Detail předmětu
Strojové učení
FEKT-LSTUAk. rok: 2010/2011
Předmět se zabývá otázkou, jak konstruovat počítačové programy, které se automaticky zlepšují pomocí učení. Cílem předmětu je podat přehled klíčových algoritmů a základní teorie, které tvoří jádro oboru strojového učení. Strojové učení je interdisciplinární, vychází z
poznatků mnoha oborů, např. statistika, umělá inteligence, informační teorie, filosofie, biologie, kognitivní vědy a teorie řízení.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Zkouska - 70 bodů
Osnovy výuky
2. Statistika ve strojovém učení.
3. Chybové funkce. Předzpracování dat.
4. Genetické algoritmy.
5. Rozhodovací stromy.
6. Neuronové sítě.
7. Bayesovské učení.
8. Učení založené na instancích.
9. Diskriminační analýza. Podpůrné vektory.
10. Metody odhadu chyby modelu.
11. Meta-learning.
12. Učení bez učitele.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Trénovací a testovací data. Prostor učení. Učení a vyhledávání.
Přirozené a lidské učení. Jazyk reprezentace problému. Algoritmy učení s numerickými a symbolickými vstupy.
Metody indukce rozhodovacích stromů. Výskyt šumu, neúplný popis příkladů.
Převod rozhodovacích stromů na produkční pravidla, generování pravidel.
Perceptrony. Logické neuronové sítě.
Kohonenovy mapy.
Genetické algoritmy, genetické programování. Srovnání s~biologickými systémy.
Rozpoznávání vzorů. Generalizace. Metoda nejbližšího souseda (k-NN).
Učení z instancí (IBL algoritmy).
Bayesovské klasifikátory.
Stimulované učení.
Popis a ukázky aplikací.
Cvičení na počítači
Vyučující / Lektor
Osnova
Seznámení s problematikou rozhodovacích stromů, seznámení s programem SEE5.
Praktický příklad použití programu See5 pro práci s rozhodovacími stromy.
Seznámení s genetickými algoritmu, seznámení s toolboxem programu Matlab pro práci s gen. algoritmy.
Praktické příklady použití genetického algoritmu.
Seznámení s metodami IBL pro rozpoznávání rukopisu.
Zadání samostatné práce.
Samostatná práce.
Samostatná práce.
Samostatná práce. Odevzdání.
Samostatná práce. Prezentace.