Autor práce: Ing. Adam Halbich
Ak. rok: 2016/2017
Vedoucí: doc. Ing. Petr Baxant, Ph.D.
Oponent: Ing. Jaroslav Štěpánek, Ph.D.
Abstrakt:ABSTRAKT
Cílem práce bylo zpracovat teoretický základ potřebný pro lepší pochopení problematiky teplotních simulací, provést konkrétní simulaci a její odladění podle měření na skutečném zdroji. Pozornost byla věnována druhům světelných zdrojů v automobilových světlometech, dále pak formám přenosu tepla, tepelným simulacím a možnostem měření a ověření výsledků. Praktická část práce se zaměřila na rozbor konkrétního zdroje světla a vytvoření jeho 3D modelu. Následoval popis jeho materiálových vlastností. U vybraného modelu byly změřeny reálné teplotní vlastnosti. Dále byla provedena teplotní simulace vytvořeného modelu a její optimalizace pomocí provedeného měření.
Klíčová slova:automobilové zdroje světla, halogenová žárovka, teplotní simulace, metoda konečných prvků
obhájeno (práce byla úspěšně obhájena)
znamkaBznamka
Student seznámil komisi se svojí diplomovou prací na téma: Teplotní vlastnosti automobilových světelných zdrojů. Student odpověděl na otázky z posudků oponenta a vedoucího práce. Doplňující otázku položil doc. Ing. Petr Toman, Ph.D. a otázka byla zaměřená na simulaci přestupu tepla uvnitř prezentované žárovky. Student na otázku odpověděl.
Elektrotechnika, elektronika, komunikační a řídicí technika (EEKR-M1)
Elektroenergetika (M1-EEN)
prof. Ing. Petr Toman, Ph.D. (předseda)
doc. Ing. Petr Mastný, Ph.D. (místopředseda)
doc. Ing. Petr Baxant, Ph.D. (člen)
Ing. Branislav Bátora, Ph.D. (člen)
prof. Ing. František Janíček, Ph.D. (člen)
Ing. Jiří Ptáček, Ph.D. (člen)
Student Bc. Adam Halbich vypracoval diplomovou práci v oblasti teplotních vlastností světelných zdrojů pro automobilové světlomety. Zadání bylo iniciováno externí firmou, a jelikož spadá do oblasti světelné techniky, byť jen částečně, přijmul jsem vedení práce s tím, že podstatná část práce se bude řešit na pracovišti zadavatele. Student tedy aktivně spolupracoval s vývojovým a výzkumným oddělením firmy Automotive Lighting s.r.o., kde mu bylo umožněno využívat simulační nástroje, které na našem ústavu nevlastníme. Tento kooperativní přístup považuji za jeden z velkých přínosů práce studenta, neboť musel kvůli provádění experimentů cestovat na vzdálené pracoviště a pracovat zde desítky hodin na simulacích. V našich laboratořích pak prováděl experimentální ověřování modelů na reálných světelných zdrojích, konkrétně na žárovce, která se zdála být nejjednodušší variantou, kde se dá simulace ověřit. I tak se ukázalo, že vytvoření počítačového modelu a definice materiálových vlastností a zejména plynné náplně, nejsou tak jednoduché a značně ovlivňují dosažené výsledky.
Student pracoval samostatně, konzultoval věcné problémy, chodil připraven a řešení postupovalo systematicky zadaným směrem. V rámci prezentací během semestru projevoval dostatečnou aktivitu, bez neomluvených absencí. Vystoupení byly sice kratší, nicméně v souladu s dosahovaným řešením.
Celkově reagoval na navržené připomínky a dokázal se vypořádat s případnými komplikacemi během řešení. Je schopen samostatné práce a ovládá moderní modelovací a simulační nástroje, které se v dnešní praxi používají, což prokázal i při řešení diplomové práce. Je škoda, že stihnul pouze jediný světelný zdroj a že nebylo provedeno více testů jak z měření tak i simulací. Považuji to za důsledek mírně nevyváženého rozložení aktivity během semestru, kdy začátek byl poměrně pomalý a navazoval na ne zcela dopracovanou semestrální práci. Tyto nedostatky však nepovažuji za stěžejní a práci doporučuji k obhajobě u státní závěrečné zkoušky.
Výsledný počet bodů navržený vedoucím:
85
Zobrazit víceZnámka navržená vedoucím: B
Student Bc. Adam Halbich měl za úkol vypracovat diplomovou práci na téma Teplotní vlastnosti automobilových světelných zdrojů. Práce splňuje body svého zadání. Student shrnul základní znalosti týkající se způsobů přenosu tepla a měření teploty. Dále se zabýval teplotními simulacemi. V praktické části realizoval měření teploty povrchu žárovky pomocí kontaktní a bezkontaktní metody a dále vytvořil simulaci tohoto měření v programu Catia V5.
K práci mám pár připomínek. Student měl v pokynech pro vypracování vytvořit přehled zdrojů světla používaných v automobilovém průmyslu a dále se zabývat jejich konstrukcí. Tyto dva body pokynů pro vypracování student splnil v minimalistické formě. Další body ale splnil velmi dobře a těžiště celé práce je v měření konkrétního světelného zdroje a v simulacích. Dále při simulaci student vychází z naměřených hodnot při kontaktním měření termočlánky, které je samo o sobě zatíženo chybou, a je otázkou, jak přesně bylo toto měření provedeno.
I přes výše uvedené nedostatky práce splňuje požadavky k obhajobě u SZZ. Práci hodnotím známkou B.
Otázky k obhajobě:
- Mají budoucnost klasické žárovky v automobilovém průmyslu?
- Existuje nějaká lepší možnost na měření rozložení teploty na povrchu žárovky, než jaké jste použil ve své práci?
- Proč jste pro měření nepoužil infrakameru s vyšší rozlišovací schopností?
Výsledný počet bodů navržený oponentem:
80
Zobrazit víceZnámka navržená oponentem: B
Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová