Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Fakulty a programy
Jak se dostat na VUT
Dny otevřených dveří
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Předměty
Studijní programy
Poplatky za studium
Studijní předpisy
Studium a stáže v zahraničí
Stipendia
Sociální bezpečí
Závěrečné práce
Knihovny
(externí odkaz)
Studium bez bariér
Uznání zahraničního vzdělání
Zpracování osobních údajů studentů
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Mezinárodní vědecká rada
Evaluace
Centra výzkumu
Transfer znalostí
Open Science
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Publikace a výsledky VaV
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Střední školy a VUT
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Bezpečná univerzita
Podnikavá univerzita / ContriBUTe
Kalendář akcí
Absolventi
(externí odkaz)
Organizační struktura
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Úřední deska
Sociální bezpečí
Podpora a rozvoj zaměstnanců a studujících / HR Award
Pro média
Kontakty
Ochrana osobních údajů
Vyznamenání
Fakulty
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Vysokoškolské ústavy
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum informačních služeb
Centrum vzdělávání a poradenství
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
Rektorát
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
Udržitelnost
Téma
Pro letadla i vzdušná taxi. Odborníci z FEKT VUT navrhli lehčí a ekologičtější motory
Pro letadla i vzdušná taxi. Odborníci z FEKT VUT navrhli lehčí a ekologičtější motory
High-tech motory z České republiky se brzy stanou součástí běžných letadel určených pro obchodní přepravu a všeobecné letectví. Nabízejí skvělý výkon a díky menším rozměrům snižují celkovou váhu letadla a umožňují tak jeho ekologičtější provoz. Na vývoji unikátní konstrukce elektromechanických aktuátorů spolupracoval tým FEKT VUT se společností Honeywell a náchodskou firmou ATAS, která zajistí sériovou výrobu motorů. Aktuátory vznikaly s podporou TAČR a jsou určeny pro ovládání řídicích ploch letounů kategorie CS-23 a Urban Air Mobility.
Součástí běžných letadel je hydraulický systém zajišťující ovládání letových ploch a spolehlivou funkci podvozku a brzd. Tato technologie však s sebou nese řadu nevýhod – letounem musí být vedeno rozsáhlé potrubí s hydraulickou kapalinou, která je nejen těžká, ale vyžaduje i pravidelný servis. Znečištěná kapalina navíc představuje zátěž pro životní prostředí.
I proto jsou letadla dalším dopravním prostředkem, kterého se dotýká trend elektrifikace. „Hydraulické aktuátory jsou postupně nahrazovány elektro-mechanickými aktuátory, kde je motor přes převodovku spojený s táhlem. Jde o konstrukčně odlišné typy motorů, než jaké se nacházejí v zařízeních v domácnostech či v průmyslu,“ vysvětluje vedoucí projektu Jan Bárta z FEKT VUT, kde v posledních dvou letech vyvíjeli zmíněný typ motoru.
Motor je výjimečný svými minimálními rozměry – srdce motoru dosahuje 2,5 cm a celková váha stroje nepřesahuje 250 g. „Podařilo se nám navrhnout a zkonstruovat opravdu povedený motor, který při nízké váze nabízí velmi vysoký výkon – vede 1 kW na 1 kg a dokáže tak pohnout klapkou, což je u dopravních letadel velká plocha. Každý uspořený kilogram se totiž v celkovém provozu letadla rovná zlatu,“ dodává výzkumník.
Oproti rozšířeným elektro-hydrostatickým aktuátorům nabízejí vyvinuté elektromechanické aktuátory snížení hmotnosti o 7 % na kus. Při počtu 7 aktuátorů na letadlo a váze dalších komponent včetně hydraulické kapaliny tak může úspora dosáhnout až 50 kg na jeden letoun. V případě zavedení technologie do letadel se spalovacími motory se tak sníží spotřeba pohonných hmot i objem emisí vypuštěných do ovzduší.
Kromě nároků na vysokou bezpečnost musí motory konstruované pro letadla dosahovat vysokého a stabilního výkonu i v extrémní environmentální zátěži. „Počítali jsme s teplotou mezi -55 °C až +70 °C – podle toho, zda se letadlo nachází v mrazu či v tropech. Uvnitř elektromotoru však teplota může dosahovat až +200 °C, což konstrukce stroje musí spolehlivě ustát,“ upřesňuje Bárta.
Vedoucí projektu Jan Bárta z FEKT VUT | Autor: Václav Koníček
Elektromechanické aktuátory byly s využitím inovativních elektrických motorů VUT v Brně navrženy společností Honeywell pro menší letouny kategorie CS-23, které se běžně využívají v obchodní přepravě či všeobecném letectví, kam patří třeba Boeing 787. Využití ale mohou najít i v konstrukci tzv. vzdušných taxi.
„Možná to zatím zní utopicky, ale segment Urban Air Mobility, kdy se k městské přepravě lidí budou využívat menší drony, nabízí vysoký potenciál. Řada potenciálních zákazníků vyvíjí v tomto segmentu nové letouny, a to včetně velkých zavedených firem jako je Boeing, Airbus, ale i Uber, Amazon či VW,“ nastiňuje situaci Bárta.
Vyvinuté elektromechanické aktuátory využívající motory navržené ve spolupráci mezi VUT v Brně a ATAS Náchod nabídnou úsporu hmotnosti, větší přesnost, snadnější údržbu a prediktivní diagnostiku, která monitoruje a prognózuje stav zařízení. „To přispívá ke včasnému odhalení a predikci poruch, což vede ke snížení nákladů spojených s odstávkou letounů ,“ uzavírá Bárta.
Trend elektrifikace letadel je podle něj jedním z rozhodujících faktorů, které umožní leteckému průmyslu snížit jak hmotnost letadel, tak celkové náklady na životní cyklus stroje. Podpoří tak nejen snazší servis letadel, ale i jejich ekologičtější provoz.
(mar)
Publikováno
22.04.2024 08:35
Odkaz
https://www.vut.cz/udrzitelnost/f38144/d252173
Odpovědnost:
Mgr. Marta Vaňková
Nahoru