Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
studijní program
Fakulta: FPZkratka: MGR-SRPAk. rok: 2020/2021
Typ studijního programu: magisterský navazující
Kód studijního programu: N0413A050028
Udělovaný titul: Ing.
Jazyk výuky: čeština
Akreditace: 8.10.2019 - 8.10.2029
Profil programu
Akademicky zaměřený
Forma studia
Prezenční studium
Standardní doba studia
2 roky
Garant programu
doc. Ing. Vít Chlebovský, Ph.D.
Rada studijního programu
Předseda :doc. Ing. Miloš Koch, CSc.Člen interní :prof. Ing. Vojtěch Koráb, Dr., MBAIng. Jiří Kříž, Ph.D.doc. Ing. Vít Chlebovský, Ph.D.doc. Ing. Vojtěch Bartoš, Ph.D.prof. Ing. Tomáš Meluzín, Ph.D.prof. Ing. Mária Režňáková, CSc.doc. PhDr. Iveta Šimberová, Ph.D.prof. Ing. et Ing. Stanislav Škapa, Ph.D.doc. Ing. Robert Zich, Ph.D.Člen externí :Ing. et Ing. Miloš Škrdlík, M.Sc.
Cíle studia
Cílem studia je výchova odborníků uplatňujících systémově-inženýrský přístup při řízení strategického rozvoje podniků ve smyslu formulace a implementace rozvojové strategie. Absolventi budou vybaveni znalostmi zaměřenými na koncepty řízení rozvoje podniků, koncepty řízení tvorby hodnoty, přístupu v hodnocení výkonnosti podniků, moderních přístupů využití ICT nástrojů pro řízení podniků, moderních přístupů v oblasti personálního řízení, inovačních přístupů a ekonomických teorií v příslušném kontextu rozvoje podniků. Jde především o naplnění následujících cílů studia: • Komplexní rozvoj podniků v současném konkurenčním prostředí s důrazem na strategický rozvoj konkurenceschopnosti, dlouhodobý rozvoj podniků a společenský význam podniků. • Pojetí tvorby hodnoty zahrnujících strategický přístupu k výrobním činnostem a k rozvoji v oblasti služeb, a přístupy kombinující tvorbu hodnoty prostřednictvím výrobních činností a poskytováním služeb. • Zaměření na malé, střední a velké podniky působící jak ve výrobním sektoru, tak ve službách. • Kompetence v oblasti formulace i implementace strategie a v rozvoji navazujících operativních činností posilujících tvorbu hodnoty. • Důraz na inovační přístup rozvoji podniků. • Rozvoj manažerských kompetencí v oblasti řízení lidských zdrojů, týmové práce a komunikace. Předpoklady vzniku a základní charakteristika studijního programu: Studijní plán magisterského studijního programu Strategický rozvoj podniku vychází ze souvislostí chápání podniku jako základního prvku současného podnikatelského prostředí. Připravený studijní program respektuje vliv změn na jednotlivá ekonomická odvětví v České republice a je podložen průzkumem poptávky po absolventech ze strany podniků spolupracujících s Fakultou podnikatelskou. Studijní program respektuje aktuální trendy v digitalizaci a je v souladu s iniciativou Průmysl 4.0. Program Strategický rozvoj podniku je koncipován jako akademický studijní program v oblasti managementu. Rámcové uplatnění absolventů a typické pracovní pozice: Absolventi studijního programu Strategický rozvoj podniku najdou nejčastěji uplatnění jako pracovníci na strategické úrovni řízení v podnicích zaměřených na uplatnění vlastních produktů a služeb na trhu v mezinárodním kontextu. Absolventi rovněž mohou pokračovat v navazujícím doktorském studijním programu.
