Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail oboru
ÚSIZkratka: SOIAk. rok: 2012/2013Zaměření: Analýza silničních nehod
Program: Soudní inženýrství
Délka studia: 4 roky
Profil
Cílem studia doktorského studijního programu P 3917 Soudní inženýrství je příprava studentů pro vědeckou a výzkumnou činnost zaměřenou na zkoumání příčin, průběhu a důsledků negativních technických jevů nejrůznějších technických oborů a dále příprava studentů na výzkumnou a vývojovou činnost zaměřenou na rozvoj metod, založených na vědeckém základě, které se uplatňují při objasňování těchto negativních technických jevů, při ekonomickém hodnocení důsledků těchto jevů i při ekonomickém hodnocení majetku. Tato činnost bude prováděna jak z hledisek potřeb státních orgánů (justice, policie, orgánů státní správy apod.) tak i z hledisek privátního sektoru (podniků příp. občanů). Výše uvedený cíl vyplývá z požadavků praxe, kdy rozvoj vědy a techniky vyžaduje výchovu vědeckých pracovníků, kteří se budou podílet na rozvoji nových vědeckých metod použitelných pro znaleckou i expertizní činnost v různých technických oborech.
Garant
prof. Ing. Albert Bradáč, DrSc.
Vypsaná témata doktorského studijního programu
Cílem práce je na základě poznatků z velkého množství prokázaných pojistných podvodů analyzovat jednotlivé charakteristické faktory a znaky rozpoznávání a prokazování pojistných podvodů v oblasti pojištění motorových vozidel.
Školitel: Semela Marek, doc. Ing. Bc., Ph.D.
Cílem tématu je zmapovat možnosti a najít způsob využití řidičského trenažéru osobního motorového vozidla pro simulaci kritických (nehodových) situací v dopravě s možností sledování reakcí řidičů. Předpokládá dobrou znalost programování a výstupem by měl být mj. SW, který bude kompatibilní se stávajícícm řidičským trenažérem ÚSI a dané požadavky umožní.
Školitel: Bradáč Albert, Ing., Ph.D.
Cílem práce je analýza vybraných kritických jízdních manévrů nákladních vozidel, zejména příčné přemístění, jízda v oblouku a intenzivní akcelerace a brzdění v přímém směru.
Analýza vztahu nehodových lokalit s bezpečnostními aspekty využitých tras přepravy. Identifikace rolí analyzovaných jevů v systému bezpečnosti přepravy nebezpečných materiálů a látek.
Školitel: Adamec Vladimír, prof. Ing., CSc.
Kvantitativní ohodnocení potenciálních ztrát lidských životů a poškození zdraví a semikvantitativní porovnání škod na životním prostředí, vč. odhadu nákladů na zabránění zvýšení rizika šířením kontaminace a vzniku chronické zátěže.
Cílem práce je navrhnout optimální metody aplikovatelné v praxi při vyhledávání objektů a oblastí využitelné při mimořádných událostech. Může se jednat o využití dat Jednotné dopravní vektorové mapy MD a dalších volně přístupných geoprostorových informací, včetně využití dat mobilního mapování. Vhodné pro absolventy oborů geodézie a kartografie.
Školitel: Vykopalová Hana, prof. PhDr., CSc.
Zdrojem nebezpečí vedle „klasických“ havárií mohou být i teroristické útoky na průmyslové objekty a dopravní prostředky přepravující nebezpečné látky. Situaci navíc umocňuje i ta skutečnost, že zatím co pro nebezpečné odpady existují předem určené přepravní trasy, pro přepravu nebezpečných látek tak tomu není a vozidla se mohou pohybovat prakticky kdekoliv. Tato skutečnost může sehrát důležitou roli i při možném cíleném zneužití takového to dopravního prostředku. Cílem řešení bude hodnocení rizik cíleného zneužití nebezpečných látek, jejich kvantifikace, analýza a návrh opatření pro minimalizaci těchto rizik.
Postup hodnocení následků havárií při přepravě nebezpečných věcí bude zahrnovat popis šíření látek, pravděpodobnost iniciace vzplanutí či výbuchu, stanovení expoziční dávky, vyjádření pravděpodobných následků pro člověka a složky ŽP v potenciálně ohrožených bodech, vč. integrace těchto následků na zdraví obyvatel a životní prostředí. Výsledkem řešení bude softwarový nástroj pro operativní hodnocení individuálního rizika s možností vykreslení izolinií rizika podél přepravní trasy do digitalizovaného mapového podkladu vybraného modelového území.
Stanovení míry zranitelnosti jednotlivých prvků dopravní infrastruktury na zvoleném modelovém území a odezva na její narušení s využitím GIS aplikací, vč. návrhů opatření směřujících ke zvýšení odolnosti této infrastruktury.