Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Fakulty a programy
Jak se dostat na VUT
Dny otevřených dveří
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Předměty
Studijní programy
Poplatky za studium
Studijní předpisy
Studium a stáže v zahraničí
Stipendia
Sociální bezpečí
Závěrečné práce
Knihovny
(externí odkaz)
Studium bez bariér
Uznání zahraničního vzdělání
Zpracování osobních údajů studentů
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Mezinárodní vědecká rada
Evaluace
Centra výzkumu
Transfer znalostí
Open Science
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Publikace a výsledky VaV
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Střední školy a VUT
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Bezpečná univerzita
Podnikavá univerzita / ContriBUTe
Kalendář akcí
Absolventi
(externí odkaz)
Organizační struktura
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Úřední deska
Sociální bezpečí
Podpora a rozvoj zaměstnanců a studujících / HR Award
Pro média
Kontakty
Ochrana osobních údajů
Vyznamenání
Fakulty
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Vysokoškolské ústavy
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum informačních služeb
Centrum vzdělávání a poradenství
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
Rektorát
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
Udržitelnost
Lidé
Vojtěch Luksch: Když se devadesátková estetika počítačových her vetkne do výšivek po babičce
Vojtěch Luksch: Když se devadesátková estetika počítačových her vetkne do výšivek po babičce
„Rád používám existující věci, namísto tvorby nových. Přijde mi, že na světě je tolik věcí, že je lepší pracovat s tím, co už je,“ vysvětluje absolvent ateliéru malířství FaVU VUT Vojtěch Luksch. Do nalezených starých ručně vyšívaných obrazů z nostalgie přimalovává atributy svého dětství – scény z počítačových her z 90. let. Za sebou má
zimní výstavu v brněnském Domě umění
a v roce 2022 byl finalistou Ceny za mladou malbu.
Jak se zrodil nápad propojit dva na první pohled nesourodé prvky – výšivky a videohry?
Před lety jsme vyklízeli byt po babičce a našlo se tam pár vyšívaných obrázků, které jsem si nechal. Hned se mi nabízelo je nějak přetvořit. S principem recyklování a vrstvení už jsem pracoval dříve. Vyšívané krajinky mi připomínaly prostředí ze starých devadesátkových videoher. Pixelová grafika stejně jako křížová výšivka používá rastr, takže jsou si vizuálně velmi blízké.
Hledal jsem technologický postup – dovyšívat jsem je nechtěl, a to z mnoha důvodů. Musel bych držet rastr výšivky, který má mnohem menší rozlišení než většina těch herních motivů, které tam dotvářím. Začal jsem proto obrázky domalovávat. Malba mi poskytuje více prostoru a možností. Vzniká tak doslova další vrstva nostalgie, která vytváří nový význam té původní. Vyšívané obrazy sháním a nakupuji v bazarech či v různých vetešnictvích.
Téma oldschoolových videoher je dnes aktuální.
Ano, řekl bych, že je to i v současném malířství velmi časté a aktuální téma. Moje tvorba v tomhle ohledu není ničím výjimečná. Jedním z faktorů je, že moje generace napůl vyrostla hraním her a ty světy vnímáme jako domácké prostředí, takže se tím zabýváme i ve své tvorbě.
Nevymýšlím nové věci. Spíše komponuji a v tomto ohledu to může být vnímáno jako neautorské. Princip recyklace u mě hraje velkou roli. Velmi rád používám existující věci, namísto tvorby nových. Přijde mi, že na světě je tolik věcí, že je lepší pracovat s tím, co už je.
Pro tvorbu Vojtěcha Luksche jsou hlavním námětovým zdrojem počítačové hry | Autor: Archiv Vojtěcha Luksche
Jak velkou roli hrají ve vaší tvorbě návraty do dětství?
Velkou. Myslím si, že většina umělců to tak má. Co prožijí v dětství, se jim v budoucnu stává tématem, které řeší nebo se nějak prolne do jejich tvorby. U mě to byly videohry. Pamatuji si, jak jsem jako malý seděl s tátou u PC a společně jsme hráli videohry.
Nebo se mi vrací jedno léto, které jsem celé proseděl u Warcraftu a chodil akorát k babičce na oběd. Tady někde je to vnitřní spojení. Babičkovské prostředí, obrazy s jeleny, stará televize Tesla a do ní zapojené videohry z tržnice, které jsme kupovali na žlutých cartridgích, když přijely kolotoče. Tuším, že se v tom uvidí hodně lidí mojí generace.
Aktuálně má váš soubor vyšívaných obrazů okolo 30 kusů. Už je to uzavřený celek?
Není. Pokračuji dál a série se pořád vyvíjí. Ze začátku byly moje zásahy menší, teď je to spíš naopak. Vyšívané obrázky jsou maličké, proto jsem je začal nastavovat. Baví mě vyřezávat různé kousky ze dřeva, ze kterých obrazy dotvářím. Využívám někdy i kresby dřevěných desek nebo dýh s motivem mramoru, na které také maluji a vytvářím tím jakousi imitaci interfaců původních her.
Tyto nadstavby jsou z větší části také recyklovaným materiálem – tedy ze starých skříní, kuchyňských linek apod. Je v tom moje kutilství, rád vyrábím ze dřeva. Netuším, do jaké míry je to umění, ale baví mě s tím pracovat.
Vyšívané obrazy ze série Still Life With Message Box | Autor: Archiv Vojtěcha Luksche
Jsou reakce okolí na vaše obrazy pozitivní?
Zájem o moji tvorbu mě překvapil. Většinou se těšíte buď spíše pozornosti odborníků, nebo laické veřejnosti. Z mého pohledu se mi celkem podařilo oslovovat obě skupiny a za to jsem rád, ale není za tím osobní kalkul nebo úsilí dosáhnout úspěchu. V mojí tvorbě se přirozeně propojily věci, které zafungovaly.
Vzdálilo se umění lidem?
Je to podle mě téma. V určité chvíli začalo být umění pro laickou veřejnost nepochopitelné a neuchopitelné. Lidé ho proto začali z velké části ignorovat. Buď jsou z něčeho nadšení, nebo je to naprosto míjí.
Vždy jsem to ve své tvorbě řešil. Nepotřebuji se zalíbit, ale chci oslovit i lidi mimo umělecké kruhy. Líbí se mi, že někdo, koho umění moc nezajímá, řekne – hm, to mě baví.
(mar)
Zobrazit galerii
Zobrazit galerii
Zobrazit galerii
Publikováno
08.08.2024 08:35
Odkaz
https://www.vut.cz/udrzitelnost/f38102/d262605
Odpovědnost:
Mgr. Marta Vaňková
Nahoru