Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail oboru
FSIZkratka: D-KPIAk. rok: 2010/2011Zaměření: Konstrukční inženýrství
Program: Stroje a zařízení
Délka studia: 4 roky
Akreditace od: Akreditace do: 1.3.2016
Profil
Tento obor připravuje studenty na samostanou tvůrčí práci v konstrukční praxi a klade důraz na komplexní znalosti, integrování poznatků vědy, techniky a také umění v procesu projektování. Studenti , kteří se soustředí na problémy oblasti procesního inženýrství, jsou vedeni k samostatnosti při řešení vývoje, optimálního vedení, efektivního navrhování a projekce procesů v různých průmyslových oblastech.
Garant
prof. Ing. Václav Píštěk, DrSc.
Vypsaná témata doktorského studijního programu
Užitečným a moderním trendem v konstrukci automobilových i motocyklových hydraulických tlumičů odpružení je využití magnetických kapalin. Tyto kapaliny však kromě nesporných výhod mají však i poměrně málo zmiňované nevýhody a pracovní limity. Cílem studia je aplikace poznatků v této oblasti na semiaktivně řízené tlumení závěsů kol motorového vozidla (motocyklu). Projekt navazuje na práci Ing. Jakuba Roupce. Etapy řešení: rešeržní činnost v problematice problematika aplikace na podvozky optimalizace řešení pro semiaktivní řízení experimentální ověření výsledků
Školitel: Mazůrek Ivan, doc. Ing., CSc.
Cílem práce je analýza a popis výsledků procesu aplikace moderních zdrojů světla při navrhování designu interiérových svítidel.
Školitel: Křenek Ladislav, doc. akad. soch., ArtD.
Cílem doktorského studia je realizace automatizace měřicího fotogrammetrického systému pro kontrolu výrobků a řízení kvality. Práce bude zaměřena na metodiku měření a jeho vyhodnocování.
Školitel: Brandejs Jan, doc. Ing., CSc.
Cílem práce je stanovení a definice komplexu průvodních aspektů designérské tvorby v oboru tvářecích a obráběcích strojů.
Návrh a realizace experimentálního zařízení pro studium nedostatečně mazaných elastohydrodynamických kontaktů. Řešení tématu disertační práce zahrnuje konstrukci nového experimentálního zařízení, realizaci experimentů a zobecnění získaných výsledků. Práce by měla objasnit vliv nedostatečného přísunu maziva na rozložení tloušťky mazacího filmu.
Školitel: Hartl Martin, prof. Ing., Ph.D.
Experimentální a teoretický výzkum orientovaný na - úsporu energie běžně mařené v brzdách - zvýšení účinnosti - ekonomické i ekologicképřínosy při provozu vozidel
Školitel: Nevrlý Josef, prof. RNDr. Ing., CSc.
Akustická holografie v blízkém poli (Near field Acoustic Holography) je označení pro skupinu metod umožňujících rekonstrukci akustických veličin příslušných k objektu ve třírozměrném prostoru na základě měření akustického tlaku ve vhodné rovině. Cílem je aplikace těchto moderních metod v oblasti technické diagnostiky. Konkrétní řešení plánujeme při lokalizaci a analýze problémů mechanické uvolněnosti (radiální ložisková vůle převodovky atp.). Etapy řešení rešeržní činnost v problematice NAH formulace přesných cílů projektu vypracování metodiky pro využití metody experimentální ověření výsledků
Nalezení a verifikace vhodných softwarových postupů pro identifikaci vybraných typů poškození strojních částí, konstrukcí a materiálů v signálu AE, snímaném na povrchu zatěžované součásti. Předpokládá se zejména využití produktů MATLAB pro detailní rozbor signálu. Teoreticky odvozené závislosti budou ověřeny především v oblasti hodnocení kontaktního poškození (ložiska, převody apod.).
Školitel: Mazal Pavel, doc. Ing., CSc.
