Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail projektu
Období řešení: 02.02.2018 — 31.12.2020
Zdroje financování
Technologická agentura ČR - Program na podporu aplikovaného společenskovědního a humanitního výzkumu, experimentálního vývoje a inovací ÉTA.
- plně financující (2018-04-20 - 2020-12-31)
O projektu
Řízení vozidla představuje vysokou kognitivní zátěž s poměrně nízkou fyzickou náročností, projevující se mentální únavou. Během samotného řízení také dochází ke vzniku řady situací, které způsobují řidiči stres. Tyto skutečnosti pak ovlivňují soustředění a reakční dobu řidiče, což může mít fatální důsledky. Současné postupy pro detekci únavy a stresu jsou značně nespolehlivé, zejména proto, že nevyužívají (či jen velmi omezeně) informace o fyziologických projevech řidiče prostřednictví vybraných biosignálů. Tento projekt proto kombinuje poznatky z psychologie, biomedicíny a soudního inženýrství, s cílem poskytnou hlubší analýzu pohledu na vztah mezi stresem, únavou a reakční dobou prostřednictvím analýzy vybraných biosignálů, videozáznamů, jízdních dat a psychického stavu řidiče.
Popis anglickyThe main objective is the specification of basic biosignals that can be used for reliable detection of critical driver states (fatigue, stress) in driving conditions. Then to define the method of acquisition these biosignals with emphasis on driver´s comfort and practical applicability. The final set of these signals and parameters will greatly contribute to revealing the sources of low reliability of existing fatigue and stress detection systems. For the solution is crucial to use psychological approaches to analysing driver´s behaviour as a ground-truth method for determining a driver's psychological profile. The outputs will be mainly a feasibility study and a set of data (bio and videosignals, driving and psychological data) mapping driving tests, as a tool for analysis of accidents.
Klíčová slovaChování řidiče, únava, mentální stres, reakční doba, analýza silničních nehod, psychologický profil, měření a analýza biosignálů, počítačové vidění, sledování pohybů očí
Klíčová slova anglickyDriver behavior, fatigue, mental stress, reaction time, analysis of road accidents, psychological profile, biosignals acquisition and analysis, computer vision, eyetracking
Označení
TL01000216
Originální jazyk
čeština
Řešitelé
Belák Michal, Ing., Ph.D. - spoluřešitelBilík Martin, Ing. et Ing. Bc., Ph.D. - spoluřešitelBucsuházy Kateřina, Ing. et Ing., Ph.D. - spoluřešitelLauermann Marek, Mgr., Ph.D. - spoluřešitelMaxera Pavel, Ing., Ph.D. - spoluřešitelSemela Marek, doc. Ing. Bc., Ph.D. - spoluřešitel
Útvary
Ústav biomedicínského inženýrství- příjemce (20.09.2017 - nezadáno)Odbor znalectví ve strojírenství, analýza dopravních nehod a oceňování motorových vozidel- spolupříjemce (02.02.2018 - 31.12.2020)
Výsledky
NĚMCOVÁ, A.; SVOZILOVÁ, V.; BUCSUHÁZY, K.; SMÍŠEK, R.; MÉZL, M.; HESKO, B.; BELÁK, M.; BILÍK, M.; MAXERA, P.; SEITL, M.; DOMINIK, T.; SEMELA, M.; ŠUCHA, M.; KOLÁŘ, R. Multimodal Features for Detection of Driver Stress and Fatigue: Review. IEEE TRANSACTIONS ON INTELLIGENT TRANSPORTATION SYSTEMS, 2021, vol. 22, no. 6, p. 3214-3233. ISSN: 1558-0016.Detail