Detail předmětu

Konstrukce a systémy letadel I

FSI-CKSAk. rok: 2010/2011

Letoun a jeho části, trup letounu, druhy konstrukcí, silové namáhání, okna kabiny. Křídlo, druhy konstrukcí, zatížení křídla, prostředky zvýšení vztlaku a odporu. Stabilizační plochy, vertikální, horizontální, působící síly, třepetání, materiály. Přistávací zařízení, druhy, konstrukce, podvozková kola, tlumiče, kmitání podvozku. Řízení letadla, požadavky, síly v řízení, prostředky odlehčení, vyvažování, varovná zařízení.Hydraulické systémy letadel, požadavky, parametry přenosu tlakové energie. Hydraulické tlakové systémy s regulací tlaku a průtoku, pracovní, záložní a nouzové systémy. Prvky hydraulických systémů, jejich činnost, konstrukce, parametry a charakteristiky. Vzduchové systémy, zdroje a rozvod tlakového vzduchu. Systémy řízení pohybu letounu po zemi, brzdové systémy. Hydraulické servomechanismy řízení, činnost jednotlivých prvků. Zavádění a úprava sil do řízení, požadavky, indikátory a varovná zařízení. Systémy klimatizace, požadavky, regulace teploty a vlhkosti vzduchu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti získají vědomosti a základní zkušenosti z oblasti konstrukce letadel,hydraulických a pneumatických soustav letadel. Tyto znalosti jsou nezbytné pro úspěšné absolvování leteckého výcviku.

Prerekvizity

Základní znalosti z nauky o materiálu, derivování a integrování, základní znalosti 1. zákon termodynamiky, rovnice kontinuity, hydraulický odpor.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Získání zápočtu je podmíněno účastí 80% ve cvičení a správným vypracováním a odevzdáním domácích prací. Zkouška je písemná a ústní. Písemná část požaduje řešit tři příklady, v ústní části zkoušky odpovídá na dvě otázky náhodně studentem vytažené.

Učební cíle

Cílem předmětu je dát studentům základní znalosti o konstrukci draku letounu a letadlových palubních soustav tak, aby pochopili jejich funkci z hlediska letových vlastnosti, spolehlivosti a bezpečnosti letového provozu.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Je-li účast ve výuce nižší než 80% student prokazuje, že vypracoval a doplnil výuku kdy chyběl. Zameškané hodiny je možné v omezeném rozsahu nahradit konzultacemi.

Základní literatura

Kulčák a kol.: Učební texty ATPL(A) Všeobecné znalosti letounů 1.díl, CERM Brno, 2002 (CS)

Doporučená literatura

Čalkovský, A., Pávek, J., Daněk, V.: Konstrukce a pevnost letadel, I. a II. VA Brno,1985 (CS)
Třetina, K.: Letadlové instalace I. a II. díl VA Brno, 1985 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B3S-P bakalářský

    obor B-PRP , 2 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Letoun a jeho části, trup letounu, druhy konstrukcí.
2. Křídlo, druhy konstrukcí, prostředky zvýšení vztlaku a odporu.
3. Stabilizační plochy, vertikální, horizontální, působící síly.
4. Přistávací zařízení, druhy, konstrukce, tlumiče.
5. Řízení letadla, požadavky, prostředky odlehčení, vyvažování.
6. Hydraulické systémy letadel, parametry přenosu tlakové energie.
7. Hydraulické tlakové systémy, záložní a nouzové systémy.
8. Prvky hydraulických systémů, jejich činnost a charakteristiky.
9. Vzduchové systémy, zdroje a rozvod tlakového vzduchu.
10. Systémy řízení pohybu letounu po zemi, brzdové systémy.
11. Hydraulické servomechanismy řízení.
12. Zavádění a úprava sil do řízení, varovná zařízení.
13. Systémy klimatizace.