Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail oboru
ÚSIZkratka: SOIAk. rok: 2012/2013Zaměření: Analýza silničních nehod
Program: Soudní inženýrství
Délka studia: 4 roky
Profil
Cílem studia doktorského studijního programu P 3917 Soudní inženýrství je příprava studentů pro vědeckou a výzkumnou činnost zaměřenou na zkoumání příčin, průběhu a důsledků negativních technických jevů nejrůznějších technických oborů a dále příprava studentů na výzkumnou a vývojovou činnost zaměřenou na rozvoj metod, založených na vědeckém základě, které se uplatňují při objasňování těchto negativních technických jevů, při ekonomickém hodnocení důsledků těchto jevů i při ekonomickém hodnocení majetku. Tato činnost bude prováděna jak z hledisek potřeb státních orgánů (justice, policie, orgánů státní správy apod.) tak i z hledisek privátního sektoru (podniků příp. občanů). Výše uvedený cíl vyplývá z požadavků praxe, kdy rozvoj vědy a techniky vyžaduje výchovu vědeckých pracovníků, kteří se budou podílet na rozvoji nových vědeckých metod použitelných pro znaleckou i expertizní činnost v různých technických oborech.
Garant
prof. Ing. Albert Bradáč, DrSc.
Vypsaná témata doktorského studijního programu
Cílem práce bude stanovit hranici mezi pojmy náhle – nenáhle, respektive náhlá změna rychlosti či směru, pro použití v soudně inženýrské praxi při analýze silničních nehod
Školitel: Vémola Aleš, doc. Ing., Ph.D., dr. h. c.
Cílem práce je na základě analýzy vizuálních možností řidiče vyhodnotit podstatné faktory, které zvyšují pravděpodobnost dopravní nehody s chodcem při jeho pohybu po silnici a tyto rozpracovat z hlediska potřeb analýzy dopravních nehod a možností zvyšování bezpečnosti na silnicích.
Školitel: Kledus Robert, doc. Ing., Ph.D.
Cílem tématu je zmapovat možnosti a najít způsob využití řidičského trenažéru osobního motorového vozidla pro simulaci kritických (nehodových) situací v dopravě s možností sledování reakcí řidičů. Předpokládá dobrou znalost programování a výstupem by měl být mj. SW, který bude kompatibilní se stávajícím řidičským trenažérem ÚSI a dané požadavky umožní.
Školitel: Bradáč Albert, Ing., Ph.D.
Cílem dizertační práce bude analyzovat možnosti a následně navrhnout způsob ověřování reakcí řidiče na optické podněty. K tomuto účelu bude potřebné navrhnout měřicí zařízení, které to umožní a současně SW pro vyhodnocení naměřených dat. Podmínkou je, aby zařízení dokázalo v jednotném čase snímat záznam 3 videokamer (eyetracker + statická kamera ve vozidle) a dat z řídících jednotek vozidla (informace o rychlosti a vstupech ze strany řidiče -volant, pedály, světla, ...).
Cílem práce je analýza pohybu karoserií vozidel při jízdních manévrech, zejména brzdění, akceleraci a jízdě v oblouku.
Školitel: Semela Marek, doc. Ing. Bc., Ph.D.
Cílem práce je analýza vybraných kritických jízdních manévrů nákladních vozidel, zejména příčné přemístění, jízda v oblouku a intenzivní akcelerace a brzdění v přímém směru.
Cílem práce je zpracování metodiky pro posuzování zpomalování vozidel MHD, trolejbusů s cílem nalezení kritérií pro hodnocení bezpečnosti přepravy stojících osob
Analýza vztahu nehodových lokalit s bezpečnostními aspekty využitých tras přepravy. Identifikace rolí analyzovaných jevů v systému bezpečnosti přepravy nebezpečných materiálů a látek.
Školitel: Adamec Vladimír, prof. Ing., CSc.
Cílem práce je detailně analyzovat citlivost vstupních parametrů při analýze silničních nehod s využitím vícetělesového modelu člověka na rozptyl výsledků analýzy.
Možnosti identifikace stop na místě dopravní nehody pomocí jejich specifických chemických vlastností. Jednalo by se zejména o vizualizaci brzdných i jízdních stop po kolech vozidel a kapalin z vozidel na základě nějaké chemické reakce. Téma je vhodné zejména pro absolventa FCH VUT nebo obdobné fakulty jiné VŠ.
Cílem práce bude popsání postupů získávání dat z řídících jednotek vozidel a stanovení metodiky jejich následné analýzy pro potřeby vědního oboru Soudní inženýrství. Součástí práce bude vytvoření modelového zařízení pro zkoušení a ověřování různých diagnostických postupů.
Kvantitativní ohodnocení potenciálních ztrát lidských životů a poškození zdraví a semikvantitativní porovnání škod na životním prostředí, vč. odhadu nákladů na zabránění zvýšení rizika šířením kontaminace a vzniku chronické zátěže.
Cílem práce je navrhnout optimální metody aplikovatelné v praxi při vyhledávání objektů a oblastí využitelné při mimořádných událostech. Může se jednat o využití dat Jednotné dopravní vektorové mapy MD a dalších volně přístupných geoprostorových informací, včetně využití dat mobilního mapování. Vhodné pro absolventy oborů geodézie a kartografie.
Školitel: Vykopalová Hana, prof. PhDr., CSc.
Zdrojem nebezpečí vedle „klasických“ havárií mohou být i teroristické útoky na průmyslové objekty a dopravní prostředky přepravující nebezpečné látky. Situaci navíc umocňuje i ta skutečnost, že zatím co pro nebezpečné odpady existují předem určené přepravní trasy, pro přepravu nebezpečných látek tak tomu není a vozidla se mohou pohybovat prakticky kdekoliv. Tato skutečnost může sehrát důležitou roli i při možném cíleném zneužití takového to dopravního prostředku. Cílem řešení bude hodnocení rizik cíleného zneužití nebezpečných látek, jejich kvantifikace, analýza a návrh opatření pro minimalizaci těchto rizik.
Postup hodnocení následků havárií při přepravě nebezpečných věcí bude zahrnovat popis šíření látek, pravděpodobnost iniciace vzplanutí či výbuchu, stanovení expoziční dávky, vyjádření pravděpodobných následků pro člověka a složky ŽP v potenciálně ohrožených bodech, vč. integrace těchto následků na zdraví obyvatel a životní prostředí. Výsledkem řešení bude softwarový nástroj pro operativní hodnocení individuálního rizika s možností vykreslení izolinií rizika podél přepravní trasy do digitalizovaného mapového podkladu vybraného modelového území.
Stanovení míry zranitelnosti jednotlivých prvků dopravní infrastruktury na zvoleném modelovém území a odezva na její narušení s využitím GIS aplikací, vč. návrhů opatření směřujících ke zvýšení odolnosti této infrastruktury.
Cílem práce je analýza průjezdu vozidla obloukem zejména z hlediska obvyklé trajektorie pohybu ve vztahu k poloměru oblouku, rychlosti, typu vozidla, geometrických a adhezních podmínek vozovky s podporou analýzy videozáznamu.
Cílem práce je vypracování podrobné analýzy výsledků výzkumu dopravních nehod s cílem získat nové poznatky pro analýzu silničních nehod, obor soudního inženýrství.
Studijní plán oboru není zatím pro tento rok vygenerován.