Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
studijní program
Fakulta: FSIZkratka: N-ADI-PAk. rok: 2021/2022
Typ studijního programu: magisterský navazující
Kód studijního programu: N0716A270005
Udělovaný titul: Ing.
Jazyk výuky: čeština
Akreditace: 18.2.2020 - 18.2.2030
Profil programu
Akademicky zaměřený
Forma studia
Prezenční studium
Standardní doba studia
2 roky
Garant programu
prof. Ing. Josef Štětina, Ph.D.
Rada studijního programu
Předseda :prof. Ing. Josef Štětina, Ph.D.Člen interní :doc. Ing. Petr Porteš, Ph.D.prof. Ing. Pavel Novotný, Ph.D.prof. Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.Ing. Jaroslav Kašpárek, Ph.D.
Oblasti vzdělávání
Cíle studia
Cílem studijního programu Automobilní a dopravní inženýrství je vzdělávání odborníků v oblasti automobilního inženýrství, dopravních a stavebních strojů, kteří získají potřebné dovednosti pro samostatné provádění výzkumu, vývoje a konstrukce. Díky těmto dovednostem je absolvent schopen se okamžitě zapojit do řešení projektů a problémů ve výzkumných, vývojových a konstrukčních oddělení automobilek a projekčních kanceláří.
Profil absolventa
Absolvent získá znalosti z teorie, konstrukce, diagnostiky a zkoušení motorových vozidel a pohonných jednotek včetně jejich příslušenství, a dále z oblasti konstrukce a stavby stavebních strojů, dopravních a manipulačních zařízení (jeřáby, dopravníky, výtahy, manipulační prostředky, kontejnerová přeprava, atd.), a v neposlední řadě také z oblasti projektování dopravních a manipulačních systémů (řízení a regulace materiálového toku, skladového hospodářství, systémové řešení manipulace s materiálem, logistika, atd.). Výběrem povinně volitelných předmětů, projektů a tématem diplomové práce se student může zaměřit jak na motorová vozidla, na jejich pohonné jednotky - spalovací motory, hybridní pohony nebo elektropohony, tak také na dopravní a manipulační zařízení a stavební stroje. Odborné znalosti absolventa: • Absolvent je schopen navrhovat a konstruovat motorová vozidla, systémy pohonu, stroje pro dopravu a manipulaci materiálů z hlediska jejich funkce, hospodárného dimenzování, spolehlivosti a životnosti, včetně experimentálního výzkumu. Dále je schopen projektovat dopravní a manipulační systémy (řízení a regulace materiálového toku, skladového hospodářství, systémové řešení manipulace s materiálem, logistika, atd.). • Absolvent je seznámen také se základy organizace řízení výroby těchto strojů i s problematikou jejich provozu a údržby. • Absolvent zná důsledky provozu motorových vozidel na životní prostředí, rozumí teorii a technologiím pro snižováním těchto vlivů tj. snižování emisích spalování, hluku, vibrací. • Absolvent zná programové prostředky pro řešení úloh pevnosti a pružnosti, dynamiky (multibody systémy), únavy, spolehlivosti, hluku a vibrací, přenosu tepla, modelování tepelných cyklů, vyhodnocení provozních a experimentálních dat. • Absolvent je seznámen se systémy, řízením a mechatronikou automobilů včetně autonomního řízení a řízení elektropohonů a hybridních pohonů. Odborné dovednosti absolventa: • Absolvent je schopen analyzovat a projektovat motorová vozidla, dopravní a manipulační zařízení a stavební stroje a optimalizovat jejich konstrukci, funkci a materiálovou skladbu s ohledem na výkonové, ekologické a ekonomické parametry. • Absolvent je seznámen jak s teoretickými poznatky stavby uvedených strojů, jejich pohonů a s problematikou jejich technického návrhu a dimenzováním, tak také s metodami jejich účelného, hospodárného a ekologického využití v provozních podmínkách. Přitom si prohloubí znalosti z teorie pružnosti a pevnosti konstrukčních dílů a funkčních sestav, spolehlivosti a životnosti konstrukcí, a to především v oblasti pokročilého počítačového navrhování strojních konstrukcí. V rámci experimentálních metod se během studia zabývají zkoušením těchto strojů a jejich funkčních podskupin. • Absolvent při řešení inženýrských problémů využívá metody teoretického a experimentálního výzkumu, softwarové nástroje, numerické modelování a metody zpracování experimentálních dat. • Absolvent je připraven pro další vzdělávání a využívání budoucích technologií a inženýrských metod. Odborné způsobilosti • Absolventi studijního programu prokazují odborné způsobilosti na tvůrčí inženýrské úrovni odpovídající soudobému stavu poznání v oblastech automobilního inženýrství, dopravní techniky a stavebních strojů. • Absolventi jsou schopni řešit technické problémy, zdokonalovat stávající a navrhovat nová řešení, prezentovat výsledky, řídit a vzdělávat podřízené odborné pracovníky. • Absolventi kromě teoretických a odborných znalostí disponují soft-skills dovednostmi, jsou vybaveni alespoň jedním cizím jazykem, ovládají výpočetní techniku na pokročilé úrovni, jsou schopni pracovat se specializovanými programy pro řešení výpočetních, návrhových a simulačních úloh a pro řízení a vyhodnocování experimentů.
