Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail projektu
Období řešení: 01.01.2012 — 17.05.2012
Zdroje financování
Neveřejný sektor - Přímé kontrakty - smluvní výzkum, neveřejné zdroje- plně financující (2011-12-15 - 2012-05-17)
O projektu
Znalecký posudek se zabývá odhalením příčiny nehody kolejových vozidel - tramvají v zastávce. Nehoda se odehrála v ranních hodinách, kdy byly tramvaje plně obsazené, neboť cestující přijížděli do zaměstnání. Místem dopravní nehody byla tramvajová zastávka, kde cestující nastupovali do tramvaje, do které zezadu narazila druhá přijíždějící tramvaj rychlostí 25 km/h. Při nehodě došlo ke zranění řidiče přijíždějící tramvaje a ke zranění cestujících v obou tramvajích. V předmětném znaleckém posudku je řešeno, zda příčinou střetu byla technická závada na brzdovém systému tramvaje, či lidský faktor řidiče, neboť řidič přijíždějící tramvaje si stěžoval na neúčinné brzdy. Vzhledem k tomu, že předmětná tramvaj má několik brzdných systémů, tj., parkovací brzdu, provozní brzdu, nouzovou brzdu 1. a 2. stupně a záchrannou brzdu, bylo nutné technické řešení těchto brzdových skupin za účelem odhalení technické závady konzultovat s výrobcem tramvají Škoda transportation a.s. Dále pak byl pohyb tramvaje před střetem analyzován rozborem dat ze záznamu tachografu - černé skříňky tramvaje. V rámci řešení znaleckého posudku byly provedeny brzdné zkoušky tramvaje stejného typu a geodetické zaměření místa DN, což sloužilo jako vstupní parametry k simulaci nehodového děje s podporou programu Virtual Crash. Znaleckým zkoumáním byla technická závada na brzdovém systému tramvaje vyloučena a bylo zjištěno, že příčinou dopravní nehody byla pozdní reakce řidiče přijíždějící tramvaje.
Popis anglickyThis accident expertise opinion is concerned with revealing the causes of accidents rail vehicles - tram in the tram stop. The accident occurred in the early morning hours when the trams were fully occupied with the passengers arriving to the work. Place of the traffic accident was a tram stop, where passengers boarded the tram , which was hit from behind with the second tram arriving at 25 km / h. In the present expert evidence is addressed, whether the cause of conflict was a technical fault in the braking system of trams, or the human factor of the driver , because the driver arriving tram was complained about ineffective brakes .Given that the tram has several braking systems, ie , the parking brake , service brake , emergency brake 1 and 2 degree and the livesafe brake was necessary technical consultation to these groups brake in order to detect technical faults with the manufacturer tram Škoda Transportation. Further was carried analysis of the movement of trams with help records of tachographs - black box trams . Within the solution were carried out braking test tram and geodetic measurment of accident place. It was found that the cause of traffic accidents was late response of tram driver.
Klíčová slovatramvaj, nehoda, forenzní vědy, střet
Klíčová slova anglickytram, accident, forensic science, impact
Označení
C1403
Originální jazyk
čeština
Řešitelé
Coufal Tomáš, Ing., Ph.D. - hlavní řešitelKrejčíř Pavel, Ing. - spoluřešitelVémola Aleš, doc. Ing., Ph.D., dr. h. c. - spoluřešitel
Útvary
Ústav soudního inženýrství- příjemce (01.01.2012 - 17.05.2012)Městský soud - objednatel (01.01.1900 - nezadáno)
Výsledky
COUFAL, T.; VÉMOLA, A.; KREJČÍŘ, P. Střet dvou tramvají v zastávce. Brno: 2012. s. 1-2.Detail
COUFAL, T.; VÉMOLA, A.; KREJČÍŘ, P. Střet dvou tramvají v zastávce. (3999 - C1403). Brno: 2012. s. 1-43.Detail