Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail projektu
Období řešení: 01.04.2010 — 30.09.2016
Zdroje financování
Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR - TIP
- částečně financující (2010-04-01 - 2016-09-30)
O projektu
Výzkumně vývojový projekt MOSTA řeší významnou modernizaci malého dopravního letounu L410 UVP-E20 s využitím nejnovějších poznatků v oblasti vývoje letadlové techniky a technologie výroby. Realizace projektu MOSTA povede ke zvýšení maximálního platícího zatížení letounu, k zlepšení výkonů letounu v teplých a vysokohorských podmínkách s použitím nové verze turbovrtulového motoru M-601H a nové vrtule AV 725, k prodloužení životnosti minimálně na 30 000 letových hodin, k zavedení moderních systémů údržby, ke zvětšení zavazadlových prostorů, k zvýšení cestovní rychlosti, k prodloužení maximálního doletu a ke koncepčně novému řešení konstrukce křídla s podstatně většími palivovými nádržemi a významně nižší pracností výroby. Na řešení se bude podílet konsorcium 13 řešitelů, mezi nimiž jsou dvě výzkumně vývojové organizace a jedna vysoká škola.
Popis anglickyThe research and development project MOSTA, solves significant modernization of the small transport airplane L410 UVP-E20, taking advantages of the latest findings in the areas of aeronautics and manufacturing technology. Execution of the project MOSTA will involve maximum payload increase, aircraft performance improvement at warm and alpine conditions using a new version of turbo-prop engine M-601H and a new propeller AV 725. Extension of the service life up to 30 000 flight hours minimally. Also implementation of a modern maintenance system, enlargement of luggage compartment, cruise speed increase, maximum range extension and a new conception of wing structure with considerably bigger fuel tanks and essentially lower labour consumption. A consortium of thirteen partners will participate in project MOSTA. Two R&D organizations and one university are among them.
Klíčová slovamodernizace letounu, maximální zatížení, motorová jednotka, vrtule, životnost, cestovní rychlost, pevnostní test, letový test, rozložení paliva, řídící systém, údržba
Klíčová slova anglickyaircraft modernization; maximum payload; engine unit; propeller; service life; cruise speed; strength tests; flight tests; fuel distribution; control system; on-condition maintenance
Označení
FR-TI2/557
Originální jazyk
čeština
Řešitelé
Pešák Miroslav, Ing., Ph.D. - hlavní řešitelJuračka Jaroslav, doc. Ing., Ph.D. - spoluřešitel
Útvary
Letecký ústav- spolupříjemce (01.04.2010 - 30.09.2016)Aircraft Industries, a.s.- příjemce (01.04.2010 - 30.09.2016)
Výsledky
VANĚK, F.; DOUPNÍK, P. Aerodynamické zatížení konfigurace křídlo-trup s využitím výsledků CFD simulace. Transfer, 2011, roč. 2011, č. 15, s. 38-40. ISSN: 1801-9315.Detail
KATRŇÁK, T.; PLHAL, M. SHAPE MODIFICATIONS OF CRITICAL FUSELAGE PARTS ACCORDING TO FATIGUE DURABILITY. RESEARCH BULLETIN, 2012, vol. 2012, no. 22, p. 1-8. ISSN: 1425-2104.Detail
VANĚK, F.; DOUPNÍK, P. ASSESSMENT OF CFD SIMULATION DATA APPLICABILITY FOR AERODYNAMIC LOADS ESTIMATION. RESEARCH BULLETIN, 2012, vol. 2012, no. 22, p. 1-8. ISSN: 1425-2104.Detail
KATRŇÁK, T.; AUGUSTIN, P.; VLČEK, D. Fatigue analyses and optimization of L 410 NG aircraft. Letecký zpravodaj, 2016, vol. 2016, no. 2, p. 39-41. ISSN: 1211-877X.Detail
KATRŇÁK, T.; JUREK, P.; JURAČKA, J. TOPOMETRICAL FEM OPTIMIZATION OF L 410 NG AIRCRAFT WING STRUCTURE. In Sborník příspěvků Mezinárodní Masarykovy konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky 2014. Hradec Králové: MAGNANIMITAS. 2014. Hradec Králové: MAGNANIMITAS, 2014. p. 1-9. ISBN: 978-80-87952-07-8.Detail
KATRŇÁK, T.; JURAČKA, J.; SYMONOV, V. Structural analyses of small transport aircraft by the Institute of Aerospace Engineering. Letecký zpravodaj, 2015, vol. 2015, no. 3, p. 21-23. ISSN: 1211-877X.Detail
SYMONOV, V.; KATRŇÁK, T. FEM Approach to Estimate Large Deformations of Stiffened Fuselage Structure. In New Trends in Civil Aviation 2013. 1. Brno: Akademické nakladatelství CERM Brno, 2013. p. 90-92. ISBN: 978-80-7204-843-4.Detail