Detail oboru

Soudní inženýrství

ÚSIZkratka: SOIAk. rok: 2012/2013Zaměření: Analýza silničních nehod

Program: Soudní inženýrství

Délka studia: 4 roky

Profil

Cílem studia doktorského studijního programu P 3917 Soudní inženýrství je příprava studentů pro vědeckou a výzkumnou činnost zaměřenou na zkoumání příčin, průběhu a důsledků negativních technických jevů nejrůznějších technických oborů a dále příprava studentů na výzkumnou a vývojovou činnost zaměřenou na rozvoj metod, založených na vědeckém základě, které se uplatňují při objasňování těchto negativních technických jevů, při ekonomickém hodnocení důsledků těchto jevů i při ekonomickém hodnocení majetku. Tato činnost bude prováděna jak z hledisek potřeb státních orgánů (justice, policie, orgánů státní správy apod.) tak i z hledisek privátního sektoru (podniků příp. občanů).
Výše uvedený cíl vyplývá z požadavků praxe, kdy rozvoj vědy a techniky vyžaduje výchovu vědeckých pracovníků, kteří se budou podílet na rozvoji nových vědeckých metod použitelných pro znaleckou i expertizní činnost v různých technických oborech.

Garant

Vypsaná témata doktorského studijního programu

  1. Analýza a technický výklad pojmu náhlá změna rychlosti a směru jízdy

    Cílem práce bude stanovit hranici mezi pojmy náhle – nenáhle, respektive náhlá změna rychlosti či směru, pro použití v soudně inženýrské praxi při analýze silničních nehod

    Školitel: Vémola Aleš, doc. Ing., Ph.D., dr. h. c.

  2. Analýza možností řidiče při odvracení střetu vozidla s chodcem při pohybu chodce přes silnici

    Cílem práce je na základě analýzy vizuálních možností řidiče vyhodnotit podstatné faktory, které zvyšují pravděpodobnost dopravní nehody s chodcem při jeho pohybu po silnici a tyto rozpracovat z hlediska potřeb analýzy dopravních nehod a možností zvyšování bezpečnosti na silnicích.

    Školitel: Kledus Robert, doc. Ing., Ph.D.

  3. Analýza možností využití řidičského trenažéru pro simulaci kritických situací v dopravě

    Cílem tématu je zmapovat možnosti a najít způsob využití řidičského trenažéru osobního motorového vozidla pro simulaci kritických (nehodových) situací v dopravě s možností sledování reakcí řidičů. Předpokládá dobrou znalost programování a výstupem by měl být mj. SW, který bude kompatibilní se stávajícím řidičským trenažérem ÚSI a dané požadavky umožní.

    Školitel: Bradáč Albert, Ing., Ph.D.

  4. Analýza možností zjišťování reakcí řidičů na optické podněty

    Cílem dizertační práce bude analyzovat možnosti a následně navrhnout způsob ověřování reakcí řidiče na optické podněty. K tomuto účelu bude potřebné navrhnout měřicí zařízení, které to umožní a současně SW pro vyhodnocení naměřených dat. Podmínkou je, aby zařízení dokázalo v jednotném čase snímat záznam 3 videokamer (eyetracker + statická kamera ve vozidle) a dat z řídících jednotek vozidla (informace o rychlosti a vstupech ze strany řidiče -volant, pedály, světla, ...).

    Školitel: Bradáč Albert, Ing., Ph.D.

  5. Analýza pohybu karoserií vozidel při kritických jízdních manévrech.

    Cílem práce je analýza pohybu karoserií vozidel při jízdních manévrech, zejména brzdění, akceleraci a jízdě v oblouku.

    Školitel: Semela Marek, doc. Ing. Bc., Ph.D.

  6. Analýza vybraných kritických jízdních manévrů nákladních vozidel

    Cílem práce je analýza vybraných kritických jízdních manévrů nákladních vozidel, zejména příčné přemístění, jízda v oblouku a intenzivní akcelerace a brzdění v přímém směru.

    Školitel: Semela Marek, doc. Ing. Bc., Ph.D.

  7. Analýza zpomalení vozidel MHD a nalezení kritérií pro posuzování bezpečnosti přepravy stojících osob v tramvaji

    Cílem práce je zpracování metodiky pro posuzování zpomalování vozidel MHD, trolejbusů s cílem nalezení kritérií pro hodnocení bezpečnosti přepravy stojících osob

    Školitel: Vémola Aleš, doc. Ing., Ph.D., dr. h. c.

  8. Bezpečnost systému přepravy materiálů a nebezpečných látek

    Analýza vztahu nehodových lokalit s bezpečnostními aspekty využitých tras přepravy. Identifikace rolí analyzovaných jevů v systému bezpečnosti přepravy nebezpečných materiálů a látek.

    Školitel: Adamec Vladimír, prof. Ing., CSc.

  9. Citlivost vstupních parametrů při využití vícetělesových modelů člověka při analýze silničních nehod

    Cílem práce je detailně analyzovat citlivost vstupních parametrů při analýze silničních nehod s využitím vícetělesového modelu člověka na rozptyl výsledků analýzy.

