Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail projektu
Období řešení: 20.07.2009 — 30.09.2012
Zdroje financování
Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR - TIP
- plně financující (2009-07-20 - 2012-09-30)
O projektu
Předmětem projektu je VaV nové technologie pro monitorování degradace drakových částí letounu v důsledku únavy materiálu a rozvoje koroze pomocí senzorů permanentně instalovaných na kritických částech draku letounu. V první fázi projektu budou definovány kritické části letounu, případy únavových trhlin a koroze, které se u vybraných částí letounu vyskytují a bude proveden výběr vhodných typů senzorů a metod pro jejich monitorování. Ve druhé fázi budou provedeny únavové a korozní testy na testovacích vzorcích v laboratorních podmínkách. Jejich účelem je porovnání aplikovaných senzorů a vytvoření databáze signálů pro použití v následné fázi projektu řešící vývoj systému pro predikci degradace monitorované struktury pro dané provozní podmínky. Tento systém bude možné integrovat do vyššího informačního a řídícího systému s vazbou na logistiku a plánování údržby. V závěrečné fázi budou výsledky řešení demonstrovány v laboratorních podmínkách s ohledem časové možnosti tohoto projektu.
Popis anglickyThe aim of the project is R&D of a new technology for monitoring of airframe structure critical parts degradation due to material fatigue and corrosion development. Sensors permanently attached to critical airframe parts will be used. First, critical airframe parts, type of fatigue cracks and corrosion relevant for selected parts will be defined, and sensors and methods for their monitoring will be identified. In the second phase, fatigue and corrosion laboratory tests on test specimens will be executed. Objective of the tests is benchmark of used sensors, and signal database collection for following project tasks. The tasks will deal with development of a analytics for the monitored structure degradation prediction under given operational conditions. The system will allow integration into high level information and control system with connection to logistics and maintenance planning. Finally, the project results will be demonstrated on aircraft part in lab with regard to the project time available.
Klíčová slovaúnavové poškození, koroze, senzor, systém pro predikci degradace, prognostika, údržba, provozní náklady, provozní bezpečnost
Klíčová slova anglickyfatigue cracks; corrosion; sensor; SHM system; prognostics; maintenance; operatinal costs; operational safety
Označení
FR-TI1/274
Originální jazyk
čeština
Řešitelé
Janulik Vlastimil, Ing. - hlavní řešitelJuračka Jaroslav, doc. Ing., Ph.D. - spoluřešitel
Útvary
Letecký ústav- spolupříjemce (20.07.2009 - 30.09.2012)Honeywell International s.r.o.- příjemce (20.07.2009 - 30.09.2012)
Výsledky
NĚMCOVÁ, A.; GEJDOŠ, P.; ZMRZLÝ, M.; DOLEŽAL, P.; PACAL, B. THE EFFECT OF PURE ALUMINIUM COATING ON CORROSION RESISTANCE OF ALCU4MG1 ALLOY. Transaction of the VŠB-Technical university of Ostrava, Mechanical series, 2010, vol. LVI, no. 2, p. 143-148. ISSN: 1210-0471.Detail
NOVOTNÁ, E.; NEMCOVÁ, A.; PACAL, B.; TULKA, J. Influence of the urea on corrosion process of aluminium alloys. Brno, Czech Republic. Chemistry & Life 2011: 2011.Detail
NĚMCOVÁ, A.; ZMRZLÝ, M.; PACAL, B. The Influence of Surface Protection on Corrosion Resistance of Aluminium Alloy. Chemické listy, 2011, vol. 105, no. 17, p. 838-839. ISSN: 1213-7103.Detail
KATRŇÁK, T.; AUGUSTIN, P.; JURAČKA, J.: ENT1-LU-01; Stavitelný upínací přípravek pro únavové zkoušky. Zkušebna letecké techniky LU. (funkční vzorek)Detail