Profil absolventa
Studijní plán magisterského studijního programu Strategický rozvoj podniku vychází ze souvislostí chápání podniku jako základního prvku současného podnikatelského prostředí. Připravený studijní program respektuje vliv změn na jednotlivá ekonomická odvětví v České republice a je podložen průzkumem poptávky po absolventech ze strany podniků spolupracujících s Fakultou podnikatelskou. Studijní program respektuje aktuální trendy v digitalizaci a je v souladu s iniciativou Průmysl 4.0. Absolventi získají komplexní teoretickou úroveň manažerských znalostí a odborných dovedností v řízení podnikových činností a procesů rozvíjejících mezinárodní obchodní aktivity organizací a korporací, čímž se zvýší jejich kompetence a předpoklad pro úspěšné pracovní zařazení v manažerských pozicích. Absolventi tohoto studijního programu budou schopni kriticky analyzovat problémy vznikající v procesech řízení organizací a korporací, vyhodnocovat je, a navrhovat strategická manažerská řešení získaná teoretickým studiem i specifickými znalostmi, praktickými dovednostmi a způsobilostmi. V rámci osvojování si manažerských, ekonomických a marketingových dovedností na strategické úrovni řízení budou schopni vymezovat zadání pro týmová a interdisciplinární řešení problému, efektivně vést a koordinovat činnosti kolektivu při jejich řešení. Program Strategický rozvoj podniku je koncipován jako akademický studijní program v oblasti managementu. Absolvent programu získá multidisciplinární znalosti pro komplexní řízení rozvoje podniku na strategické úrovni. Získané znalosti, dovednosti a způsobilosti lze charakterizovat následovně: Odborné znalosti: • Strategický koncept řízení rozvoje podniku • Znalost koncepcí tvorby hodnoty • Znalost ekonomických teorií v kontextu rozvoje podniků • Znalost přístupů v hodnocení výkonnosti podniku • Znalost moderních přístupů v užití ICT pro řízení podniků • Znalost moderních přístupů v oblasti personálního řízení • Znalost inovačních přístupů Odborné dovednosti: Odborné dovednosti jsou chápány ve dvou rozměrech, kdy první rozměr obecněji definuje charakter odborného přístup, tj. teoreticko-aplikační, analytický a koncepční přístup, zatímco druhý rozměr zahrnuje konkrétní oblasti dovedností pro rozvoj podniku, tj. manažerské a podnikatelské dovednosti. Dva rozměry znamenají vzájemné prolínání obou skupin – maticově. • Teoreticko-aplikační – schopnost zobecnit, komplexně posuzovat teoretické přístupy, schopnost vytvářet nové přístupy, návaznost na phd • Analytické – identifikovat, vyhodnocovat, systematizovat, pracovat na multidisciplinární úrovni • Koncepční – multidisciplinární a celospolečenská souvislost • Manažerské – ve smyslu manažerských činností, manažerského přístupu k řešení problém, organizace zdrojů atd. • Podnikatelské ve smyslu identifikace příležitostí pro rozvoj podniků v mezinárodním prostředí, včetně jejich posouzení a využití - realizace Obecné způsobilosti: Obecné způsobilosti jsou chápány v širších souvislostech ve smyslu možného využití v různých oblastech lidské činnost a ekonomicko-společenských aktivit. • Jazykové a komunikační • Internacionalizační • Inovační • Společensko-ekonomické • Teoreticko-aplikační • Kooperace • Koncepční • Inženýrský přístup
Charakteristika profesí
Absolventi studijního programu Strategický rozvoj podniku najdou nejčastěji uplatnění jako pracovníci na strategické úrovni řízení v podnicích zaměřených na uplatnění vlastních produktů a služeb na trhu v mezinárodním kontextu. Absolventi rovněž mohou pokračovat v navazujícím doktorském studijním programu.
Vytváření studijních plánů
Studijní plán programu Strategický rozvoj podniku je rozvržen do čtyř semestrů ve dvou akademických rocích Studijní povinnosti jsou rovnoměrně rozvrženy do jednotlivých semestrů tak, aby minimální počet kreditů v semestru byl 30 (120 kreditů celkem). Studijní plán je složen ze základních teoretických předmětů profilujícího základu studijního programu (Strategický management, Metody aplikované statistiky, Makrokonoie 2, Mikroekonomie 2 a Výzkumné metody v řízení), dále povinných předmětů profilujícího základu studijního programu (Management informačních systémů, Řízení společenské odpovědnosti podniku, Strategický marketing a rozvoj podnikání, Logistické koncepce řízení, Strategické řízení výroby, Service Design Management, Rozbor výkonnosti podniku, Risk Management, Semestrální projekt, Strategické řízení nákladů, BI podpora rozhodování, Personální management a Diplomní seminář). V neposlední řadě je studijní plán složen z povinně volitelných předmětů typu B umožňující hlubší zaměření studentů do zvolených oblastí řízení podniku. V oblasti managementu jde o předměty Strategic Brand Management, Marketing Applications, Aktuální trendy v managementu, Řízení hodnoty podniku, Systémy kvality v podniku, Informační podpora procesů a Projektový a procesní management. V oblasti Inovací jde o předměty Technologické podnikání a Inovace v podniku. V oblasti Obchodu jde o předměty Obchodní podnikání a Reverzní logistika v obchodě. Nad rámec povinných a povinně volitelných předmětů si studenti mohou rovněž volit předměty z nabídky volitelných předmětů, především Business projekt a praxe, případně předměty z nabídky FP i dalších fakult VUT v Brně. Kreditový systém programu je ECTS Rozsah vyučovací hodiny je 50 minut Ve studijním programu Strategický rozvoj podniku jsou pro Státní závěrečnou zkoušku stanoveny následující zkušební okruhy: • Ekonomické teorie v kontextu rozvoje podniku • Strategický management a marketing • Koncepce tvorby hodnoty • Manažerské přístupy (HR, Informatika)
Návaznost na další typy studijních programů
Uvedeno ve Směrnici děkana pro přijímací řízení.