Charakteristika profesí
Obsah navrhovaného studijního programu vychází ze společenských potřeb vysokoškolsky vzdělaných odborníků v oblasti automobilového průmyslu a stavebních, dopravních strojů i logistiky. Cíle studijního programu korespondují s poptávkou trhu práce a vycházejí i z Memoranda o budoucnosti automobilového průmyslu v ČR a Akčního plánu o budoucnosti automobilového průmyslu v ČR. Předpokládá se uplatnění absolventů jako konstruktérů, projektantů, výpočtářů, techniků na zkušebnách a dalších vývojových pracovníků u výrobců osobních, nákladních automobilů, traktorů, autobusů, stavebních strojů. Dále také u výrobců a dodavatelů příslušenství pro tyto výrobce po celém světě. Absolvent se může v praxi uplatnit jako pracovník, či vedoucí pracovník v ústavech, institucích a v útvarech státní správy, zabývajících se automobilovou dopravou, bezpečností dopravy a péčí o životní prostředí. Absolvent může zastávat manažerské funkce v automobilovém průmyslu, ale i v prodeji dopravní techniky a jejího provozování a údržbě. Studenti se zájmem o vědeckou a výzkumnou činnost a další vzdělávání mohou pokračovat v doktorském studijním programu.
Podmínky splnění
Viz platné předpisy, Směrnice děkana Pravidla pro organizaci studia na fakultě (doplněk Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně). Státní závěrečná zkouška je rozčleněna na obhajobu diplomové práce a odbornou rozpravu. Odborná rozprava je vedena v rámci okruhů sdružující náplň více předmětů: • Pohonné jednotky • Motorová vozidla nebo Stavební stroje a manipulační zařízení • Aplikovaná mechanika Obě části státní závěrečné zkoušky se konají ve stejném termínu před komisí pro státní zkoušky. Ke státní zkoušce může přistoupit student, který získal potřebný počet kreditů v předepsané skladbě nutný pro úspěšné ukončení magisterského studia a odevzdal diplomovou práci v řádném termínu. Organizace a průběh státní závěrečné zkoušky jsou dány vnitřními normami VUT a fakulty.
Vytváření studijních plánů
Pravidla a podmínky pro tvorbu studijních programů určují: ŘÁD STUDIJNÍCH PROGRAMŮ VUT, STANDARDY STUDIJNÍCH PROGRAMŮ VUT, STUDIJNÍ A ZKUŠEBNÍ ŘÁD VUT (užívající „ECTS“), SMĚRNICE DĚKANA Pravidla pro organizaci studia na fakultě (doplněk Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně).
Dostupnost pro zdravotně postižené
Na VUT jsou zohledněny potřeby rovného přístupu k vysokoškolskému vzdělávání. V přijímacím řízení ani ve studiu nedochází k přímé či nepřímé diskriminaci z žádných důvodů. Studujícím se specifickými vzdělávacími potřebami (poruchy učení, fyzický a smyslový handicap, chronická somatická onemocnění, poruchy autistického spektra, narušené komunikační schopnosti, psychická onemocnění) je poskytováno poradenství v poradenském centru VUT, které je součástí Institutu celoživotního vzdělávání VUT. Podrobně tuto problematiku řeší Směrnice rektora č. 11/2017 „Uchazeči a studenti se specifickými potřebami na VUT“. Rovněž je vytvořen funkční systém sociálních stipendií, který popisuje Směrnice rektora č. 71/2017 „Ubytovací a sociální stipendium“.
Návaznost na další typy studijních programů
Navrhovaný studijní program obsahově vychází z aktuálního magisterského studijního oboru Automobilní a dopravní inženýrství v rámci studijního programu Strojní inženýrství (M2I-P), který navazuje na bakalářský obor Základy strojního inženýrství ve studijním programu Strojírenství (B3S-A) nebo obor Stavba strojů a zařízení ve studijním programu Strojírenství (B3S-P). V případě úspěšné akreditace bakalářského studijního programu Základy strojního inženýrství (B-STI) nebo Strojírenství (B-STR), bude na něj navrhovaný studijní program přímo navazovat. Absolventi budou moci pokračovat v nově akreditovaném doktorském studijním programu Konstrukční a procesní inženýrství (D-KPI).