Návrh a realizace experimentálního zařízení pro studium mazacích filmů za vysokých provozních teplot. Využití 3CCD kamery pro záznam barevných interferogramů a stanovení průběhu centrální tloušťky mazacího filmu v závislosti na rychlostech třecích povrchů. Uskutečnění experimentů s vybranými mazivy pro aplikace v leteckém průmyslu.
Školitel: Křupka Ivan, prof. Ing., Ph.D.
Návrh a realizace nového experimentálního zařízení pro studium kontaktní únavy. Využití zkušeností ze stávajících experimentálních zařízení na ÚK i od zahraničních dodavatelů. Monitorování vibrací pro stanovení začátku poškození třecích povrchů. Realizace experimentů za podmínek elastohydrodynamického i smíšeného mazání.
Návrh kovářského kolejového manipulátoru s novou kinematikou pohybu kleští. Nosnost výkovků až 100 t, teplota 1100 °C. Etapy řešení: 1. Analýza kinematiky kovářských kolejových manipulátorů, porovnání kinematických řešení různých výrobců. 2. Návrh nové kinematiky manipulátoru, která umožní zlepšení parametrů pohybu kleští a nosníku kleští oproti stávajícímu .řešeni. 3. Návrh jednotlivých konstrukčních skupin manipulátoru, pevnostní a teplotní výpočty důležitých uzlů metodou konečných prvků, tvorba 3D modelů a výkresové dokumentace.
Cílem doktorského studia bude vyřešit problém rovnání tyčových výkovků tříbodovým ohybem. K řešení problému budou využity principy analýzy obrazu a optické diitalizace.
Moderním trendem v konstrukci automobilových i motocyklových hydraulických tlumičů odpružení je využití MR kapalin. Záměrem doktorského projektu je zhodnocení značných výzkumných zkušeností výzkumné skupiny s těmito kapalinami a aplikovat je na inovativní algoritmus řízení tlumiče odpružení. Cílem studia je využití poznatků v této oblasti na vývoj semiaktivně řízeného tlumení závěsů, včetně vytvoření virtuální i fyzické řídící jednotky.
Práce je zaměřena na - snížení tření a ztrát mezi kolem a kolejnicí, a to především v zatáčkách - snížení opotřebení kolejnic - tvorbu algoritmů řízení ostřiku v závislosti na proměnlivých provozních a traťových podmínkách
Další rozvoj již existujícího řešiče problémů elastohydrodynamického (EHD) mazání pro aplikace u reálných strojních součástí. Stávající řešič vyvinutý ve spolupráci se společností TIMKEN ČR je založen na kombinaci užití vícesíťového iteračního schématu (Multigrid Method) pro řešení Reynoldsovy rovnice a vícesíťové vícenásobné numerické integrace (Multilevel Multi Integration) pro řešení integrálu elastických deformací. Řešení tématu disertační práce zahrnuje rozšíření řešiče na nestacionární jevy, jeho užití pro numerickou simulaci EHD kontaktu u konkrétní strojní součásti a srovnání získaných výsledků s výsledky experimentů.
Vytvoření a realizace speciální metodologie pro určování reologických a viskozitních parametrů vybraného souboru ekologických maziv, výběr nejvhodněšího maziva pro daný účel.
Cílem disertační práce je posouzení možností využití nanočástic při snižování tření a opotřebení třecích povrchů. To předpokládá experimentální ověření chování nanočástic v mazaném kontaktu u modelových i reálných povrchů. K modelování podmínek vyskytujících se v reálných tribologických soustavách bude použit simulátor, ve kterém je tenký mazací film vytvářen ve styku mezi rotujícím skleněným kotoučem a otáčející se ocelovou kuličkou (soudečkem). Tvar mazacího filmu bude stanovován kolorimetrickou interferometrií, měřicí metodou určenou k stanovení a vizualizaci rozložení tloušťky mazacího filmu v bodovém elastohydrodynamickém kontaktu.
Studijní plán oboru není zatím pro tento rok vygenerován.