Detail projektu

Pilotní projekt napájení trakčního vedení měniči AC/AC

Období řešení: 01.01.2021 — 31.12.2023

Zdroje financování

Technologická agentura ČR - 2. veřejná soutěž programu Doprava 2020+

- plně financující (2021-01-01 - 2023-12-31)

O projektu

Projekt cílí na výzkum z oblasti chování velkých měničů AC/AC pro trakční napájecí stanice (TNS) 25 kV 50 Hz napájených z distribuční soustavy (DS) 110 kV. Projekt v kontextu dílčí pilotní restrukturalizace napájení z 3 kV DC na jednotnou AC soustavu hodnotí skutečné provozní vlastnosti měničů z pohledu kvality elektrické energie, a to jak na straně trakčního napájení (TN), tak řeší i jejich vliv na straně DS. Jelikož nová koncepce napájení představuje zvýšené nároky na chránění jak ze strany měničů na TN, tak zpětně na stranu DS, zabývá se projekt dále hodnocením toků výkonů TN/DS při rekuperačních stavech a definuje nové a komplexní okrajové podmínky pro správnou funkci a synchronizaci měničů při paralelním uspořádání, které musí být zohledněny při jejich implementaci provozovateli.

Popis anglicky
The aim of the project is to investigate the behaviour of AC/AC converters of traction supply stations that will be used in the uniform alternate current traction system of 25 kV 50 Hz. The AC/AC converters will by feeded from 110 kV distribution system and are supposed to take over the legacy 3 kV direct current system. The proejct will further investigate the impact of the converters on the electricity quality within the traction electricity system as well as any negative influence on the voltage quality in the supplying 110 kV distribution system after their wide applications. The new concept also presents increased demands on the comprehensive protection evaluation by the inverter to the traction feed and back to the distribution grid side, which must be taken into account.

Klíčová slova
polovodičový měnič; trakční napájení; distribuční systém

Klíčová slova anglicky
Rail Static Frequency Converters, Electric Power Quality, Traction system, Load Symmetrization, Railway Electrification System

Označení

CK02000099

Originální jazyk

čeština

Řešitelé

Útvary

Ústav elektroenergetiky
- příjemce (28.05.2020 - nezadáno)

Výsledky

RADIL, L.; KLUSÁČEK, J.; DRÁPELA, J.; KHAN, M.; PTÁČEK, M.; PELC, J.; PODHRADSKÝ, J.; SVOBODA, O. Simulace provozu AC/AC trakčních statických frekvenčních měničů v distribuční soustavě při vybraných provozních stavech trakční soustavy. Nová elektrická zařízení železniční infrastruktury. 1. Zlín: VTK elektro, 2022. s. 19-31.
Detail

KHAN, M.; DRÁPELA, J. Monitoring of Synchronization Failure for Power Electronics Converters. In 2022 6th International Conference on System Reliability and Safety (ICSRS). NEW YORK: IEEE, 2022. p. 26-31. ISBN: 978-1-6654-7092-6.
Detail

RADIL, L.; DRÁPELA, J.; KLUSÁČEK, J.; PELC, J.; SVOBODA, O.; PTÁČEK, M.; PODHRADSKÝ, J. Podmínky a parametrizace provozu výkonových měničů AC/AC v nových nebo rekonstruovaných TNS 25 kV, 50 Hz. Brno: 2023.
Detail

RADIL, L.; DRÁPELA, J.; KLUSÁČEK, J.; PODHRADSKÝ, J.; PELC, J.; BUREŠ, J.; SVOBODA, O.: CK02000099-V1; Metodika určující podmínky a parametrizaci provozu měničů AC/AC v nových nebo rekonstruovaných TNS 25 kV, 50 Hz s požadavky provozovatelů DS. Ministerstvo dopravy (MDO), nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1, IČ:66003008, odbor 0730 - Odbor kosmických aktivit a nových technologií. URL: https://www.ueen.fekt.vut.cz/metodika-urcujici-podminky-parametrizaci-provozu-menicu-acac-v-novych-nebo-rekonstruovanych-tns-25. (metodika schválená)
Detail