Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail oboru
FAZkratka: ARCHAk. rok: 2017/2018
Program: Architektura a urbanismus
Délka studia: 4 roky
Profil
Schopnost doktoranda samostatně vědecky pracovat na zvoleném problému, zvládnutí metodiky vědecké práce, zejména analýzu problému a syntézu získaných poznatků a jejich tvůrčí aplikaci do navrhovaného řešení.
Klíčové výsledky učení
Absolvent je připraven k samostatné badatelské a vědecké práci v oblasti teorie architektury a urbanismu, je schopen samostatně a na vědecké úrovni řešit praktické problémy v oboru architektury a urbanismu, publikuje výsledky své praktické i teoretické činnosti, a to i v některém ze světových jazyků, je schopen pedagogického působení na vysoké škole.
Profesní profil absolventů s příklady
Vědecko-výzkumná pracoviště zaměřená na problematiku architektury a urbanismu. Vysoké školy, na nichž se vyučuje obor architektura a urbanismus. Orgány státní správy (odbory výstavby všech stupňů, odbory územního plánu apod.), specializovaných organizací a úřadů (např.památkové péče) apod.
Vstupní požadavky
Řádné ukončení magisterského studia v oboru architektura a příbuzných oborů na vysokých školách v ČR a na školách architektury v zahraničí. Úspěšné absolvování přijímacího řízení, ve kterém uchazeč prokazuje zájem i odborné předpoklady pro vědeckou práci.
Garant
doc. Ing. arch. Josef Hrabec, CSc.
Vypsaná témata doktorského studijního programu
Práce se zabývá architektonickým jazykem - tvaroslovím. Fenomén bude diskutován z uměleckého, technologického, historiografického, sociologického a psychologického stanoviska, s oporou v aktuální teorii oboru.
Školitel: Horáček Martin, doc. PhDr., Ph.D.
Studium architektonické tvorby současných konceptuálních tvůrců a objasnění rozdílů mezi záměrem a výslednou realizací na konkrétních architektonických dílech. Komparativní analýza konceptuální výchovy u vybraných škol architektury v ČR a v zahraničí a její kritické zhodnocení.
Školitel: Palacký Jiří, doc. Ing. arch., Ph.D.
Hliněný materiál představuje přírodní stavivo známé po staletí, jehož teoretická základna se teprve buduje. Je známo jeho příznivé působení na zdraví člověka i jeho vysoká trvanlivost (stávající hliněné stavby mají stáří 100–300 let). Jakým způsobem lze tento materiál používat při návrhu staveb, když jeho vlastnosti teprve procházejí exaktním prověřováním? Jaké jsou limity pro jeho využití v dnešních stavbách?
Školitel: Žabičková Ivana, doc. Ing., CSc.
Cílem práce je systémové utřídění a vyhodnocení současné struktury panských sídel v definovaném prostoru (jižní Morava), posouzení jejich nynějšího stavu z nejrůznějších úhlů pohledu s důrazem na možnosti jejich budoucího využití.
Školitel: Boháč Ivo, doc. Ing. arch., Ph.D.
Radikální vývoj technologie a společenského života během posledního století zapříčinil změny typologie a forem individuálního a komunálního bydlení. Tento fenomén by měl být analyzován na „case studies“ nebo komplexním pohledem.
Školitel: Šlapeta Vladimír, prof. Ing. arch., DrSc.
Práce se zabývá tradičními stylovými formami v architektuře od 19. století do současnosti. Předmětem se může stát analýza díla vybraného architekta nebo architektonické školy, architektura specifického regionu nebo aplikace tradičního designu v současné architektuře a novodobých stavebních technologiích.