Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail oboru
ÚSIZkratka: SOIAk. rok: 2015/2016Zaměření: Analýza silničních nehod
Program: Soudní inženýrství
Délka studia: 4 roky
Profil
Cílem studia doktorského studijního programu P 3917 Soudní inženýrství je příprava studentů pro vědeckou a výzkumnou činnost zaměřenou na zkoumání příčin, průběhu a důsledků negativních technických jevů nejrůznějších technických oborů a dále příprava studentů na výzkumnou a vývojovou činnost zaměřenou na rozvoj metod, založených na vědeckém základě, které se uplatňují při objasňování těchto negativních technických jevů, při ekonomickém hodnocení důsledků těchto jevů i při ekonomickém hodnocení majetku. Tato činnost bude prováděna jak z hledisek potřeb státních orgánů (justice, policie, orgánů státní správy apod.) tak i z hledisek privátního sektoru (podniků příp. občanů). Výše uvedený cíl vyplývá z požadavků praxe, kdy rozvoj vědy a techniky vyžaduje výchovu vědeckých pracovníků, kteří se budou podílet na rozvoji nových vědeckých metod použitelných pro znaleckou i expertizní činnost v různých technických oborech.
Garant
prof. Ing. Albert Bradáč, DrSc.
Vypsaná témata doktorského studijního programu
Práce se v systémovém pojetí bude zabývat analýzou faktorů ovlivňujících tendenci k nehodovosti u mladých řidičů, jejich tendence k nehodám, vliv věku na úkol řízení, kognitivní problematika řízení motorového vozidla ve vztahu k věku, vliv věku na rozhodování, možnosti kompenzace, užití HMI (Human-Machine Interface), problematičtí řidiči v této věkové skupině a vliv uvedených faktorů na nehodovost a posuzování příčin jejich vzniku.
Školitel: Schmeidler Karel, doc. Ing.arch. PhDr., CSc.
Práce se v systémovém pojetí bude zabývat analýzou faktorů ovlivňujících tendenci k nehodovosti u řidičů seniorů, jejich tendence k nehodám, vliv věku na úkol řízení, kognitivní problematika řízení motorového vozidla ve vztahu k věku, vliv věku na rozhodování, možnosti kompenzace, užití HMI (Human - Machine Interface), problematičtí řidiči v této věkové skupině a vliv uvedených faktorů na nehodovost a posuzování příčin jejich vzniku.
Při řešení dopravních nehod, u kterých během pohybu vozidel došlo k jejich příčnému přemístění je nutné s rozvojem programů jízdní stability vozidla objektivizovat rozsah vstupních hodnot potřebných pro analýzu takového pohybu. Doba příčného přemístění ovlivňuje předstřetový pohyb vozidel i možnosti odvrácení nehody jednotlivými řidiči. S vývojem konstrukce regulace jízdní stability jsou podstatným způsobem zlepšeny možnosti zachování jízdní stability vozidla v příčném směru během manévru vyhýbání či přemístění, a to díky regulačním zásahům. Význam regulace je zásadní za situací, kdy jsou adhezní podmínky zhoršeny vlivem deště, sněhu, či ledu. Cílem práce je analyzovat minimální doby dynamického příčného přemístění u vozidel vybavených stabilizačním programem s důrazem na zhoršené adhezní podmínky. Vícekriteriální analýza doby příčného přemístění přispěje k objektivizaci rozsahu vstupních hodnot užívaných při technické analýze silničních nehod.
Školitel: Semela Marek, doc. Ing. Bc., Ph.D.
Cílem práce je vyhodnotit možnosti pozorování prvků okolí komunikace při jízdě motocyklistů a analyzovat vliv množství prvků v okolí komunikace (dopravní značení, billboardy, světelné reklamy, apod.) a vliv fyzického i psychického stavu řidiče (únava, zdravotní stav, pohodlí atd.) na ovládání motocyklu. Práce bude vycházet z provedených měření a z následného vyhodnocení naměřených dat tak, aby byl zjištěn vliv okolí na bezpečnost jízdy řidiče motocyklu a na riziko vzniku kolizní situace. Zpracování výsledků bude provedeno tak, aby výsledky rozborů byly použitelné v soudně inženýrské praxi.
Školitel: Vémola Aleš, doc. Ing., Ph.D., dr. h. c.
