG, AC3, SPDIF, WAV.
10. Standardy pro přenos obrazů a videa - H.261, MPEG, AVI.
11. Paralelní zpracování multimediálních dat.
12. Multimediální rozšiřování instrukčního souboru - MMX, SIMD.
13. Počítačová rozhraní pro přenos zvuku a videa -USB, FireWire. Moderní grafické procesory, DirectX.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
počítačová cvičení jsou povinná
Základní literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
3D grafika, složitost, grafické akcelerátory.
Obrazová paměť, grafické procesory.
Paralelizace geometrického a rasterizačního stupně.
Architektura SGI, mapování a komprese textur, pixelové interpolace.
Kvantování a predikční kódování.
Kosinová a waveletová transformace.
Kompenzace pohybu, podpásmové kódování.
Huffmanovo a aritmetické kódování, RLE.
Komprese dat, LZ 77, LZ 78, Burrows-Wheelerova transformace.
JPEG, ITU-T H.261, MPEG-1.
MPEG-2, -4, -7.
Multimediální procesory, instrukční soubory. Hrací konzoly.
Cvičení na počítači
Vyučující / Lektor
Osnova
2D Grafika, display listy.
Transformace, úvod do 3D grafiky.
Animace, fog.
Texturování, mipmapping.
Bezierovy plochy.
NURBS a quadriky.