    Školitel: Semela Marek, doc. Ing. Bc., Ph.D.

  10. Identifikace stop na místě dopravní nehody na základě jejich chemických vlastností

    Možnosti identifikace stop na místě dopravní nehody pomocí jejich specifických chemických vlastností. Jednalo by se zejména o vizualizaci brzdných i jízdních stop po kolech vozidel a kapalin z vozidel na základě nějaké chemické reakce. Téma je vhodné zejména pro absolventa FCH VUT nebo obdobné fakulty jiné VŠ.

    Školitel: Bradáč Albert, Ing., Ph.D.

  11. Komplexní metodika získávání dat z řídicích jednotek vozidel pro soudně inženýrské účely.

    Cílem práce bude popsání postupů získávání dat z řídících jednotek vozidel a stanovení metodiky jejich následné analýzy pro potřeby vědního oboru Soudní inženýrství. Součástí práce bude vytvoření modelového zařízení pro zkoušení a ověřování různých diagnostických postupů.

    Školitel: Bradáč Albert, Ing., Ph.D.

  12. Kvantifikace rizik nehod prostředků přepravujících nebezpečné věci

    Kvantitativní ohodnocení potenciálních ztrát lidských životů a poškození zdraví a semikvantitativní porovnání škod na životním prostředí, vč. odhadu nákladů na zabránění zvýšení rizika šířením kontaminace a vzniku chronické zátěže.

    Školitel: Adamec Vladimír, prof. Ing., CSc.

  13. Metody optimalizace vyhledávání kritických bodů (objektů a oblastí), možnosti jejich aplikace a využití za mimořádných událostí

    Cílem práce je navrhnout optimální metody aplikovatelné v praxi při vyhledávání objektů a oblastí využitelné při mimořádných událostech. Může se jednat o využití dat Jednotné dopravní vektorové mapy MD a dalších volně přístupných geoprostorových informací, včetně využití dat mobilního mapování. Vhodné pro absolventy oborů geodézie a kartografie.

    Školitel: Vykopalová Hana, prof. PhDr., CSc.

  14. Predikce a eliminace kriminálních a teroristických činů v dopravě

    Zdrojem nebezpečí vedle „klasických“ havárií mohou být i teroristické útoky na průmyslové objekty a dopravní prostředky přepravující nebezpečné látky. Situaci navíc umocňuje i ta skutečnost, že zatím co pro nebezpečné odpady existují předem určené přepravní trasy, pro přepravu nebezpečných látek tak tomu není a vozidla se mohou pohybovat prakticky kdekoliv. Tato skutečnost může sehrát důležitou roli i při možném cíleném zneužití takového to dopravního prostředku. Cílem řešení bude hodnocení rizik cíleného zneužití nebezpečných látek, jejich kvantifikace, analýza a návrh opatření pro minimalizaci těchto rizik.

    Školitel: Adamec Vladimír, prof. Ing., CSc.

  15. Screening skrytých transportních rizik s potenciálně velkým společenským významem

    Postup hodnocení následků havárií při přepravě nebezpečných věcí bude zahrnovat popis šíření látek, pravděpodobnost iniciace vzplanutí či výbuchu, stanovení expoziční dávky, vyjádření pravděpodobných následků pro člověka a složky ŽP v potenciálně ohrožených bodech, vč. integrace těchto následků na zdraví obyvatel a životní prostředí. Výsledkem řešení bude softwarový nástroj pro operativní hodnocení individuálního rizika s možností vykreslení izolinií rizika podél přepravní trasy do digitalizovaného mapového podkladu vybraného modelového území.

    Školitel: Adamec Vladimír, prof. Ing., CSc.

  16. Tvorba modelu zranitelnosti dopravní infrastruktury

    Stanovení míry zranitelnosti jednotlivých prvků dopravní infrastruktury na zvoleném modelovém území a odezva na její narušení s využitím GIS aplikací, vč. návrhů opatření směřujících ke zvýšení odolnosti této infrastruktury.

    Školitel: Adamec Vladimír, prof. Ing., CSc.

  17. Videoanalýza obvyklého průjezdu vozidel obloukem

    Cílem práce je analýza průjezdu vozidla obloukem zejména z hlediska obvyklé trajektorie pohybu ve vztahu k poloměru oblouku, rychlosti, typu vozidla, geometrických a adhezních podmínek vozovky s podporou analýzy videozáznamu.

    Školitel: Semela Marek, doc. Ing. Bc., Ph.D.

  18. Výzkum dopravních nehod a jeho aplikace pro soudní inženýrství.

    Cílem práce je vypracování podrobné analýzy výsledků výzkumu dopravních nehod s cílem získat nové poznatky pro analýzu silničních nehod, obor soudního inženýrství.

    Školitel: Vémola Aleš, doc. Ing., Ph.D., dr. h. c.


Struktura předmětů s uvedením ECTS kreditů (studijní plán)

Studijní plán oboru není zatím pro tento rok vygenerován.