Detail předmětu
Kultura projevu a tvorba textů
FEKT-XKPTAk. rok: 2010/2011
Kurz nabízí teoretické seznámení se zásadami efektivní společenské komunikace a prezentace, zájemcům z řad studentů poskytne i praktické informace z oblasti tvorby učebních textů.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
II. Společenská etiketa
III. Rétorika
IV. Prezentace
V. Tvorba textů
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Khelerová V.: Komunikační dovednosti manažera. Praha, Grada 1995.
Lewis, D.: Tajná řeč těla. Praha, Victoria Publishing 1993.
Pease, L.: Řeč těla. Praha , Portál 2005.
Špačková, A.: Moderní rétorika. Praha, Grada Publishing, 2003.
Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace. Praha, Portál 2000.
Doporučená literatura
Cmíralová, J.: Učte se mluvit. Brno, naklaDATELství 1992.
Dohalská, M. a kol.: Mluvím, mluvíš, mluvíme – kapitoly z moderní rétoriky. Praha, Horizont 1985.
Guth-Jarkovský, J.: Společenský katechismus. Praha, Československý spisovatel 1992.
Kohout, J.: Rétorika – Umění mluvit a jednat s lidmi. Praha, Management Press 1995.
Machálek, J.: Společenské chování. Petrklíč, Praha 2000.
Morris, D.: Body Talk., Praha, Ivo Železný 1999.
Novák, T., Capponi, V.: Asertivně do života. Praha, Grada Publishing, 2004.
Praško, J., Prašková, H.: Asertiviotu proti stresu. Praha, Grada Publishing, 1996.
Sampsonová, E.: Jak si vytvořit působivý image. Managment Press, Praha 1996.
Smejkal, V.: Lexikon společenského chování pro úspěšné managery a podnikatele. Praha, Grada Publishing 1993, 2002.
Spillaneová, M.: Image muže. Praha, Ikar 1995.
Wieke, T.: Rétorika v praxi, Praha REBO Productions, 2005.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program BTBIO-A bakalářský
obor A-BTB , 3 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
obor A-BTB , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný - Program EEKR-B bakalářský
obor B-TLI , 3 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
obor B-EST , 3 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
obor B-SEE , 3 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
obor B-MET , 3 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
obor B-AMT , 3 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
obor B-TLI , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
obor B-EST , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
obor B-SEE , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
obor B-MET , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
obor B-AMT , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný - Program EEKR-M magisterský navazující
obor M-SVE , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
obor M-KAM , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
obor M-EEN , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
obor M-TIT , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
obor M-EVM , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
obor M-EST , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
obor M-MEL , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
obor M-BEI , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
obor M-SVE , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
obor M-KAM , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
obor M-EEN , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
obor M-TIT , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
obor M-EVM , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
obor M-EST , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
obor M-MEL , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
obor M-BEI , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný - Program EEKR-CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)
obor ET-CZV , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
- Program BTBIO-F magisterský navazující
obor F-BTB , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
obor F-BTB , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Komunikační modely
Složky komunikace
Řešení typových pedagogických situací
Model asertivních dovedností
Vyrovnání se s kritikou a asertivní výchovné působení
Základy verbálního projevu s psychologického hlediska
Význam hlasu a sluchu v rétorice
Osobnost řečníka
Příprava přednášky, diskusního příspěvku, referátu, koreferátu
Text jako složka pedagogické komunikace
Teoretické problémy srozumitelného textu
Strategie utváření srozumitelného textu
Cvičení odborného základu
Vyučující / Lektor
Osnova
Trénink strategií směřujících ke zvýšení srozumitelnosti
Trénink v didaktické transformaci různých typů existujících textů
Trénink samostatné tvorby lehce srozumitelných textů a jejich posouzení
Natáčení projevů jednotlivých posluchačů na kameru a následný rozbor jejich pedagogického výstupu.
Natáčení projevů jednotlivých posluchačů na kameru a následný rozbor jejich pedagogického výstupu.