Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail projektu
Období řešení: 01.01.2022 — 30.07.2025
Zdroje financování
Technologická agentura ČR - 3. veřejná soutěž programu Doprava 2020+
- plně financující (2022-01-12 - 2025-07-30)
O projektu
Nově vyvíjený systém hydraulických S/A tlumičů by měl sloužit k osazení podvozku moderního kolejového vozidla na všech úrovních vypružení (primární, sekundární, podélné, příčné i vrtění). Cílem produktu je nabídka alternativy k magnetoreologickému řešení této situace. Čistě hydraulická cesta nabízí levnější, spolehlivější a ekologičtější konstrukční variantu. Možnost S/A regulace hydraulických tlumičů vychází z limitních rychlostí při přepínání nastavovaných tlumících sil. Do současné doby se mělo za to, že rychlost spínání těchto tlumičů nedosahuje potřebných hodnot. Dlouhodobé výzkumné práce na FSI VUT Brno v oblasti užití aditivních technologiích při strukturování magnetických obvodů dávají oprávněnou naději pro splnění těchto cílů.
Popis anglickyThe project aim is a development of constructional system of semiactive dampers enabling adaptation to demands on any damper in the intelligent rail bogie. S/A dampers enable damping force control which improves the function of the whole chassis. This solution has been possible only with MR dampers, which use expensive MR fluids. Intensive development in the field of fast speed electromagnetic valves indicates that similar aims can be reached with standard hydraulic fluid. Minimizing the dynamic effects of the wheel-rail contact, which are caused by the ride on uneven rail, will contribute to the increase of the transport system quality, particularly transport speed increase and railway wear decrease. These impacts fulfil the program aims in the field of “sustainable transportation”.
Klíčová slovakolejové vozidlo; tlumič; semiaktivní řízení; elektromagnetický ventil
Klíčová slova anglickyrail vehicle, shock absorber, semi-active control, solenoid valve
Označení
CK03000052
Originální jazyk
čeština
Řešitelé
Mazůrek Ivan, doc. Ing., CSc. - hlavní řešitel
Útvary
Ústav konstruování- spolupříjemce (01.01.2022 - 31.07.2025)STROJÍRNA OSLAVANY, spol. s r.o.- příjemce (01.01.2022 - 31.07.2025)
Výsledky
MAZŮREK, I.; MACHÁČEK, O.; VLAŠIC, F.: R110VUT; Experimentální tlumič. místnost B1/111 ÚSTAV KONSTRUOVÁNÍ Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně Technická 2896/2. URL: https://intranet.ustavkonstruovani.cz/file-download/get-project-pdf/455. (funkční vzorek)Detail
STRECKER, Z.; MAZŮREK, I.; MACHÁČEK, O.: magtest; Zařízení pro ověření magnetické simulace. VT v Brně, Technická 2896/2 61669, Brno A3/701. URL: https://intranet.ustavkonstruovani.cz/FileDownload/getProjectPdf/457/. (funkční vzorek)Detail
MAZŮREK, I.; DANIEL, P.: tester ucpávek; Tester tribologických uzlů tlumiče. Strojírna Oslavany, Padochovská 31, 664 12 Oslavany. (funkční vzorek)Detail
STRECKER, Z.; MAZŮREK, I.: elmag valve control program; Experimentální program řídící jednotky. Vysoké učení technické v Brně Technická 2896/2 61669, Brno A3/701. URL: https://intranet.ustavkonstruovani.cz/FileDownload/getProjectPdf/470/. (software)Detail
STRECKER, Z.; MAZŮREK, I.; VLAŠIC, F.: HydroValve; Experimentální ventil pro semiaktivní tlumič. Vysoké učení technické v Brně Technická 2896/2 61669, Brno B1/111. URL: https://intranet.ustavkonstruovani.cz/FileDownload/getProjectPdf/484/. (funkční vzorek)Detail
STRECKER, Z.; MAZŮREK, I.: HydroControl; Experimentální řídící jednotka. Vysoké učení technické v Brně Technická 2896/2 61669, Brno A3/701. URL: https://intranet.ustavkonstruovani.cz/FileDownload/getProjectPdf/469/. (funkční vzorek)Detail