diplomová práce

Lokalizace a identifikace typu poškození pneumatických pohonů

Text práce 3.27 MB

Autor práce: Ing. Vladislav Richter

Ak. rok: 2017/2018

Vedoucí: doc. Ing. Pavel Mazal, CSc.

Oponent: Ing. Aleš Dočkal, Ph.D.

Abstrakt:

Pneumatické pohony jsou nedílnou součástí mnoha strojních zařízení, kde jsou kladeny vysoké požadavky na jejich spolehlivost. Bohužel někdy dochází k jejich selhání, a to buď vlivem nesprávné výroby nebo montáže ve výrobním závodě nebo postupnou degradací pohyblivých částí a těsnících prvků při provozu. Současné diagnostické metody neumožňují přibližnou lokalizaci ani identifikaci typu poškození a nedovolují tak obsluze učinit kvalifikované rozhodnutí. Tato práce se zabývá využitím akustické emise pro tyto účely. Na válcích typu PB od výrobce Poličské strojírny a.s., je představena metodika, která vede k přímé identifikaci nebo alespoň lokalizaci vybraných vad. Implementací této metodiky do výstupní kontroly výrobního závodu bude zvýšeno procento odhalených zmetkových kusů, čímž bude zabráněno haváriím těchto vadných kusů při provozu.

Klíčová slova:

Akustická emise (AE), pneumatické pohony, nedestruktivní testování (NDT)

Termín obhajoby

12.06.2018

Výsledek obhajoby

obhájeno (práce byla úspěšně obhájena)

znamkaBznamka

Klasifikace

B

Jazyk práce

čeština

Fakulta

Ústav

Studijní program

Strojní inženýrství (M2I-P)

Studijní obor

Konstrukční inženýrství (M-KSI)

Složení komise

prof. Ing. Martin Hartl, Ph.D. (předseda)
doc. Ing. Ivan Mazůrek, CSc. (místopředseda)
doc. Ing. David Paloušek, Ph.D. (člen)
prof. RNDr. Matej Daniel, Ph.D. (člen)
Ing. Jan Čermák, Ph.D., MBA (člen)
Ing. Dětřich Robenek (člen)
Ing. Petr Čížek, Ph.D. (člen)
Ing. Aleš Dočkal, Ph.D. (člen)
Ing. Bronislav Růžička, Ph.D. (člen)

Posudek vedoucího
doc. Ing. Pavel Mazal, CSc.

Autor vytvořil výzkumnou práci, která navazuje na řešení projektu TAČR. Byly kompletně zpracovány výsledky rozsáhlých experimentálních měření a navrženy postupy vyhodnocení některých typů poškození vybrané skupiny pneumatických pohonů. Tyto výsledky mohou být aplikovány v praxi výrobního podniku. Všechny předpokládané cíle práce byly splněny. Diplomová práce má standardní strukturu a je vypracována na velmi dobré grafické i jazykové úrovni. V rámci výstupů práce autor zpracoval jednu z dílčích zpráv projektu a předal k publikování odborný příspěvek na Evropskou konferenci EWGAE, která se bude konat v září 2018 v Senlis ve Francii.
Kritérium hodnocení Známka
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací C
Samostatnost studenta při zpracování tématu B
Zobrazit více

Známka navržená vedoucím: B

Posudek oponenta
Ing. Aleš Dočkal, Ph.D.

Předložená diplomová práce se zabývá lokalizací a identifikací poškození pneumatických válců pomocí akustické emise (AE). Navazuje na několik prací z minulosti a aplikuje původní poznatky i nové myšlenky na pneumatické válce řady PB z Poličských strojíren a. s.
Na základě analýzy signálu AE z nových a známým způsobem poškozených pneumatických válců definuje prostřednictvím RMS hodnoty kritéria pro identifikaci a potažmo lokalizaci pro zmíněná poškození.
Zvolené metody a postupy lze považovat za adekvátní.
Po formální stránce lze mít výhrady k jisté nepřehlednosti resp. chybějícímu popisu křivek uvnitř uváděných grafů.
Práce je přesvědčivým důkazem diplomanta řešit samostatně inženýrské problémy a práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium hodnocení Známka
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Otázky k obhajobě:
  1. Nebylo pro zvýraznění projevů poškození s nejednoznačnou identifikací a lokalizací uvažováno ověřit: - a) jiné rozsahy zkušebních parametrů, než jaké byly původně zvoleny? - b) jiné (doplňkové) diagnostické metody (měření zrychlení v obvyklých pásmech nebo hluku, příp. teploty atd..)?
Zobrazit více

Známka navržená oponentem: A