Jednou z možných příčin DN může být vysoká hustota informací, při které může řidič opomenout podstatnou skutečnost pro řešení konkrétní dopravní situace. Při analýze silničních nehod hustota informací ovlivňuje schopnost vyhodnotit dopravní situaci i reakční dobu řidiče na vnější podněty. Práce se zaměří na analýzu časové náročnosti vnímání podnětů odpoutávajících pozornost řidiče a vlivu odpoutání pozornosti na reakční schopnosti řidiče (různé prvky v okolí komunikace jako billboardy, světelné reklamy, apod. i úkony spojené s ovládáním vozidla omezující sledování provozu). Z analýzy budou formulovány vztahy popisující vliv vybraných rušivých podnětů na pozornost a reakční schopnosti řidiče. Analýza přispěje rovněž k objektivizaci reakční doby řidiče za situací, kdy může být řidičova pozornost nadměrně rušena vnějšími vlivy.
Cílem práce je zpracování metodiky pro posuzování zpomalování vozidel MHD, tramvají s cílem nalezení kritérií pro hodnocení bezpečnosti přepravy stojících osob tak, aby výsledky rozborů mohly být použity v soudně inženýrské praxi.
Jedním ze zásadních problémů znalecké analýzy střetu je kvantitativní posouzení kinetické energie, přetvořené na deformační práci. V současné době je využíváno porovnání s obdobným poškozením vozidel z reálných nehod, která existují ve formě katalogů. Tyto katalogy obsahují zpravidla jen starší vozidla a není zcela zřejmé, jak byla deformační energie kvantifikována. Cílem práce tedy bude vytvoření ucelené metodiky pro realizaci nárazových zkoušek za účelem zjišťování deformačních energií jednotlivých částí vozidla z nárazových zkoušek a hledání možností následného vyhodnocení ve formě interaktivních energetických rastrů. Přínosem práce bude podstatné zkvalitnění výsledků znalecké analýzy střetu.
Školitel: Bradáč Albert, Ing., Ph.D.
V souvislosti s používáním aktivních světlometů vozidel vzniká nový problém při zjišťování možností řidiče uvidět za snížené viditelnosti objekty, které mohou vytvářet překážky silničního provozu. Při použití aktivních světlometů jsou omezeny možnosti experimentálního ověřen formou vyšetřovacího pokusu, především z důvodů bezpečnosti při realizaci experimentu. V této souvislosti se jeví jako účelné rozvíjet metody založené na simulačním modelování dosvitu světlometů a viditelnosti překážky na základě experimentálně zjištěných parametrů světlometů a vlastností překážky. Cílem práce je navrhnout vhodnou metodu měření vstupních veličin pro simulační modelování a vyvinout nejlépe mobilní zařízení pro měření světelných parametrů vozidlových světel a dále experimentálně ověřit věrohodnost a použitelnost výsledků simulačního modelování pro řešení dopravních nehod a návazně navrhnout metodiku pro provádění výpočtových experimentů.
I při správně provedené analýze skutečného průběhu dopravní nehody nemusí být zcela objektivně posouzena odpovědnosti účastníků nehody, nejsou-li dostatečně objasněny příčinné souvislosti spojené s jejich jednáním. Práce se bude zabývat problematikou technické analýzy silničních nehod vozidel na křižovatce, či při odbočování na místo ležící mimo komunikaci, které souvisejí s nedáním přednosti v jízdě a často u nich přichází v úvahu zavinění ze strany více účastníků silničního provozu. Cílem práce je analyzovat vztahy mezi technickou analýzou průběhu negativního jevu, technickou interpretací příčiny jeho vzniku a právním hodnocením odpovědnosti řidičů při správním či soudním řízení. Řešení bude založeno na analýze právního hodnocení ve vztahu k příčině vzniku dopravní nehody. Z této analýzy budou vymezeny podstatné faktory pro právní posuzování a tyto budou využity při návrhu na zkvalitnění metod zaměřených na objasňování možností účastníků odvrátit dopravní nehodu.
Cílem práce je detailně analyzovat a následně interpretovat vliv komunikací a jejich okolí na bezpečnost provozu tak, aby výsledky rozborů mohly být použity v soudně inženýrské praxi. Pro komplexní posouzení budou využita speciální měřicí zařízení (např. plovoucí vozidlo, Eyetracking) a dále analytické metody vyhodnocující vzájemný vztah mezi dílčími parametry komunikací a bezpečností provozu. Jedním z cílů práce bude mj. zpracovat teze, jak analyzovat bezpečnost komunikací a jejich okolí při zpracovávání posudků v oboru technické ASN a jak na tyto nebezpečné prvky upozornit kompetentní správce komunikací.
Cílem práce je vypracování podrobné analýzy výsledků výzkumu dopravních nehod s cílem získat nové poznatky pro analýzu silničních nehod, aby výsledky rozborů mohly být použity v soudně inženýrské praxi při řešení manipulovaných nehod