Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail projektu
Období řešení: 01.01.2018 — 31.12.2020
Zdroje financování
Technologická agentura ČR - Program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje EPSILON (2015-2025)
- plně financující (2018-01-01 - 2020-12-31)
O projektu
Přínosem realizace cílů projektu je obohacení trhu o produkt mobilní světelné soustavy, který umožní zvýšit provozní využití menších letišť (v ČR to je přibližně 85% civilních letišť), která jsou nyní využívána primárně letouny všeobecného letectví, čímž při jeho použití může dojít ke zvýšení jejich provozní využitelnosti zejména pro lety i za zhoršených podmínek viditelnosti, nebo dohlednosti (dle předpisových požadavků - VFR noc); dále pak k jednoznačnému zvýšení bezpečnosti provozu, zejména v kritické fázi přistání, díky lepší a snadnější identifikaci polohy letiště (dráhy), dané kategorie provozu. Systém je rovněž využitelný i velkými letišti, vybavenými standardní infrastrukturou, jako záložní systém pro nouzové situace (výpadek hlavní světelné soustavy; náhrada v době údržby apod.).
Popis anglickyThe aim of the project is to develop, test and prepare the mobile signal system for RWY within three years, the basic part of which will be a light system designed primarily for so-called non-instrumental runway in civil aviation. The light system thus designed is to be applied primarily to smaller airports that are not normally equipped with such systems. This device will also be useful in situations where it is necessary to set up a path in non-standard conditions without sufficient infrastructure necessary for the installation of stationary light systems, or as a backup system. The project will enable the development of innovative LED light sources, with lower energy and operational demands for the proposed light system - meeting the legislative requirements of civil aviation.
Klíčová slovasvětlo; mobilní systém; přistávací dráha; letectví; LED
Klíčová slova anglickylight, mobile system, runway, aviation, LED
Označení
TH03010211
Originální jazyk
čeština
Řešitelé
Chlebek Jiří, Ing., Ph.D. - hlavní řešitelHammer Jaromír, JUDr. - spoluřešitelSklenář Filip, Ing., Ph.D. - spoluřešitel
Útvary
Letecký ústav- spolupříjemce (01.01.2018 - 31.12.2020)TRANSCON ELECTRONIC SYSTEMS, spol. s r.o.- příjemce (01.01.2018 - 31.12.2020)
Výsledky
CHLEBEK, J. Runway lighting systems as a key tool to extend operational capabilities of VFR airports. In Transportation Research Procedia, Volume 43. Transportation Research Procedia. 2019. Nizozemsko: Elsevier B.V., 2020. p. 236-242. ISSN: 2352-1465.Detail
CHLEBEK, J.; SKLENÁŘ, F. Požadavky na světelné soustavy pro VFR letiště. In Nové trendy v civilnom letectve. 2019. s. 65-69. ISBN: 978-80-554-1579-6.Detail
CHLEBEK, J.; JURAČKA, J.; HAMMER, J.; SKLENÁŘ, F.: MoLiS; Prototyp MoLiS. TRANSCON ELECTRONIC SYSTEMS, spol. s r.o.. (prototyp)Detail
CHLEBEK, J.; JURAČKA, J.; HAMMER, J.; SKLENÁŘ, F.: TH03010211-V1; 1.LiS - Light System - světelná soustava pro osvětlení dráhy. TRANSCON ELECTRONIC SYSTEM, spol s.r.o.. (funkční vzorek)Detail
CHLEBEK, J.; KUČERA, F.; ŘEHÁK, R.; ULČÁK, L.: Metodický pokyn pro zabezpečení provozu VFR noc s použitím návěstidel nízké/střední intenzity; Metodický pokyn pro zabezpečení provozu VFR noc s použitím návěstidel nízké/střední intenzity. Transcon Electronic Systems, spol. s r.o.. (metodika schválená)Detail