Detail projektu

Využití palivových článků v ekologických zdrojích elektrické energie a v trakčních pohonech

Období řešení: 1.1.2006 — 31.12.2008

Zdroje financování

Grantová agentura České republiky - Standardní projekty

Grantová agentura České republiky - Standardní projekty

O projektu

Projekt se zabývá výzkumem v oblasti ekologických zdrojů elektrické energie využívajících palivové články. Těžiště výzkumu spočívá v konverzi stejnosměrné elektrické energie vyráběné palivovým článkem na napětí střídavé, které má kvalitu standardní rozvodné sítě nízkého napětí. Je známo, že palivové články mají určitou setrvačnost plynoucí z dynamiky elektrochemických dějů. Tato setrvačnost způsobuje, že článek není schopen pokrýt prudký (skokový) nárůst výstupního výkonu. Pro vykrytí této prodlevy je nutno zařadit do systému jakýkoliv dynamický akumulátor energie. Jako velice perspektivní se jeví použití ultrakapacitorů. Existují různé možnosti propojení ultrakapacitoru s palivovým článkem. Tyto možnosti budou také předmětem výzkumu. Výhodou systému sestávajícího z palivového článku, ultrakapacitoru a výkonového měniče bude nulová hlučnost a nulové emise, což umožňuje provoz i v uzavřených prostorách. Další kladnou vlastností je malá hmotnost a velká pohotovost. Přínos projektu lze spatřovat též v kladném vlivu na globální energetickou situaci.

Popis anglicky
The research is focused into the field of power converters and their control structures in the described systems witl fule cells. The fuel cell and its structure is not interesting for this project and the fuel cell will be used as a finished ready part. A functional mobile hydrogen fuel cell with a guaranteed life time, responsibility and technical specifications must be bought. Making a market analysis the cell type DEA 3.0 of a Swiss firma MES-DEA was chosen as the most suitable one (nominal power 3kW).

Klíčová slova
palivový vodíkový článek

Klíčová slova anglicky
fuel hydrogen cell

Označení

GA102/06/1036

Originální jazyk

čeština

Řešitelé

Patočka Miroslav, doc. Dr. Ing. - hlavní řešitel

Útvary

Ústav výkonové elektrotechniky a elektroniky
- odpovědné pracoviště (25.3.2005 - nezadáno)
Ústav výkonové elektrotechniky a elektroniky
- příjemce (25.3.2005 - nezadáno)

Výsledky

PATOČKA, M.; HEJKRLÍK, J.; VOREL, P.; MINÁRIK, V.; KLÍMA, B.; HUTÁK, P.: NAE0.1; Napájecí agregát elektromobilu s vodíkovým palivovým článkem. VUT, FEKT, UVEE, Technická 8, 616 00 Brno, B3/406. URL: http://www.uvee.feec.vutbr.cz. (funkční vzorek)
Detail

PATOČKA, M.; PROCHÁZKA, P.; VOREL, P.; KLÍMA, B.; HUTÁK, P.; BĚLOUŠEK, J.; ČERVINKA, D.; CIPÍN, R.: ASM1.0; Bezkartáčový pohon elektromobilu. VUT, FEKT. UVEE, Technická 8, 616 00 Brno, B3/406. URL: http://www.uvee.feec.vutbr.cz. (funkční vzorek)
Detail

VOREL, P.; PROCHÁZKA, P.; ČERVINKA, D.: HI-Z/40W; Termoelektrický generátor. A3/724. URL: http://www.uvee.feec.vutbr.cz. (funkční vzorek)
Detail

KLÍMA, B.; ČERVINKA, D.: 3PH PMSM 01; Měnič pro přímý pohon nízkozdvižného vozíku. Juli Motorenwerk, Moravany. (funkční vzorek)
Detail

HEJKRLÍK, J.; VOREL, P.; MINÁRIK, V.: PRM01; Přizpůsobovací měnič palivových článků. UVEE FEEC VUTBR, Technická 8, A03-705, BRNO. URL: http://www.uvee.feec.vutbr.cz/. (funkční vzorek)
Detail

ČERVINKA, D.; ŠTĚPANČÍK, F.: PomDC; Systém pomocných pohonů 50kW pro lokomotivu. A3, 701. URL: http://www.uvee.feec.vutbr.cz/fkvz.php. (prototyp)
Detail

KLÍMA, B.; HUTÁK, P.: DCřízení1MW; Digitální řízení trakčního pohonu. A3, 701. (prototyp)
Detail

PATOČKA, M.; VOREL, P.: DC-1MW_1; Výkonový trakční měnič. ON-TRACK, s. r. o.. (prototyp)
Detail

PATOČKA, M.; ČERVINKA, D.; ŠTĚPANČÍK, F.; VOREL, P.: DC1MW; Trakční pohon 1MW lokomotivy. ON-TRACK, s. r. o.. (prototyp)
Detail

PROCHÁZKA, P.; ŠTĚPANČÍK, F.: TRM01; Trakční měnič pro malý elektromobil. UVEE, Technická 8, B3, místnost 406. (funkční vzorek)
Detail

PATOČKA, M.; ČERVINKA, D.; HUTÁK, P.; KLÍMA, B.; ŠTĚPANČÍK, F.; VOREL, P.: Budič IGBT1,7kV/1kA; Inteligentní budič výkonových tranzistorů IGBT 1700V/1000A pro trakční měnič elektrické lokomotivy. ON-TRACK, s. r. o.. (prototyp)
Detail

PATOČKA, M.; BĚLOUŠEK, J.: ASMsin1; Asynchronní motor s úsporným harmonickým vinutím. UVEE, Technická 8, A3, místnost 701. (funkční vzorek)
Detail

VOREL, P.; ČERVINKA, D.; ŠTĚPANČÍK, F.: Liion1; Napájecí jednotka pro malý elektromobil. Technická 8 budova A3 místnost 724. (funkční vzorek)
Detail

CIPÍN, R.; BĚLOUŠEK, J. Influence of a skin effect in the squirrel cage on a speed-torque characteristics of the induction motor. In Proceedings of the 15th Conference STUDENT EEICT 2009 - Volume 3. Brno: NOVPRESS s.r.o., 2009. p. 73-77. ISBN: 978-80-214-3870-5.
Detail

PROCHÁZKA, P. TRAKČNÍ MĚNIČ PRO ELEKTROMOBIL. In EPVE 2008 Elektrické pohony a výkonová elektronika. Brno: 2008. s. 1-4. ISBN: 978-80-7204-603-4.
Detail

PROCHÁZKA, P. VLASTNOSTI PALIVOVÉHO ČLÁNKU NEXA. In EPVE 2008 Elektrické pohony a výkonová elektronika. Brno: 2008. s. 1-6. ISBN: 978-80-7204-603-4.
Detail

CIPÍN, R.; BĚLOUŠEK, J.; PATOČKA, M. Výpočet momentové charakteristiky asynchronního motoru s uvažováním skinefektu v kleci. In XXXI. Celostátní konference o elektrických pohonech. 1. Plzeň: ZCU Plzeň, 2009. s. 19-23. ISBN: 978-80-02-02151-3.
Detail

CIPÍN, R.; PATOČKA, M. Citlivostní analýza momentové charakteristiky asynchronního motoru. In Sborník celostátní konference EPVE 2008. Brno: VUT Brno, FEKT, UVEE, 2008. s. 22-29. ISBN: 978-80-7204-603-4.
Detail

BĚLOUŠEK, J.; PATOČKA, M. Citlivostní analýza momentové charakteristiky asynchronního motoru. In Liberecké elektrické pohony LIPO2007. 1. Liberec: TU Liberec, 2007. s. 69-74. ISBN: 978-80-7372-272-2.
Detail

PATOČKA, M.; BĚLOUŠEK, J. Precise Parameters Identification of the ASM Substituting Circuit. In 16th International Conference on Electrical Drives and Power Electronics EDPE07. 1. Podbánské, Slovenská republika: Slovenská elektrotechnická společnost, 2007. p. 147-151. ISBN: 978-80-8073-868-6.
Detail